לומדים לשחק עם הכסף: 5 ספרים ומשחקים שיכירו לילדים שלכם את עולם ההשקעות

שתי דרכים אפקטיביות להסביר לילדים על כסף הן לשחק עמם משחקים ולהקריא להם ספרים בנושא • כך מפתחים חשיבה יצירתית, לומדים להכיר את שוק ההון ומכירים את עולם ההשקעות כבר בגיל צעיר • כתבה רביעית ואחרונה בסדרה • המדריך המעשי לכיס שלנו 

לומדים לשחק עם הכסף / צילום: Shutterstock
לומדים לשחק עם הכסף / צילום: Shutterstock

המדריך המעשי לכיס שלנו

כולנו רוצים שילדינו יממשו את הפוטנציאל שגלום בהם, שיחיו ברווחה בבגרותם ויהיו מסופקים ומאושרים. כדי לאפשר זאת, הורים ובני משפחה שוקלים לפתוח חסכונות לילדים כבר עם לידתם, ומקווים שירכשו עצמאות כלכלית בבגרותם.

עם זאת, לא פעם צצות שאלות אצל שני הדורות. אנו תוהים כיצד הכי נכון לחסוך לילדנו, וגם כיצד לתת להם כסף ולדבר על כסף, כדי שילמדו את ערכו. גם לילדים עצמם יש תהיות בנוגע לכסף, שמסובב את העולם. בסדרה השבוע ננסה להשיב על כל השאלות האלה, ולצייד בכלים המסייעים לבנות את עתיד ילדינו בצורה כמה שיותר טובה.

אפשר להסביר לילדים על כסף ועל העולם הכלכלי, ואפשר גם לשחק עמם משחקים ולהקריא להם ספרים שדרכם לומדים ומבינים איך כסף עובד. "המשחק הופך את הנושא הכלכלי למעניין, כייפי ומסעיר. לכן זו דרך מעולה לקרב אותו לילדים באופן שלא ירתיע אותם, אלא בדיוק להפך", מסביר נועם נדב, מנכ"ל ומייסד מיפנה חוויה פיננסית - חינוך פיננסי לילדים ונוער. מאיפה להתחיל? אספנו עבורכם כמה מהמשחקים והספרים הכלכליים המובילים בתחום.

כל מה שצריך לדעת על התוכנית הממשלתית חיסכון לכל ילד | כתבה ראשונה בסדרה
מפיקדון בנקאי עד קופת גמל: היכן הכי משתלם לחסוך לילדים | כתבה שנייה בסדרה
איך (ומתי) כדאי להתחיל לדבר עם ילדים על כסף? | כתבה שלישית בסדרה

פרשביז: שיתוף פעולה במקום תחרות

יצא לשוק: 2010
מפתח המשחק: רונן גפני
מתאים לגיל: 10 ומעלה
המטרה: פרשביז (Freshbiz) נועד לאפשר לילדים להתנסות בעולם היזמות, ולתרגל חשיבה יצירתית.

FreshBiz / צילום: Shutterstock
 FreshBiz / צילום: Shutterstock

איך משחקים: קבוצת שחקנים צריכה להגיע מנקודת ההתחלה לנקודת הסיום במקסימום 60 דקות. כדי להגיע ליעד, כל שחקן צריך להרוויח כסף ולהיות מעורב בפעילויות עסקיות. לאורך הדרך הוא נתקל באתגרים, בהזדמנויות ובמצבי שוק משתנים, כמו דרישה לעמוד בתשלומים לבנק או לגייס כסף כדי להתקדם על הלוח. השחקנים אינם מתחרים בהכרח האחד באחר, אלא יכולים לשתף פעולה כדי לעמוד במשימה. המשחק לא פותח במיוחד עבור ילדים, אך מתאים גם להם.

כמה עולה: 290 שקל, כולל משלוח. ניתן לרכישה באתר פרשביז.

דבר המפתח: "משחק העסקים היחיד שהכרתי היה מונופול וזה משחק חד גוני, שבו איני יכול להשפיע על הגורל שלי, וכדי להצליח אני צריך לגרום לאחרים לפשוט את הרגל", אומר רונן גפני. "זה עולם ישן שכבר אינו רלוונטי, ולכן החלטתי לפתח את פרשביז.

"ילדים קולטים מאוד מהר את חוקי המשחק, ויש להם יצר תחרותי גדול. הוא מעודד אותם למחשבה על איך אפשר לנצח - אם נכון לנצח לבד, או ביחד, כקבוצה". בכך, אומר גפני, המשחק מבטא את "ערכי הקפיטליזם הקשוב", שבהם הוא מאמין ושעליהם נשענות ההכשרות שהוא מעביר.

רונן גפני / צילום: יונתן בלום
 רונן גפני / צילום: יונתן בלום

כוכב הבורסה: לומדים להשקיע במניות

יצא לשוק: 2019
מפתח המשחק:
נועם נדב
מתאים לגיל:
11 ומעלה
המטרה: ללמד ילדים כיצד עובד שוק ההון, ומהם המושגים הבסיסיים בו, כמו מניות, הנפקה, אופציות ועוד.

איך משחקים: כל שחקן מקבל סכום כסף שאותו הוא יכול להגדיל דרך השקעה במניות, והשחקן שנשאר עם הכי הרבה כסף בסוף המשחק הוא המנצח. השחקנים קונים ומוכרים מניות, שמחירן משתנה בהתאם לביקוש ולהיצע. יש גם קלפים שמשנים את המציאות, ומחייבים את השחקנים לקבל החלטות - למשל, קלפים עם חדשות כלכליות ('התגלה גז טבעי בחופי ישראל' או 'פרצה מגפה עולמית') שמשפיעות על מחירי המניות, קלפים שחושפים פרטי מידע מדוחות כספיים וכן הלאה.

מחיר: 235 שקל, כולל משלוח. אפשר לרכוש באתר מיפנה חוויה פיננסית.

דבר המפתח: "שאבתי השראה ממשחק אמריקאי משנות ה-70 על הבורסה, ששכללתי והתאמתי לישראל. חלק מהחן של המשחק הוא החיבור האנושי, הצחוקים והתחרותיות", מספר נועם נדב.

"חשוב בעיניי שילדים יתנסו בהשקעות בבורסה דרך משחק או אפילו באופן אמיתי, בליווי ההורים, ושגם הם וגם הוריהם לא יחששו מהנושא. אחרי הכול, החסכונות של כולנו מושקעים בשוק ההון. דרך התנסות בהשקעה, ילדים לומדים לקרוא גרפים, הם מתחילים לעקוב אחרי חדשות כלכליות, ולומדים על סיכון וסיכוי ועל סוגי השקעות".

נועם נדב / צילום: נדב אריאל
 נועם נדב / צילום: נדב אריאל

Cashflow לילדים: להתקיים מהכנסה פאסיבית

 יצא לשוק בישראל: 2007
מפתח המשחק: רוברט קיוסאקי
מתאים לגיל: 6-10

המטרה: את המשחק פיתח איש העסקים והסופר האמריקאי רוברט קיוסאקי, שרצה להעביר את המסר מספרו "אבא עשיר, אבא עני" - השגת כסף יכולה להיעשות לא רק דרך עבודה אלא גם דרך השקעות. כך הכסף עובד בשבילך, ואתה תוכל לצאת ממרוץ העכברים.

המשחק מבפנים / צילום: גדעון ג'ייקוב
 המשחק מבפנים / צילום: גדעון ג'ייקוב

איך משחקים: כל אחד מקבל אלף דולר להשקעות, שמייצגים מעין "משכורת", ויש להם הוצאות בגובה של 700 דולר, כולל משכנתא והוצאות בכרטיס אשראי. לאורך המשחק צריך לקבל החלטות לגבי השקעות נדל"ן, עסקים ומניות. ההכנסה הפאסיבית מההשקעות מיוצגת בידי משבצות ירוקות, וההוצאות בידי משבצות אדומות. שחקן שיש לו יותר משבצות ירוקות מאדומות - כלומר, ההכנסה הפאסיבית שלו גדולה מהוצאותיו החודשיות - ניצח את המשחק.

כמה עולה: 333 שקל כולל משלוח. גדעון ג'ייקוב הישראלי רכש את זכויות המשחק, ותירגם אותו לעברית, ובנה אתר שדרכו ניתן לרכוש.

דבר הזכיין: "בשנת 2006 קניתי את המשחק באנגלית", מספר ג'ייקוב. "שיחקתי בו עם חברים מדי סוף שבוע, ורציתי שגם ילדים יכירו אותו ואת עולמות ההשקעות, ולכן תרגמנו אותו לעברית". בשנת 2007 קיוסאקי הגיע לישראל, כדי להשיק כאן את המשחק.

יציאה מ"מרוץ העכברים" היא מסר נכון לילדים?
"הלוואי שאני הייתי נחשף למסר הזה מוקדם יותר בחיי. המשחק מחדד עד כמה חשוב לחסוך כסף, ואז להשקיע אותו באופן חכם. אנשים שמים את החסכונות שלהם בבנק, מקום שבו התשואה אפסית, במקום לשקול אפשרויות טובות יותר".

גדעון יעקב / צילום: שי שחר
 גדעון יעקב / צילום: שי שחר

הכסף הראשון של ליבי: איך חוסכים, ומתי נותנים

יצא לאור: 2018, הוצאת צמרת
הסופר: שמעון נבון
מתאים לגיל: 5-9
המטרה: להסביר לילדים אודות כסף, וחשיבות החיסכון והנתינה.

כריכת הספר "הכסף הראשון של ליבי"
 כריכת הספר "הכסף הראשון של ליבי"

על מה הספר: ליבי, גיבורת הספר, רוצה שאבא שלה יקנה לה הכול ועכשיו, ולאט לאט היא לומדת על חיסכון, על כסף ומאיפה הוא מגיע, ועל נתינה לאחר.

כמה עולה: 48 שקל.

איפה קונים: ברשת סטימצקי או באתר הספר.

דבר הסופר: שמעון נבון הוא בעל תואר ראשון ושני בכלכלה ומינהל עסקים, שעובד כמאמן עסקי-כלכלי וכסמנכ"ל בחברת בנייה ויזמות. הספר נכתב עבור בתו הבכורה. "היא הייתה בת 6 וחצי, וכמו כל הילדים החלה לבקש ממני לקנות לה דברים. שמענו הרבה בבית 'אבא תקנה לי'.

"רציתי להסביר לליבי איך העולם הכלכלי עובד, מבלי שהיא תירתע ממנו. היום השיח אתה אחר לגמרי. יש לה דמי כיס, והיא מחליטה מה לעשות אתם בליווי ההורים. כשמפתחים הרגלים צרכניים טובים מגיל צעיר, ויודעים לדחות סיפוקים, לא נכנסים למינוסים כמבוגרים".

שמעון נבון / צילום: סמדר כפרי
 שמעון נבון / צילום: סמדר כפרי

ביער: יסודות הכלכלה לילדים

יצא לאור: 2015
סופרת: ד"ר עידית רז קלישר
מתאים לגיל: 4-8
המטרה: פיתוח מחשבה כלכלית אצל ילדים.

כריכת הספר "ביער"
 כריכת הספר "ביער"

על מה הספר: צ'יפ הסנאי שאוהב לאכול רק אבטיחים ואגוזים מגיע ליער. הוא תוהה כיצד לחלק את משאב הזמן שלו לאורך היום, כדי שיוכל להרכיב את הארוחות הכי טעימות. בהמשך, יחד עם דובי והחתולים אריק וג'ס הוא לומד על סחר חליפין ומסחר. לאחר מכן צ'יפ שואב השראה מכיס הקנגורו ומחליט לקלוע סל, וכך חוסך מזון לעת צרה.

לפי מחברת הספר עידית רז קלישר, דוקטור לכלכלה מאוניברסיטת בן גוריון ואם לשלושה, "הכלכלה מסבירה לנו כיצד לנהל משאבים, ועיקרון זה שזור לכל אורך הספר. דרך מה שהדמויות חוות אני מסבירה עקרונות כלכליים: עלות אלטרנטיבית, יתרון יחסי, השקעה בגורמי ייצור, חיסכון וכשל שוק".

כמה עולה: 48 שקל. בקרוב תושק מהדורה חדשה ורחבה ב-84 שקל.

איפה קונים: באתר הספר.

דבר הסופרת: "חשבתי על הרעיון לספר עוד לפני שהיו לי ילדים. הטריגר היה המחאה החברתית של 2011, שבמהלכה דיברתי עם צעירים, והבנתי שהם לא למדו מספיק על כלכלה בבית הספר ובאוניברסיטה. חבר אמר לי: 'נראה אותך כותבת ספר לילדים על כלכלה', ונעניתי לאתגר.

עידית קלישר / צילום: תמונה פרטית
 עידית קלישר / צילום: תמונה פרטית

"דרך הספר וסיטואציות מהחיים אני ממחישה גם לילדים שלי את עקרונות הכלכלה ביומיום. אני גם סבורה שההבנה של מחיר אלטרנטיבי היא הבסיס לקבלת החלטות. למשל: האם להכין עכשיו שיעורי בית או לראות טלוויזיה - כל בחירה טומנת בחובה מחיר".