מי יספק את תווי השי לעובדי קופת-חולים כללית? הסכסוך והסערה

רשת יינות ביתן טוענת כי קופ"ח כללית הפסיקה את ההתקשרות איתה לרכישת תווי שי לחג לעשרות אלפי עובדיה, ועברה להתקשר עם שופרסל, תוך ששינתה את תנאי המכרז לכאלה שלכאורה מאפשרים רק לגוף אחד בשוק המזון המקומי לעמוד בהם • מדובר בעסקה בהיקף עשרות מיליוני שקלים בשנה

קופת-חולים כללית / צילום: בר אל
קופת-חולים כללית / צילום: בר אל

המכרז הגדול של קופת-החולים הגדולה בישראל לבחירת רשת המזון שתווי השי לחג שלה יוענקו לעובדיה יוצר סכסוך בינה לבין קבוצת יינות ביתן-מגה.

יינות ביתן, שעדיין בשליטת נחום ביתן, עתרה לבית המשפט בטענה כי קופת-חולים כללית הפסיקה את ההתקשרות איתה לרכישת תווי שי לחג לעשרות אלפי עובדיה, ועברה להתקשר עם שופרסל, תוך ששינתה את תנאי המכרז לכאלה שלכאורה מאפשרים רק לגוף אחד בשוק המזון המקומי לעמוד בהם - שופרסל. מדובר בעסקה שהיקפה עשרות מיליוני שקלים בשנה.

במסגרת העתירה המינהלית שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, מבקשת יינות ביתן מבית המשפט להשתמש בסמכותו ולהורות לבטל את ההחלטה של קופת-חולים כללית להתקשר עם שופרסל, ולפטור אותה ממכרז כספק יחיד של תוויה קנייה לחג הפסח ולראש השנה, וגם לחייב אותה לפרסם מכרז לשם כך.

על-פי העתירה, ב-2019 פרסמה קופת-חולים כללית מכרז לאספקת תווי שי לחג הפסח ולראש השנה לשנת תשפ"א, ויינות ביתן והקופה התקשרו בהסכם. כשנה לאחר מכן נכרת בין הצדדים נספח תנאי תשלום שבמסגרתו, כך טוענת יינות ביתן, ניתנה לקופת-חולים כללית הטבה משמעותית בשווי מיליוני שקלים. זאת, לטענת רשת המזון, ובין היתר, על רקע מצגים לפיהם בכוונת כללית לממש את אופציית ההארכה, בכפוף למתן ההטבה.

ואולם, כפי שנטען מכתב התביעה עולה כי לקראת סוף 2020, שירותי בריאות כללית החלה "להעלות טרוניות" בקשר ל"היקף הפריסה" של סניפי קבוצת יינות ביתן, ואחרי חילופי דברים בשבוע שעבר הודיעה קופת-חולים כללית ליינות ביתן כי אין בכוונתה לממש את האופציה.

יינות ביתן טוענת כי במכתב שהועבר לידה הסתבר לה כי כללית איננה מתכוונת לפרסם מכרז לאספקת תווי שי לחגים פסח וראש השנה, 2021, אלא להתקשר לכך עם שופרסל כספק יחיד. יינות ביתן "נדהמה לגלות", כך על-פי כתב התביעה, כי במסגרת ההודעה בדבר הכוונה להתקשר עם ספק יחיד, כדי להצדיק את ההתקשרות עם שופרסל, כללית שינתה באופן קיצוני את הדרישות שלה כפי שקיבלו ביטוי במכרז אספקת התווים, עם תנאי ל"רשת מרכולים ארצית בעלת 200 סניפים לפחות". ואולם, כך לפי לשון התביעה, במסגרת מכרז אספקת התווים המקורי נקבע כתנאי סף כי נדרשת רשת מרכולים בעלת 100 סניפים לכל הפחות. יינות ביתן, אגב, מפעילה 148 סניפים, כאשר שופרסל היא רשת המזון היחידה בישראל המפעילה יותר מ-200 סניפים.

יינות ביתן טוענת כי כללית לא הסבירה מדוע הכפילה את הדרישה ביחס לכמות הסניפים, וטענה כי "פשוט אין הסבר ענייני לכך".

מקופת-חולים כללית נמסר בתגובה: "כללית פועלת על-פי כל דין, ותשובתה תינתן במסגרת ההליך המשפטי".