אמזון מבקשת לדחות הצבעה על הקמת איגוד העובדים באלבמה

החברה רוצה שעובדים יגיעו להצביע באופן פיזי במקום לשלוח את הצבעותיהם בדואר בגלל מגפת הקורונה • עובדי אמזון בשכר שעתי מעולם לא יצרו איגוד עובדים או הצטרפו לארגון כזה בארה"ב

מרכז שילוח של אמזון בארה"ב / צילום: Reuters, Lucas Jackson
מרכז שילוח של אמזון בארה"ב / צילום: Reuters, Lucas Jackson

בחברת אמזון מבקשים לדחות הצבעה על התאגדות עובדים במחסן של החברה באלבמה, ומבקשים מרשויות תעסוקה פדרליות לשקול מחדש החלטה לאפשר לעובדים לשלוח בדואר את הצבעותיהם עקב המגפה.

אמזון הגישה עתירה על החלטה של החבר הלאומי ליחסי עבודה, אשר הרשה את ההצבעה בדואר בגלל סיכוני הקורונה במקום הצבעה באופן אישי שנהוגה בהצבעות על התאגדויות מסוג זה.

מעטפות ההצבעה יישלחו לכ-6,000 עובדים הקשורים למפעל של החברה בעיר בסמר, אלבמה ב-8 בפברואר. בעתירה שהגישה אמזון, אמרה החברה שהחלטת החברה פגומה מפני שלא הגדיר מהי התפרצות (של המגפה) והתנגדויות נוספות.

עובדים רוצים שאיגוד החנויות, הקמעונאים והקניונים ייצג אותם. בכדי לקבל ייצוג כזה, הם יצטרכו להשיג בהצבעה רוב שיצביע למען התאגדות העובדים. עובדי אמזון בשכר שעתי מעולם לא יצרו איגוד עובדים או הצטרפו לארגון כזה בארה"ב.

דוברת של איגוד החנויות, הקמעונאים והקניונים סירבה להגיב. אמזון סירבה להגיב לגבי העתירה אבל בחברה אמרו שהגישה הטובה ביותר לבחירות תהיה לערוך אותן באופן אישי, מפני שזה "ייתן לאיגוד אפשרות להצבעה בטוחה, חשאית ונוחה באתר עצמו, מה שנמצא בלב האינטרס של כל הצדדים - נוחות המצביעים, אמינות ההצבעה וספירה בזמן סביר".

העתירה שהגישה אמזון היא אחת מכמה צעדים שנקטה החברה על מנת למנוע את ההצבעה. אמזון גם השיקה אתר בשם doitwithoutdues.com. באתר, החברה מבקשת מעובדיה למה להם לשלם לאיגוד על הטבות כגון שכר גבוה וביטוח בריאות שהחברה כבר מספקת בעצמה.

מארגני ההצבעה אומרים שהם נאבקים לקבלת תנאי העסקה טובים יותר. הם אמרו שאיגוד ייתן לעובדים יותר כח השפעה בכל סכסוך מול ההנהלה ויאפשר להם לנהל משא ומתן באופן קיבוצי על תנאי בטיחות, הכשרה, הפסקות ביום העבודה, שכר והטבות נוספות.

בדצמבר קיבלו עובדים במחסן אישור לערוך את הבחירות לאיגוד, האישור הראשון מסוגו שניתן מאז 2014. בנובמבר הגישו העובדים במחסן בבסמר הודעה לאיגוד החנויות, הקמעונאים והקניונים וביקשו לערוך בחירות על התאגדות.

היסטוריה של סכסוכי עבודה באמזון

ההצבעה על ההתאגדות מתגלה כאחת מכמה סכסוכי עבודה באמזון, המעסיקה השנייה בגודלה בארה"ב עם יותר מ-800 אלף עובדים, רובם מחסנאים ושליחים. לאף אחד מעובדי אמזון בשכר שעתי בארה"ב אין ייצוג באיגודי העובדים, נוהג נפוץ בחברות באירופה.

בשנה שעברה, כשאמזון נאבקה למלא הזמנות שעלו מאוד עקב הסגרים שהוטלו בגלל המגפה והמעבר הנרחב לקניות באינטרנט, היו עובדים שהתלוננו על אמצעי זהירות ונהלי בריאות בחברה.

מאמצי ההתארגנות החלו לתפוס תאוצה. עובדים בכמה מחסנים של החברה יצאו מהעמדות או הפגינו בדרכים אחרות בתגובה למה שהגדירו כנהלי בטיחות בלתי מספקים. באוקטובר הודיעה אמזון שיותר מ-19 אלף מעובדיה נמצאו חיוביים לקורונה. היו עובדים שטענו כי פוטרו שלא בצדק.

בעיר ניו יורק נפתחה באביב הקודם חקירה נגד אמזון עקב פיטור עובד במחסן של החברה בסטאטן איילנד שדיבר על בטיחות העובדים. בדצמבר, קליפורניה תבעה את החברה כדי להכריח אותה להיענות לזימונים לשימוע בקשר לחקירה שנערכה במדינה לגבי אמצעי הזהירות שנוקטת החברה למניעת הדבקות בקורונה.

אמזון אמרה שעשתה מאות התאמות על מנת להפוך את סביבת העבודה במחסנים שלה לבטוחה יותר, כולל בדיקות קורונה שגרתיות לעובדים, חיישני חום גוף ונהלי ריחק חברתי.