הקרח בעולם נמס מהר מאי פעם, אומרים מדעני האקלים

מחקר מראה כי כדור הארץ איבד בעשורים האחרונים שכבת קרח בעובי מאה מטר ששטחה מקביל לשטחה של בריטניה

קרחונים בנורבגיה ממעוף הציפור / צילום: Reuters, Natalie Thomas
קרחונים בנורבגיה ממעוף הציפור / צילום: Reuters, Natalie Thomas

מהקוטב הדרומי לקוטב הצפוני, הקרח בעולם נמס מהר מאי פעם, כך לפי מחקר חדש של נתונים מלווייני העולם שחישב את כמות הקרח שאבדה במהלך דור בו עלו הטמרפטורות.

בין 1994 ל-2017, איבד כדור הארץ 28 טריליון מטרים מעוקבים של קרח, כך הראה המחקר. מדובר בכמות קרח בעובי מאה מטר ובעלת פני שטח בגודל מדינת מישיגן או בריטניה כולה - והמים שנמסו מכל כך הרבה קרח העלו את פני הים בערך ב-2.5 סנטימטר ברחבי העולם, כך אומרים מדענים.

"זו כמות כל כך עצומה שקשה לדמיין אותה", אמר תומאס סלייטר, עמית מחקר במרכז להתבוננות ומידול הקטבים באוניברסיטת לידס והכותב העיקרי של מאמר המתאר את המחקר החדש. "קרח משחק תפקיד חיוני בוויסות האקלים העולמי, והאובדן יגביר את התדירות של אירועי מזג אוויר קיצוניים כמו שיטפונות, שריפות, סופות וגלי חום".

המאמר פורסם ביום שני במגזין של האיגוד הגיאופיזי של אירופה, The Crysophere.

לאחר הוספת האבדן עקב קרחונים, מדפי קרח, פסגות בקטבים וקרח בים, קבעו סלייטר ועמיתיו שקצב הנמיסה העולמי עלה ב-65% מאז שנות ה-90.

אבדן הקרח עלה מ-0.8 טריליון טונות לשנה ל-1.3 טריליון טונות לשנה, והגורם לכך הוא עלייה בטמפרטורה באוויר ובאוקיינוסים כתוצאה מפליטת גזי חממה, אמרו המדענים. קצת יותר מחצי מאבדן הקרח התרחש בחצי הכדור הצפוני.

סלייטר וקבוצה של שמונה מדענים אחרים מאוניברסיטת אדינבורו, המכללה האוניברסיטאית של לונדון וחברת אקלים מאדינבורו בשם Earth Wave ביססו את ממצאיהם על 50 מחקרים של אבדן קרח, מדידות בשטח ונתונים מ-17 משימות לוויין.

החוקרים השתמשו במגוון טכניקות על מנת להגיע למסקנה שלהם. אלה כללו שימוש בחיישני גובה של הלוויינים ובחיישני כוח כבידה על מנת למדוד את נפח ומשקל הקרח על האדמה. הם גם השתמשו בצילומי לוויין של מדפי קרח וקרחונים על מנת לזהות שינויים על פני השנים.

"זו תזכורת לכך ששינוי אקלים מסוכן כבר פה, במקרה הזה בצורת קרח נמס, עליה בגובה פני הים והצפה של קו החוף", אמר מייקל מאן, קלימטולוג מאוניברסיטת פנסילבניה סטייט ומחבר הספר "מלחמת האקלים החדשה". הוא לא היה מעורב במחקר.

שבע השנים האחרונות היו החמות ביותר בתקופה המודרנית

המחקר החדש מגיע בעת שארה"ב החליטה בשבוע שעבר להצטרף מחדש להסכם פריז, הסכם אקלים בינלאומי שנועד להגביל את פליטת גזי החממה עד שנת 2050 ולשמור שהעלייה בטמפרטורה לא תעבור שתי מעלות צלזיוס, לעומת התקופה שלפני המהפכה התעשייתית.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ נסוג מהסכם פריז באופן רשמי בשנה שעברה לאחר שאיים לעשות כך כבר כמה שנים.

הטמפרטורה העולמית הממוצעת עלתה ביותר ממעלה שלמה מאז שנות ה-80 של המאה ה-19, אז החלו לרשום נתונים בצורה מסודרת, כך לפי סוכנות החלל האמריקאית נאס"א.

בשבוע שעבר נאס"א ושירות שינוי האקלים קופרניקוס של האיחוד האירופי הכריזו שהטמפרטורה הממוצעת על פני הקרקע בעולם בשנת 2020 השתוותה לטמפרטורות ב-2016, השנה החמה ביותר שנרשמה.

מחקרים עצמאיים שנערכו בידי מנהל הימים והאטמוספירה וחברת ניתוח אקלים פרטית הנקראת Berkeley Earth מצאו ששנת 2020 הייתה מעט יותר קרה מ-2016, אך יותר חמה מכל שנה אחרת מאז 1850.

בסך הכל, שבע השנים האחרונות היו החמות ביותר בתקופה המודרנית, על פי נאס"א.

"חשוב שנשמור על התמונה הגדולה לגבי קרח כי הסיפור הזה דרמטי, על אף האפשרות שקרחון זה או אחר אולי פועלים באופן שונה", אמר מדען האקלים גווין שמידט, מנהל מכון גודארד של נאס"א ללימודי אקלים בניו יורק.