ארגנטינה מבקשת להגיע להסכם עם קרן המטבע על חוב של 44 מיליארד דולר, מבלי שתאלץ להדק את החגורה

הקואליציה המושלת מתמודדת עם התנגדויות מבפנים • סגנית הנשיא כריסטינה קירכנר, מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, מתנגדת לקיצוץ בהוצאות

שר האוצר של ארגנטינה מרטין גוזמן / צילום: Reuters, Agustin Marcarian
שר האוצר של ארגנטינה מרטין גוזמן / צילום: Reuters, Agustin Marcarian

בעת שארגנטינה מרוששת, שר האוצר מרטין גוזמן דוחף לסגירת עסקה עם קרן המטבע העולמית עד מאי, בנוגע לתשלום חוב בהיקף 44 מיליארד דולר. על מנת לזכות בהסכמת קרן המטבע, הוא יצמצם פער תקציבי עצום, כך אמר בראיון מיום שישי.

מדובר בשביל המסורתי שארגנטינה, שהגיעה לחדלות פירעון כבר תשע פעמים לגבי החוב הריבוני שלה, הולכת בו כשהכלכלה שלה מגיעה לתחתית, כפי שקורה עכשיו כשהמגפה כיווצה ב־2020 את הכלכלה ב־10%. אבל גוזמן אמר שתוכניתו לא ממלאת אחר דרישות הצנע הדרקוניות שקרן המטבע אוכפת על ממשלות אחרות. "אנו משתמשים במו"מ עם קרן המטבע העולמית כהזדמנות לנסות לשבור את דפוסי העבר", אמר גוזמן, שרכש את השכלתו ככלכלן באוניברסיטת קולומביה.

השינוי הוא שהפעם גוזמן והנשיא אלברו פרננדז שייכים למפלגה שהתבטאה מזה שנים ארוכות נגד קרן המטבע העולמית ואפילו האשימה אותה בבעיות של ארגנטינה. הם עומדים מול יריב חזק בתוך הקואליציה הפרוניסטית המושלת, שמאגד מחוקקים נגד מדיניות הידוק החגורה של קרן המטבע העולמית.

סגנית הנשיא קריסטינה קירכנר, מנהיגת סיעה בשמאל הפוליטי, קוראת להתערבות ממשלתית ולהוצאה של כספי ציבור על מנת לשמר את כוח הקנייה של מפרנסים ארגנטינאים, מדיניות שדחפה בשתי הקדנציות שלה כשהייתה נשיאה.

"כאן, הפעילות הכלכלית מונעת על ידי ביקוש. ואין דרך אחרת לעודד ביקוש מאשר משכורות, פנסיות ומחירי מזון סבירים", כתבה בטוויטר. "אני אומרת לכולם: כל מי שחושש, או שאין לא האומץ, יש מקצועות נוספים חוץ מלהיות שרים או מחוקקים".

הסכם בין הממשל לקרן המטבע העולמית יהיה תלוי באישור הקונגרס. מאחר שקירכנר שולטת בסנאט, תמיכתה חיונית.

גוזמן ניסה לצייר את האיום שלה כמינורי. "הקואליציה עובדת יחד, בדעה משותפת", אמר.

התוכנית לטווח ארוך, שביקש גוזמן מקרן המטבע העולמית, תאפשר לארגנטינה לדחות את תשלומי החוב לפרק זמן שעשוי להגיע לעשור, כולל 5 מיליארד דולר שהייתה צריכה הממשלה להחזיר השנה. זה ייתן מרווח נשימה פיננסי.

אבל על ארגנטינה להגביל את ההוצאות או להגדיל את ההכנסות. גוזמן מתכנן לצמצם את פער התקציב השנה לכ־6% מהתוצר הכלכלי לשנה, לעומת 8.5% בשנת 2020.

הוא אמר שהגישה ההדרגתית לייצוב הכלכלה מיועדת לעודד צמיחה על ידי הורדת האינפלציה בכ־5 נקודות כל שנה. הגדלת הכנסות הממשלה תקטין את ההסתמכות על הדפסת שטרות כסף לכיסוי ההוצאות, אשר מגבירה את האינפלציה והופכת חובות דולריים ליקרים אפילו יותר. ב־2020 הגיעה האינפלציה ל־36%.

כלכלנים מטילים ספק בכך שארגנטינה יכולה לייצר הכנסות, והאם אומרים שעליה להיפטר מהסובסידיות וההגבלה על מחירים.

ארגנטינה מסבסדת חברות חשמל, ספקיות גז וחברות תחבורה ציבורית על מנת לפצות אותן על המחירים הנמוכים שהן גובות. סובסידיות לשירותים ציבוריים עלו ב־2.3% מהתל"ג בשנה שעברה, מ-1.6%.

ארגנטינאים פחות ופחות שבעי רצון מהממשל

קירכנר צופה אל בחירות האמצע באוקטובר, בהן עלולים מצביעים להעניש את התנועה הפוליטית שלה אם ההסכם עם קרן המטבע העולמית יוביל לעלייה במחירי החשבונות החודשיים. רבים מתומכיה גרים באזורים העניים והצפופים בפאתי הערים הגדולות כמו בואנוס איירס, שם עובדי סיוע היו עדים לזינוק במספר האנשים שבאו לבתי תמחוי כששיעור העוני הגיעה ל־45% בשנה שעברה.

סקרים מראים שהארגנטינאים פחות ופחות שבעי רצון מממשל פרננדז, לאחר שהיו תחת סגר בין הארוכים ביותר בעולם ואחרי עשור של אינפלציה ושלוש שנים של התכווצות הכלכלה.

גרסיאלה באז (58), בעלת עסק קטן, כבר קיצצה ברכישות בשר הבקר וחוותה ירידה של יותר מ־50% בהכנסות בשנה שעברה. היא חוששת שהסכם עם קרן המטבע העולמית יביא לקשיים נוספים. "אני לא חושבת שהם יקריבו את האנשים שבחרו בהם", אמרה. "מפני שכולם יתנגדו לזה. זה יהיה כאוטי".

המנהלת בפועל של קרן המטבע העולמית, קריסטלינה גאורגייבה, אמרה ש"מחויבות קרן המטבע העולמית תימשך כל עוד צריך וכל עוד ארגנטינה תהיה ברורה לגבי המטרות שלה לטווח הבינוני".

"מה שמסבך את העניינים זה פוליטיקה", אמר מוחמד אל־אריאן, יועץ כלכלי בכיר בחברת Allianz SE ונשיא קווינס קולג', קיימברידג'.

היסטוריה ארוכה של הפרת הבטחות לקצץ בהוצאות

משנות ה־50 המאוחרות קיבלה ארגנטינה יותר מ־20 תוכניות סיוע כלכלי מקרן המטבע העולמית, בפעם האחרונה ב־2018 כשהנשיא דאז מאוריציו מקרי התמודד עם משבר במטבע.

הסכמה ארגנטינית לקצץ בהוצאות לא תהיה קלה. למדינה היסטוריה ארוכה של הפרת הבטחות לקצץ בהוצאות ושל היפוך מדיניות שהוטמעה על ידי ממשלים קודמים.

"לא ברור אם לקואליציה המושלת יש תוכנית למדינה", אמר הקטור טורס, מנהל בכיר לשעבר בקרן המטבע העולמית. "מה שברור הוא שיש להם תוכנית להישאר בשלטון".

סיעתה של קירכנר כנראה תכשיל כל הסכם שעשוי לחתור תחת שאיפתה להשתלט על הבית התחתון של הקונגרס, כך אמר אדוארדו לוי ייאטי, דיקן ביה"ס לממשל של אוניברסיטת טורקואטו די טלה בבואנוס איירס. "יש להן המון השפעה והם כנראה יבלמו כל מהלך לאיזון כלכלי שהם יחשבו שמתנגש עם מטרתם הפוליטית", הוסיף.

ארגנטינה הגיעה להסכם עם בעלי איגרות חוב פרטיים בשנה שעברה לדחות תשלומים על חוב נוסף של כ־65 מיליארד דולר, אך הסכם עם קרן המטבע הוא חיוני אם המדינה הדרום אמריקאית רוצה להשיג גישה מחדש לשווקי חוב בינלאומיים.

בעוד מדינות אחרות באזור פנו גם הן לשווקי חוב להשגת מימון למלחמה במגפה - פרו מכרה לאחרונה אג"ח ל־100 שנה - ארגנטינה נותרה מבודדת. ארגנטינאים מיהרו לחסות בצל הביטחון של הדולר, ורוקנו את הבנק המרכזי מהדולרים שהחזיק. כיום יש בידי הבנק המרכזי של ארגנטינה רק כ־1.5 מיליארד דולר. מחיר החוב הארגנטינאי צנח כשהממשלה לא הצליחה להציג תוכניות לייצוב הכלכלה ולתשלום החוב בעתיד.

חברות גדולות נאבקות לא רק בגלל שהביקוש יורד אלא גם כי הבנק המרכזי לא יכול לספק את הדולרים הנחוצים למימון חוב זר או לייבוא ציוד. בין אלה נמצאת חברת האנרגיה הלאומית YPF, שמבקשת כעת לפרוס מחדש חוב של 6 מיליארד דולר על מנת להימנע מחדלות הפירעון הראשונה שלה.

בין הארגנטינאים הנאבקים נמצאת מרתה מטורנו. היא עובדת בבית תמחוי ומדברת על מחירי המזון הגואים ועל קשיים אחרים עימם מתמודדים אנשים בשכונה בה היא מתגוררת. "אנו חיים מיום ליום", אמרה. "אתה לא יכול לחסוך כלום".