תקופת הבלעדיות במו"מ על פסגות לפני סופה: אייפקס ואלטשולר שחם ממשיכים במגעים

על פי הערכות בשוק המו"מ בין אלטשולר שחם ובין אייפקס נראה ככזה שמתקדם לכיוון עסקה לפי שווי חברה לפסגות שנאמד בשוק ההון בטווח של 900 מיליון שקל עד 1 מיליארד שקל

זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר
זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר

תקופת הבלעדיות במו"מ בין קרן אייפקס, שבניהול זהבית כהן, ובין אלטשולר שחם גמל ופנסיה שבניהול יאיר לוינשטיין, על רכישת בית ההשקעות פסגות, צפוי להסתיים מחר. הצדדים עדיין לא הכריעו האם להאריך את תקופת הבלעדיות במו"מ, או לא. ואולם, הצדדים ממשיכים במו"מ אינטנסיבי ונראה שהם בדרך להסכם מחייב על עסקה.

לפי שעה עדיין ידוע אם תקופת הנו-שופ (No Shop) תוארך או לא, אבל הערכות הן שבכל מקרה החשיבות המרכזית בנו-שופ כבר הושגה כשהצדדים הגיעו לשלב המו"מ שהם בו עכשיו. התפיסה הרווחת היא שגם אם לא יוארך הנו-שופ לאייפקס אין ריבוי רוכשים שמוכנים לחתום על הסכם לרכישת כל פסגות במקשה אחת, וגם יכולים לעמוד בהיקף העסקה, מעבר לאלטשולר שחם גמל. זאת, הגם שבחודשים האחרונים היה מו"מ נוסף מול קבוצת משקיעים שמוביל רון ויסברג, שלא הבשיל להסכם.

נציין כי אייפקס בחנה בעבר מכירת פסגות בחלקים אך היא מעדיפה עתה למכור את בית ההשקעות שבבעלותה במכה אחת. על זה נסוב המו"מ עם אלטשולר שחם גמל, שמבחינתה מעוניינת בעיקר, וכנראה אף רק, בפעילות החיסכון לטווח ארוך של פסגות.

כך, עם השלמת העסקה בין אלטשולר שחם לבין אייפקס - אם וככל שתקרה - יהיו כנראה עסקאות למכירת פסגות קרנות נאמנות ופסגות ני"ע (שבה מרוכזות פעילויות הניהול תיקים וחבר הבורסה של פסגות), לצדדים שלישיים.

על פי הערכות בשוק בין המעוניינים נמנים גופים מובילים ובעלי יכולת פיננסית כגון כלל ביטוח ואי.בי.אי, שמעוניינים להתרחב בפעילויות אלה.

במקביל מתנהל מו"מ נפרד בנוגע לבעלויות של פסגות על סוכנויות ביטוח, כשלפי הערכות בדוידוף מתקיים מו"מ למכירת הבעלות להפניקס או לכלל ביטוח, כאשר בפרופיט המו"מ מתנהל מול ראשי הסוכנות אסף בנאי ושלומי אלברג.

כך או כך, על פי הערכות בשוק המו"מ בין אלטשולר שחם ובין אייפקס נראה ככזה שמתקדם לכיוון עסקה לפי שווי חברה לפסגות שנאמד בשוק ההון בטווח של 900 מיליון שקל עד 1 מיליארד שקל, כשבפסגות יוותר חוב נטו במוערך בסדר גודל של 200-300 מיליון שקל (בניכוי מזומנים בהון).

אייפקס רכשה את השליטה (76.2%) בפסגות ב-2010 מידי קרן יורק, לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל. בסוף 2015 השלימה אייפקס את רכישת יתרת המניות, כשקנתה את החזקות המיעוט של קרן מרקסטון בבית ההשקעות (כ-23%) לפי שווי חברה של כ-1.9 מיליארד שקל בלבד לפסגות. בסך הכול, שילמה אייפקס עבור בית ההשקעות כ-2.5 מיליארד שקל. לפני מספר שנים אייפקס בחנה גם הנפקה של פסגות לפי שווי שהוערך אז בשוק בהיקף גבוה מאוד של 3.7 מיליארד שקל - ושזכה לביקורת בשל גובהו.

כמו כן, המו"מ עם אלטשולר שחם, ואולי גם עם צדדים שלישיים שירכשו חלק מפעילויות פסגות מידי פסגות או אלטשולר שחם, משפיע על היום-יום בפסגות. זאת מאחר והעובדים בבית ההשקעות יוצאים נגד התנהלות הבעלים ואף נקטו בעיצומים ביום חמישי האחרון. העובדים, דרך הוועד שבראשות יו"ר הוועד שלומי לוגסי, דורשים לקבל הבטחות לגבי עתידם המקצועי.