הסכמי הגז נפתחים: חברת החשמל תחסוך כ-100 מיליון שקל

יו"ר חברת החשמל, אלוף במיל יפתח רון-טל: "חברת החשמל תתחיל כבר עכשיו במו"מ נפרד בין הבעלים של המאגר ותשיג ירידה נוספת של עשרות אחוזים במחיר" • שברון: "הפשרה שהושגה מניבה תוצאה חיובית לכל בעלי העניין"

המחלוקת בין השותפויות והחברות המחזיקות בזכויות על מאגרי תמר ולוויתן, שנמשכה יותר משנה נפתרה. מעתה תוכלנה ישראמקו, תמר פטרוליום, דור גז ואוורסט תשתיות, המחזיקות יחדיו ב-53% מהזכויות במאגר תמר, למכור גז במחיר זול יותר לחברת החשמל.

זאת, לאחר שבמשך זמן ממושך מנעו שותפותיהן למאגר, דלק קידוחים ונובל אנרג'י (ולאחר מכן שברון שרכשה את נובל אנרג'י), את התחרות בין תמר לבין לוויתן (שהזכויות עליו נמצאות בידי שברון, דלק קידוחים ורציו). 

הממונה על התחרות מיכל הלפרין פרסמה צו המעגן הסכם שנחתם אמש בין השותפים במאגר תמר שלפיו מעתה יוכל כל שותף למכור בנפרד את חלקו היחסי ולהתחרות בבעלי זכויות ומאגרים אחרים. 

השותפויות והחברות, ביחד עם חברת החשמל (חח"י), דיווחו היום כי נחתמו תיקונים להסכם אספקת הגז מתמר, ולהסכם האספקה ממאגר לוויתן. התיקונים נחתמו עם כל השותפות במאגרים והוא מסדיר, בין היתר, את מחירי רכישות הגז מאוקטובר 2020 ועד לסוף יוני 2021 (אז צפוי להיות עדכון מחירים יותר משמעותי שאמור להביא להוזלת תעריף החשמל).

נובל אנרג'י, שנרכשה בשנה שעברה על-ידי ענקית האנרגיה האמריקאית שברון מחזיקה בנתח של 25% מהזכויות במאגר "תמר" ו-40% מהזכויות במאגר "לוויתן". בנוסף נובל היא החברה המפעילה של שני המאגרים ולכן, שולטת בתשתית הפקת והולכת הגז הטבעי.

רשות החשמל נאלצה להתערב בנושא לאחר שלטענת מחזיקות הרוב בתמר (וחברת החשמל), נובל סירבה להזרים גז בהתאם לתנאי ההסכם החדש. בעקבות התלונות, פתחה רשות התחרות בהליך בדיקה האם התנהגותה של נובל עולה כדי ניצול מעמדה המונופוליסטי לרעה. בטרם שמעה הממונה את טענות נובל, נובל ביקשה להגיע להסכמות.

במסגרת ההבנות החדשות בין הצדדים, הוזל מחיר הגז ביחס להסכמי תמר ולוויתן, וזאת עד לעדכון המחיר מחדש במועד הפתיחה, על פי הסכם תמר המקורי, בסוף יוני 2021. בחח"י מציינים כי החיסכון הצפוי ביחס לתנאי ההסכמים המקוריים עומד על מעל 100 מיליון שקל.

נזכיר כי בספטמבר 2019 סגרו ישראמקו ותמר פטרוליום עסקה למכירת גז ממאגר תמר לחח"י במחיר מופחת של 4.3 דולר ליחידת חום למשך שנה וחצי. העסקה הזו נועדה להחזיר לידי תמר את כמות הגז שאיבדה למאגר לוויתן במסגרת מכרז מאפריל 2019, שבו הגישו שני המאגרים הצעת מחיר זהה של 4.8 דולרים ליחידת חום - אך חברת החשמל העדיפה את לוויתן בנימוק שיש יתרון בגיוון הספקים. 

כיום, אגב, עומד מחיר הגז המסופק ממאגר תמר לחח"י על כ-6.3 דולרים ליחידת חום (עבור מרבית הכמות), והוא כאמור צפוי להתעדכן בחדות למטה החל מחודש יולי השנה. 

בעקבות ההסכמות עם שברון תוכל כעת חברת החשמל לנהל מו"מ נפרד מול כל אחת מהשותפות בתמר במסגרת המו"מ לפתיחת המחיר. כלומר, אומרים בחח"י, החברה תוכל לנהל מו"מ תחרותי, דבר אשר יתרום להורדה נוספת של מחיר הגז הטבעי שמסופק לחברה.

יו"ר חברת החשמל, אלוף במיל יפתח רון-טל, ציין כי "חברת החשמל ממשיכה במסע הנחוש להורדת מחירי הגז והפחתת עלויות הייצור ובכך מביאה לציבור בשורה, המחיר הזול ביותר בישראל. פתיחת ההסכמים עם חברות הגז וניהול מו"מ שהוביל לחיסכון של למעלה מ- 100 מיליון שקל, הם הישג יוצא דופן במסגרת המאבק להורדת יוקר המחיה בישראל, במיוחד בתקופה המשברית הנוכחית. חברת החשמל ממשיכה להוביל את פתיחת משק הגז לתחרות, כבר עכשיו החברה תתחיל במו"מ נפרד בין הבעלים של המאגר ותשיג ירידה נוספת של עשרות אחוזים במחיר".

מישראמקו ומתמר פטרוליום נמסר: "אנו מברכים את שותפי תמר על שהצליחו להגיע להסכמות לפיהן תמר תוכל להתחרות באופן מלא בשוק הגז הטבעי, ללא צורך בהסכמת כלל השותפים, ובכך להגשים הלכה למעשה את מטרות מתווה הגז לפתיחת תחרות אמיתית בין מאגרי תמר, לוויתן וכריש-תנין. המאבק הנחוש שהובלנו הביא לכך שנוכל להציע גז מתמר במחיר תחרותי ללא צורך בהסכמת כלל השותפים. אנו מודים לשברון אשר עם כניסתה לישראל בחרה להסדיר את ניגוד העניינים שירשה בצורה מיטבית, באופן שיאפשר תחרות בין שני מאגרי הגז שבהן היא מחזיקה. בכוונתנו להמשיך ולשתף פעולה עם שברון ולבחון דרכים נוספות להשאת ערך מאגר תמר".

ג'ף יואינג, מנהל שברון מזרח הים התיכון, אמר כי "שברון מחוייבת לעבוד בשיתוף פעולה עם כל בעלי העניין בישראל כדי להשיג תוצאות מועילות הדדית. הפשרה שהושגה מניבה תוצאה חיובית לכל בעלי הענין, לרבות צרכני החשמל בישראל ומביאה סכסוך מסחרי מורכב לסופו. שברון מצפה להמשיך לעבוד עם ממשלת ישראל ולתמוך באסטרטגיה שמקדמת המדינה לפיתוח משאבי האנרגיה שלה".

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ, ציין כי הוא מברך על הסכם הוזלת מחיר הגז של חברת החשמל: "בעקבות מתווה הגז מגיע המונופול לתהליך של התפרקות טוטאלית והתחרות בין שלושת המאגרים ובין חברות האנרגיה השונות מגבירה את כושר המיקוח של חברת החשמל ויצרני החשמל האחרים - מה שמוביל לירידת מחירים משמעותית בכל הגזרות. המחיר הוזל, זיהום האוויר הופחת, ייצוא הגז הטבעי למצרים וירדן מתממש, וההכנסות לטובת אזרחי המדינה יגיעו בתוך כ-4 שנים מהיום לרמה של עשרות מיליארדי שקלים בשנה. האם יש סיכוי כלשהו שהמתנגדים למתווה הגז יתנצלו?".