בהריון? אלו ההמלצות החדשות של ארגון הבריאות העולמי לחיסון לקורונה

ארגון הבריאות העולמי ממליץ לנשים בהריון להתחסן בחיסון של מודרנה רק אם הן נמצאות בסכנת הידבקות גבוהה - זאת משום שהחיסונים טרם נבדקו על נשים בהריון • ההמלצה נוגדת את המלצת משרד הבריאות הישראלי עבור נשים בהריון להתחסן באופן גורף •  הנחיה דומה ניתנה לגבי החיסון של פייזר ב-12 בינואר

מתחם חיסוני קורונה בית חולים שיבא תל השומר / צילום: איל יצהר
מתחם חיסוני קורונה בית חולים שיבא תל השומר / צילום: איל יצהר

ארגון הבריאות העולמי פרסם היום הנחיות למתן החיסון של חברת מודרנה נגד וירוס הקורונה (Covid-19). בהנחיות נכתב כי החיסון אינו מומלץ לנשים בהריון אלא אם הן בסיכון מיוחד להידבק במחלה, למשל עובדות מערכת הבריאות. זאת, משום שהחיסון טרם נבדק על נשים בהריון. הנחיה דומה ניתנה לגבי החיסון של פייזר ב-12 בינואר, ונראה שהארגון דבק בעמדתו.

ההמלצה של ארגון הבריאות נוגדת את ההמלצה של משרד הבריאות הישראלי עבור נשים בהריון להתחסן נגד קורונה. ההמלצה של משרד הבריאות ניתנה לאחר עלייה במספר הנשים המאושפזות עם מופעים חמורים של הנגיף בשבועות האחרונים.

כאשר החיסון הושק בסוף דצמבר, נמנע משרד הבריאות מלתת המלצה מפורשת לנשים בהריון, וציין כי עלייהן לקבל את ההחלטה בעצמן עם רופאיהן. אולם, כאמור, עם העלייה במספר המאושפזות בהריון במקביל להתפשטות המגפה וספציפית הווריאנט הבריטי, הומלץ להריוניות להתחסן. ההמלצה ניתנה למרות שלא נבדקה השפעת על ההריונית ועל העובר. זאת, משום שלא נראה שיש מנגנון ביולוגי דרכו החיסון יכול לפגוע בהריונית או בעובר, וכן כי לא נצפתה פגיעה בנשים שנטלו את החיסון בניסויים הקליניים של שתי החברות, ולאחר מכן גילו שהן בהריון.

ההמלצות של ארגון הבריאות העולמי ניתנו על ידי קבוצה של יועצים חיצוניים מומחים שגובשה על ידי הארגון, והודגש כי מדובר בהמלצות ביניים, כאשר עם הזמן יאסף מידע רב יותר על החיסון והשפעותיו.

הוועדה ציינה כי למרות שנשים בהריון עוברות את מחלת הקורונה בהכללה באופן קשה יותר מנשים בגילן שאינן בהריון, עדיין בשל היעדר מידע לגבי החיסון, עדיף להן להימנע ממנו כרגע, ולהגן על עצמם מפני הדבקה בדרכים אחרות. הארגון החריג כאמור מן ההמלצה נשים שהן חשופות מאוד לקורונה וקשה להן להימנע מהדבקה, למשל עובדות מערכת הבריאות, ולהן כן המליץ להתחסן.

ההנחיות שפורסמו היום התייחסו לא רק לנשים בהריון. כך למשל, לנשים מניקות מומלץ להתחסן, ועל פי המידע הקיים כרגע, אין צורך להפסיק להניק לאחר החיסון.

הארגון שב והמליץ על חיסון אנשים מבוגרים, אבל טוען כי לגבי אנשים מאוד חלשים וחולים, כלומר עם תחולת חיים צפויה של פחות משלושה חודשים ממילא, יש לשקול כל מקרה לגופו.

לגבי ציבורים אחרים, הארגון מצא על פי הנתונים של הניסויים שערכה מודרנה והמידע שהתקבל בינתיים מהשימוש בחיסון בפועל, כי החיסון בטוח ויעיל באנשים עם מצבים רפואיים שונים כמו לחץ דם, סוכרת, אסתמה, מחלות ריאות, מחלות כבד, מחלות כליות וזיהומים אחרים שנמצאים תחת שליטה (כגון שחפת). לאנשים עם כשל חיסוני החיסון מומלץ לאחר התייעצות עם רופא, וכדאי על פי המומחים לחקור בניסויים נוספים את התנהגות החיסון באוכלוסיה זו.

אנשים חיוביים ל-HIV הם בסיכון גבוה יותר למחלת קורונה קשה, וגם להם ממליץ הארגון להתייעץ עם הרופאים שלהם.

באשר לאלרגיות, הארגון ממליץ להימנע מהחיסון רק עבור מי שיודע שהוא אלרגי לאחד ממרכיבי החיסון.

באשר למועד מתן המנה השנייה, הארגון המליץ לדבוק בהנחיות היצרן (במקרה של חיסון מודרנה - 28 ימים), אך במקרים בהם זה לא אפשרי, אפשר להאריך את הפער עד 42 יום.

משרד הבריאות: "ממליצים ככל האפשר להשלים את שני החיסונים לפני התחלת טיפולי פריון ולפני הכניסה להריון"

משרד הבריאות אמר היום בתגובה: "רופאי האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה יחד עם רופאי המועצה הלאומית לרפואת נשים וגנטיקה והחברה הישראלית לרפואת אם ועובר, ניסחו נייר עמדה ביחס לקשר בין מחלת קורונה , חיסונים ופוריות הגבר והאישה.

"הרופאים המומחים מדגישים שהמחלה שמחולל נגיף קורונה עלולה לפגוע במהלך ההריון, לגרום למחלה חמורה יותר בנשים בהריון ולגרום ללידה מוקדמת - על כן חשוב להתחסן כדי למנוע את התחלואה בקורונה.

"ממחקרים שבוצעו בנושא עולה כי נשים הרות, ובמיוחד נשים עם סיכון בריאותי ומחלות רקע, הנדבקות בקורונה במהלך הריון, מצויות בסיכון מוגבר בהשוואה לנשים שאינן הרות לפתח סיבוכים נשימתיים הדורשים טיפול נמרץ וצורך בהנשמה וכן הפרעות בקרישת הדם. ממצאים ראשוניים מצביעים על כך שקיים סיכון ללידה מוקדמת או צורך באשפוז של הילוד. לכן, ממליצה המועצה ככל האפשר להשלים את שני החיסונים לפני התחלת טיפולי פריון ולפני הכניסה להריון (ואם לא ניתן לעשות זאת - להתחסן בהריון).

"מומלץ כי הדבר יעשה לאחר התייעצות וקבלת הסבר מרופא מטפל על מגבלות של המידע על בטיחות החיסון בעת ההיריון. יש לדעת, שהסיבה היחידה שבעת הזאת אין המלצה גורפת לחיסון נשים הרות הינה העובדה שמחקרי הבטיחות של החיסון החריגו מלכתחילה נשים הרות ולכן לא הוכחה הבטיחות המלאה של החיסון בהקשר לנזק להריון ואו לעובר המתפתח".

גילוי מלא: לאחר בדיקה, דייקנו את הכותרת הראשונית כך שלא ישתמע ממנה כאילו לנשים בהריון מומלץ שלא להתחסן כלל נגד קורונה