עם רוח גבית מההייטק: גב-ים דיווחה על גידול בהכנסות ב-2020

ה-NOI של גב-ים גדל ב-2020 ב-5.3% ל-516 מיליון שקל בזכות העלייה בהכנסות מהשכרת מבנים • ה-FFO (תזרים מזומנים נקי מנכסים מניבים) המיוחס לבעלי המניות עלה בשיעור מתון יותר של 3.9% ל-240 מיליון שקל, בשל עלייה בהוצאות המס

בנין גב ים הרצליה / צילום: איל יצהר
בנין גב ים הרצליה / צילום: איל יצהר

בצל משבר הקורונה, סיכמה היום חברת הנדל"ן המניב גב-ים את שנת 2020 עם המשך הצמיחה בפרמטרים התפעוליים, בזכות חשיפתה המרכזית לתחום השכרת המשרדים לחברות הייטק, שלא חווה עד כה פגיעה מהמשבר. לדברי החברה, הכנסותיה מהשכרת מבנים גדלו ב-2020 ב-4.7% ל-534 מיליון שקל בזכות איכלוס פרויקטים חדשים ועלייה ריאלית בדמי השכירות בנכסים קיימים.

לדברי גב ים , נבעו 75% מהכנסותיה השנתיות מנכסים המשמשים להייטק ומשרדים, המושכרים ברובם לחברות ענק בינלאומיות ומבוססות, תוך פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי. חברות ההייטק הגדולות בארץ ובעולם לא נפגעו עד כה ממשבר הקורונה, ולכן המשיכו לשלם את שכר הדירה עבור משרדיהן, גם אם אלו נשארו ריקים (או ריקים למחצה) בחלקים גדולים של השנה.

עוד מציינת גב-ים בדוחותיה כי כ-19% מהיקף הכנסותיה נובעים מנכסים מניבים המיועדים ללוגיסטיקה ותעשייה, כך שרק 6% מכלל הכנסות השכירות השנתיות נובעים מהתחום המסחרי, שספג את עיקר הפגיעה ממשבר הקורונה. לדברי גב-ים, כלל שטחי המסחר שלה נמצאים בשטחים פתוחים ולא בקניונים סגורים, כאשר חלקם אף נותרו פתוחים גם בימי הסגרים.

במהלך 2020 מחלה החברה על דמי שכירות בגין שטחי מסחר שנסגרו לפי דרישת הממשלה בסך של כ-10 מיליון שקל, כאשר דמי שכירות אלו נפרסו לשנים הבאות. בנוסף, הביא הסגר לירידה של 5 מיליון שקל בהכנסות ממרכז הקונגרסים בחיפה.

לגב-ים בנכסים מניבים בשטח כולל של 1.034 מיליון מ"ר הפרוסים ב-18 ערים בישראל. שיעור התפוסה בנכסים אלו עמד בסוף דצמבר על 96%, כאשר לחברה גם עתודות של זכויות בניה זמינות בהיקף של כ-490 אלף מ"ר.

במהלך השנה השלימה גב-ים את הקמתם של שלושה פרויקטים בשטח כולל של כ-45 אלף מ"ר (כ-39 אלף מ"ר חלק החברה), הכוללים את הבניין הרביעי בפארק גב-ים נגב, הבניין השני בפארק גב-ים חולון והמרלו"ג השני בפארק גב-ים מפרץ חיפה. לחברה עוד שבעה פרויקטים בייזום בתחום המשרדים, הלוגיסטיקה והחניה בחיפה, ירושלים, ת"א, רעננה וגדרות.

עוד עולה מדוחות החברה כי ה-NOI (הכנסה נקייה שוטפת) גדל ב-2020 ב-5.3% ל-516 מיליון שקל בזכות העלייה בהכנסות מהשכרת מבנים. ה-FFO (תזרים מזומנים נקי מנכסים מניבים) המיוחס לבעלי המניות עלה בשיעור מתון יותר של 3.9% ל-240 מיליון שקל, בשל עלייה בהוצאות המס.

הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות נפלב-2020 ב-44% ל-260 מיליון שקל, עקב קיטון בהכנסות מעליית שווי הוגן של נדל"ן להשקעה, והוא יחולק עוד החודש במלואו כדיבידנד לבעלי המניות. בשנת 2020 רשמה גב-ים הכנסות של 109 מיליון שקל מעליית שווי נדל"ן להשקעה, לעומת הכסות מעליית שווי של 359 מיליון שקל שנרשמו ב-2019, בין השאר בזכות עלייה של 159 מיליון שקל בשווי פרויקט ToHa1 בת"א.

אבי יעקובוביץ, מנכ"ל גב-ים, העריך היום כי האירוע המתגלגל של הקורונה צפוי להימשך גם בשנה-שנתיים הקרובות. לדבריו, החברה הגיעה מוכנה למשבר, עם ארגז כלים שמאפשר התמודדות עם האתגרים, הפעילות השוטפת היזמית, ועמידה בכל ההתחייבויות.

"החברה פועלת בראייה ארוכת טווח, תוך איזון מבוקר בין המשבר והשלכותיו לפעילותה העסקית, ומציגה המשך מגמת יציבות ברמת התפוסות ודמי השכירות, והמשך גידול עקבי בכל הפרמטרים התפעוליים. גולת הכותרת בפעילות גב-ים השנה היתה חתימה על שמונה הסכמי שכירות מרכזיים, ברובן עם חברות בינלאומיות, מענקיות הטכנולוגיה בעולם, הכוללות, בין היתר, את GM, GE, מיקרוסופט וחברה בינלאומית מהמובילות בעולם הטכנולוגיה", הדגיש יעקובוביץ.

לדבריו, בשנת 2020 חתמה גב-ים על 160 הסכמי שכירות להשכרה של כ-200 אלף מ"ר, המניבים כ-140 מיליון ש"ח בשנה, בעליה ריאלית ממוצעת של כ-4.5% בדמי השכירות בנכסים קיימים. "כפי שנאמר במהלך השנה, הצורך של ענקיות הטכנולוגיה לנדל"ן ולגיוסי עובדים לא נפגע, והביקושים נמשכים. זו המגמה בשוק.

"החברות הבינלאומיות לא מוותרות על מרכזי הפיתוח שלהן, ומשדרות כי אין תחליף לעבודה במשרד. הסיטואציה הנוכחית אינה פרמננטית ולא תייתר את הדבר האמיתי - העבודה מהמשרד. המודל ההיברידי נוצר מאילוץ רפואי ומחוסר ברירה ולא מתהליך מובנה של שינוי צרכי והרגלי העבודה.

"גם אם בסוף התהליך, שיהיה מדורג, 10%-20% יישארו לעבוד מהבית בצורה חלקית או היברידית, להערכתי השינוי בנדל"ן המניב לא צפוי להיות משמעותי. חברות ההייטק, מראות על המשך צמיחה, מובילות את המגמות בשוק, והן סוג של קטר ומאיץ בעולם המשרדים", ציין יעקבוביץ.

עוד הדגיש המנכ"ל כי גב-ים ממשיכה במסלול מאוד ברור של פעילות ייזום אינטנסיבית, הכוללת שבעה פרויקטים, בהיקף 265 אלף מ"ר (חלק החברה כ-210 אלף מ"ר), בהשקעה כוללת של כ-1.6 מיליארד שקל, וצפי הכנסות של כ-125 מיליון שקל. הכנסות אלו יניבו תוספת של כ-80 מיליון שקל ל-FFO המיוחס לבעלי המניות, המשקפת עלייה של כ-33% לעומת ה-FFO המיוחס לבעלי המניות בשנת 2020.

"לאחר השלמה ואכלוס הפרויקטים שבייזום, בתום שנת 2024, מצבת הנכסים של החברה תעמוד על 1.25 מיליון מ"ר, עם הכנסות שנתיות של כ-700 מיליון ש"ח. מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית", הוסיף יעקובוביץ.

גב-ים נסחרת בבורסה לפי שווי של 5.8 מיליארד שקל, כאשר ההון העצמי שלה מסתכם ב-2.8 מיליארד שקל נכון לסוף 2020 (מכפיל הון של 2.1). בעלי המניות הגדולים בגב-ים הם נכסים ובניין, שמחזיקה ב-29.9% מהחברה, ואהרון פרנקל שמחזיק כיום ב-21.7% אולם מחזיק באופציות לרכישת עוד כ-11% מהמניות.