קנסות | בלעדי

מפעילי תקשורת שמפרים הוראות ייקנסו מהר יותר

משרד התקשורת החליט לקצר הליכי הפיקוח על הפרות מפעילים, והחל מהשבוע לא יישלחו למפעילים דוחות פיקוח ראשוניים אלא דוחות פיקוח סופיים שיקצרו ההליך בדרך לקנס

איתן כסיף, סמנכ"ל פיקוח ואכיפה, אגף הפיקוח / צילום: גד פרץ
איתן כסיף, סמנכ"ל פיקוח ואכיפה, אגף הפיקוח / צילום: גד פרץ

משרד התקשורת מקצר זמנים בהליכי הפיקוח על מפעילי התקשורת. לגלובס נודע כי אגף הפיקוח בראשות איתן כסיף, סמנכ"ל פיקוח ואכיפה, פנה לחברות התקשורת והודיע להן כי החל מהשבוע המפעילים לא יקבלו יותר דוחות פיקוח מקדימים על הפרות רישיון, ובמקום זאת הם יקבלו דוח פיקוח מלא בצירוף מכתב כוונה להטלת קנס. המשמעות היא קיצור הליכי הפיקוח וייעול העבודה, לאחר שהתברר כי אין משמעות רבה להליך הראשוני בעת בירור ההליך.

כיום החוק קובע כי טרם הטלת עיצום כספי על מפר, יש לשלוח לו הודעה על כוונה זו, ושבה תיכלל בין היתר התשתית העובדתית המבססת לכאורה את ביצוע ההפרה. עוד קובע החוק כי למפר תינתן הזדמנות לטעון את טענותיו בנוגע לכוונה בתוך 30 יום ממועד מסירת ההודעה.

המשרד פעל בהתאם ושלח לבעלי הרישיון הודעה על כוונתו בטרם הטיל קנסות וצירף אליה דוח פיקוח סופי שבו פורטה התשתית העובדתית שעליה מתבסס מכתב הכוונה. כמו כן, בשנים האחרונות נהג המשרד לקיים הליך וולונטרי מקדים ושלח לבעל רישיון מפר, לפני מכתב הכוונה ודוח פיקוח סופי, גם דוח פיקוח ראשוני ונתן למפעיל הזדמנות להשמיע את טענותיו גם בשלב זה.

מהניסיון שצבר המשרד בשנים האחרונות עולה כי ברוב המקרים השלב המקדים כאמור הביא להארכת הליכי האכיפה המנהלית, לריבוי משאבים מצד הגופים המפוקחים והמפקחים, בעוד שתועלתם להליכי הפיקוח היו מוגבלים.

בעקבות זאת הוחלט לקצר ההליכים והמשרד יפסיק לשלוח דוחות פיקוח ראשוניים למעט מקרים חריגים שהמשרד יחליט, ובמקום זאת המפעילים יקבלו דוח פיקוח סופי ומכתב כוונה להטיל עליהם קנס.