הבורסה בת"א | סיקור שוטף

התמתנו הירידות בנעילה: ת"א 35 צנח ב-1.6%, דלק קפצה ב-8%

פתיחה שלילית לשבוע המסחר בבורסה לאחר הירידות החדות בוול סטריט בשישי • אלקטריאון זינקה על רקע זכייה בפרויקט טעינה חשמלית אלחוטית בגרמניה • איי.סי.אל איבדה 3% במחזור הגבוה בבורסה, טבע ירדה ב-4%, נובה צנחה ב-5%

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

16:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה המקומית ננעל בירידות שתמתנו לקראת סגירת המסחר.  מדד ת"א 35 שירד במהלך היום ביותר מ-2%, סיים את המסחר בירידה של 1.6%. מדד ת"א 90 איבד 0.75% מערכו.

דלק בלטה בעלייה של כ-8% בהמשך להעלאת דירוג מצד מעלות ל-B בשל "פעולות שנקטה להקטנת החוב ולשיפור מקורותיה".

אלקטריאון זינקה ב-7.5% על רקע זכייה בפרויקט טעינה חשמלית אלחוטית בגרמניה.

איי.סי.אל איבדה 3% במחזור הגבוה בבורסה, טבע איבדה 4%, נובה צנחה ב-5%. 

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-890 מיליון שקל.

15:15

המסחר בבורסה מתנהל בירידות במחזור של 740 מיליון שקל בשעה זו בשוק המניות. מדד ת"א 35 מאבד 1.8%, ת"א 90 יורד ב-1%. דלק ונייס עולות ב-4.3% וב-1.9% בהתאמה.

13:35

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות בהמשך לירידות שנרשמו בסוף השבוע האחרון בוול סטריט. מדד ת"א 35 צונח ב-2%, אלביט מערכות , איי.סי.אל  מניות הבנקים וטבע  בולטות בירידות.

הממונה על התחרות פרסמה צו המעגן הסכם שנחתם אמש בין השותפים במאגר תמר שלפיו מעתה תוכלנה ישראמקו יהש , תמר פטרוליום , דור גז ואוורסט תשתיות, המחזיקות יחדיו ב-53% מהזכויות במאגר תמר, למכור גז במחיר זול יותר לחברת החשמל. שברון ודלק ישלמו לחברת החשמל מעל 100 מיליון שקל.  

חברת אפי נכסים  דיווחה כי חתמה על הסכם לרכישת 50% מפרויקט משרדים ברחובות החרש והנגר באזור התעסוקה נווה נאמן, שבהוד השרון. החברה תשלם עבור מחצית מהבעלות על הפרויקט 328 מיליון שקל. הפרויקט כולל שמונה בנייני משרדים בשטח בנוי של כ- 45 אלפי מ"ר, חניות וכן קרקע צמודה בשטח של כ-18 דונמים.

ברנד , אשר צפויה להתמזג עם מרגל מערכות, מדווחת על קבלת הזמנת עבודה לביצוע עבודות קונסטרוקציית פלדה בהיקף של כ-9.4 מיליון שקל. ברנד החלה בביצוע העבודות והצפי הוא כי תסיים את ביצוען בתוך כ-7 חודשים. ברנד מעריכה כי היקף העבודות עשוי לגדול בכ-5-10 מיליון שקל נוספים.

10:55

ירידות חדות בבורסה. מדד ת"א 35 רושם ירידה של כ-1.8% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-1.5%.  

בנק דיסקונט דיווח הבוקר על הסדר פשרה שנחתם בנוגע ל טענות להעלמות מס על פני למעלה משני עשורים במסגרת הסתבכות פיננסית של משפחה יהודית עשירה מאוסטרליה. דיסקונט  ומרכנתיל ישלמו בהתאם לפשרה 343 מיליון שקל, מתוכם סך של 323 מיליון שקל ישולם על ידי בנק דיסקונט והיתרה על ידי מרכנתיל.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות בלאומי שוקי הון , מתייחסים בסקירתם השבועית לתוצאות הניסוי של חיסון חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון ומציינים כי "הידיעות אודות ההצלחה בניסוי רחב היקף בחיסון החדש של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, אשר דורש רק מנה אחת, קל לשינוע, ויעיל גם כנגד המוטציות השונות, תומכות באפשרות המסתמנת של התאוששות הצמיחה העולמית בהמשך שנה זו ובשנה הבאה".

בפמן ורזניק מתייחסים לכלכלת ארה"ב ומוסיפים כי "ארה"ב כבר מחסנת מיליון אנשים ביום והיא נמצאת במצב טוב יחסית, זאת גם מכיוון שייצור החיסונים הוא מקומי ומגבלות היצוא בפועל ימנעו בעיות של היצע חיסונים בארה"ב, זאת בניגוד לבעיות שישנן במדינות אחרות. התוצאות המוצלחות של ניסוי החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון מחזקות את הסבירות שארה"ב תוכל לחסן את מרבית האוכלוסייה הבוגרת שלה עד סוף הקיץ הקרוב, כפי שטען הנשיא ביידן".

עוד הם מציינים בהמשך להודעת ה-FED מיום רביעי האחרון כי "למרות שמדיניות פיסקלית מרחיבה ויישום נרחב של חיסון צפויים להאיץ את הצמיחה הכלכלית, הפד איננו צפוי לצמצם את היקף הרכישות שלו לפני תחילת השנה הבאה. המאזן של הפד ימשיך ויעלה לשיא של 9 טריליון דולר, יותר מכפול מגודלו שלפני המגיפה ועליית הריבית הראשונה תתרחש רק לאחר מכן".

10:00

שבוע המסחר בבורסה נפתח בירידות חדות, בעקבות המגמה השלילית שסגרה את שבוע המסחר בוול סטריט. מדד ת"א 35 רושם ירידה של כ-2% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-1.3%.  

ירידות בולטות רושמות מניות טבע, גילת , נובה, טאואר ואופקו.

מנגד, אלקטריאון  מזנקת לאחר שדיווחה הבוקר על זכייה בפרוייקט טעינה חשמלית אלחוטית בגרמניה. 

קבוצת אשטרום  דיווחה היום כי דירקטוריון החברה אישר את כניסתה לתחום האנרגיה המתחדשת. בכוונת הקבוצה לפעול לפיתוח פעילות זו בארץ ובחו"ל, תוך גיבוש תכנית אסטרטגית וגיוס כוח אדם לפעילות בתחום זה.

09:00

חברת האנרגיה המתחדשת סולגרין  , הנמצאת בשליטת ג'נריישן קפיטל , השלימה גיוס של כ-380 מיליון שקל בהנפקת מניות. ההנפקה בוצעה במחיר של 37.06 שקל למניה,  פרמיה של כ-6% על מחיר הסגירה של המניה ביום חמישי. במקביל, עדכנה סולגרין כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב עם חברה הפעילה במגזר המערכות הסולאריות המסחריות והביתיות בארה"ב. בכפוף לבדיקת נאותות וחתימה על הסכם מחייב, תשקיע סולגרין בחברה האמריקאית סכום של כ-104 מיליון דולר (כ-340 מיליון שקל) באמצעות רכישת מניות מבעלי מניותיה הקיימים בחברה ובאמצעות העמדת הלוואות המירות. 

חברת טלרד נטוורקס  הודיעה הבוקר על זכייתה של מגלקום, החברה-הבת, שהתקשרה בהסכמים עם קבלן עבודות התקשוב בפרויקט קריית התקשוב של צה"ל בנגב, להקמת מערך המולטימדיה והתקשורת הפאסיבית בקריה בהיקף כספי המוערך בכ-90 מיליון שקל. 

חברת מיקרונט , המפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות מחשוב לניהול ציי רכב ועובדי שטח, מדווחת על קבלת הזמנה סדרתית נוספת למוצר המצלמה שלה מסוג SmartCam Connected שהתקבלה אצלה מספקית שירותי טלמטיקה בצפון אמריקה מהמובילות בעולם. ההזמנה, בהיקף של כ-5 מיליון שקל, היא לאחד מדגמי המצלמה החכמה המתקדמים של מיקרונט. החברה דיווחה בתחילת חודש דצמבר 2020 על הזמנה סדרתית של 1,000 יחידות מאותו לקוח למוצר המצלמה. 

07:50

5 דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי לפתיחה שלילית

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה שלילית, לאחר שבוול סטריט רשמו המדדים המובילים ירידות חדות. מדד הדאו ג'ונס ירד ב-2.03%, S&P 500 ירד ב-1.93% ונסדא"ק נסוג ב-2%.  

גם באירופה רשמו מדדי המניות ירידות חדות: מדד Stoxx 600 ירד ב-1.9%; FTSE ירד ב-1.82%; מדד הדאקס נסוג ב-1.71% ומדד ה-CAC בפריז ירד ב-2.02% .

2. הדואליות יעיקו על השוק

מרבית המניות הדואליות המרכזיות חזרו מניו יורק עם פערים שליליים: טבע  עם כ-4.9%, טאואר  3.4%, נובה  6.6%, לייבפרסון 4.1%, פורסייט  כ-8%, פריגו 3.9%, אופקו  6.6% ואלביט מערכות כ-2.8% כך שהן צפויות לרדת היום וולמשוך את המדדים המובילים למטה. 

3. הממשלה צפויה לאשר את הארכת הסגר

מליאת הכנסת צפויה להתכנס היום ולאשר את הגדלת הקנסות על מפירי ההנחיות והסגר. לאחר מכן הממשלה צפויה לאשר את הארכת הסגר ב-5-7 ימים על רקע התחלואה הגבוהה מנגיף הקורונה. 

4. עונת הדוחות: אמזון, גוגל וצ'ק פוינט

במסגרת עונת הדוחות לרבעון הרביעי ולשנת 2020 צפויות לפרסם תוצאות השבוע, בין השאר, החברות אמזון וגוגל (ביום שלישי לאחר סיום המסחר בוול סטריט). צ'ק פוינט צפויה לפרסם תוצאות ביום רביעי בצהריים.

5. הביטקוין מאבד גובה

לאחר שזינק ביום שישי עד לרמה של כ-38,000 דולר נסחר כעת הביטקויון סביב 33,780 דולר, ירידה של כ-1% לעומת רמתו אתמול.

התשואה על אג"ח ממשל אמריקאית ל-10 שנים עלתה ביום שישי ועומדת ברמה של כ-1.07% והדולר נחלש קלות לרמה של 1.213 דולרים לאירו. בארץ נחלש הדולר עד לרמה של כ-3.28 שקלים.