בני גנץ הציג מתווה לרפורמת גיוס חדשה לכלל אזרחי ישראל

לפי המתווה החדש תוקם מנהלת שירות לצעירים שדרכה יעברו כל הצעירים עם הגיעם לגיל 18, והיא תפנה אותם למסלולים השונים • צה"ל יקבל עדיפות ויקבל את כל מי שידרוש, והיתר למסלולי שירות קהילתי

בני גנץ / צילום: אורן בן חקון
בני גנץ / צילום: אורן בן חקון

שר הביטחון בני גנץ אומר כי לא יבקש מבג"ץ הארכה בדיון בעתירות נגד חוק הגיוס הקודם, ובמקום זה הוא מציג מתווה לרפורמת שירות וגיוס לכל האזרחים כולל חרדים וערבים. לפי המתווה החדש תוקם מנהלת שירות לצעירים שדרכה יעברו כל הצעירים עם הגיעם לגיל 18, והיא תפנה אותם למסלולים השונים. צה"ל יקבל עדיפות ויקבל את כל מי שידרוש, והיתר למסלולי שירות קהילתי.

החרדים, כך גנץ, יוכלו לשרת בעמותות חסד והערבים במוסדות חינוך בישוביהם למשל. גיל הפטור לחרדים ירד מ28 ל-22 וכך יוכלו עשרות אלפי חרדים לצאת כבר כעת לשוק העבודה. משך השירות הקהילתי יהיה שנתיים, אך המשרתים בצבא ישרתו יותר, ויזכו להטבות כלכליות ואחרות בהיקף רחב. גנץ אמר כי בשל הרפורמה יושהה תהליך קיצור השירות בצבא. מהשירות יוחרגו גם, לומדי תורה חרדים, אמנים וספורטאים מצטיינים וגם מי שרפואית לא יכולים לשרת.

לדברי גנץ יקבעו גם סנקציות למי שלא ירצו לשרת. "אני מקווה שזה לא יידרש. ולאחר תקופת המעבר, כולם למעט מי שיקבל פטור יתן שירות למדינה".

גנץ אמר כי למעלה ממחצית הצעירים לא מתגייסים. הוא כיוון לחרדים ולערבים: "לא מתגייסים בדיוק באותן ערים שנשארות פתוחות בקורונה, ואותם צעירים ערבים שבישוביהם אין תשתיות אלא פשיעה ברחובות. ועוד 10% מאלה שמרגישים פראיירים ומקבלים פטור רפואי. החברה הישראלית נקרעת והשירות הצבאי נפגע. צה"ל הפך לצבא חצי העם. המשרתים בצבא והקרביים הפכו לפראיירים. בטחון ישראל בסכנה ועתיד המדינה מוטל על הכף. ביקשת פעמיים לעשות חוק שירות חדש. עשור שנתניהו בשלטו ומהצב רק מחריף".

גנץ האשים את נתניהו כי טירפד כל פיתרון לסוגיה: "קיוויתי שנוכל לארגן מתווה גיוס ושירות חדש. נתניהו שולט כבר יותר מעשור ודבר לא קרה. אנחנו שנתיים בתקופת בחירות ולא ידוע מתי תהיה ממשלת קבע, לכן אנחנו חייבים לפעול כעת. לכן עדכנתי את היועץ המשפטי לממשלה שלא אבקש ארכה בפני בגץ בעתירות נגד חוק הגיוס, אם לא יאושר מתווה הגיוס שאציג בממשלה. הבלוף הזה לא יכול להימשך. וזו אינה תעמולת בחירות".

נזכיר נגד חוק הגיוס הנוכחי, שביטל למעשה את העיצומים נגד הישיבות החרדיות שלא יעמדו במכסת הגיוס, עומדות עתירות לבג"ץ, שכבר הביע את דעתו כי החוק פוגע בעיקרון השוויון. הדיונים נדחו בשנתיים האחרונות בשל הבחירות וגנץ, שהתכוון לקדם את התכנית הזו במהלך כהונתו במשרד הבטחון, החליט להעלותה למרות הבחירות, ואולי בגללן. השוט שבידיו הוא בג"ץ, ומכיוון שהעתירה היא כנגד שר הבטחון, הוא זה המשיב לה ויכול בעצם לבטל את עמדת המדינה עד כה שביקשה להמתין לחקיקה חדשה. גנץ מאיים בכך על הברית של נתניהו עם החרדים המתנגדים לשינוי של ממש במצב הנוכחי, אף שבמתווה שהוצג יש פתרונות הן לתמידי ישיבה מצטיינים שיוחרגו, והן לשירות קהילתי במקום שירות צבאי.

ח"כ משה גפני, יו"ר דגל התורה בתגובה למתווה של גנץ: "בני גנץ שקרן פתולוגי. הוא חתום על הסכם מפורש בו התחייב להעביר את חוק הגיוס, ובמקום לעמוד במילתו, הוא מביא כל מיני תכניות הזויות כדי לנסות לקושש עוד כמה קולות בשביל לעבור את אחוז החסימה. שקרן פתולוגי".