WallStreetBets | פרשנות

הימורים? בשוק המניות? ממש הלם

השווקים תמיד משכו מהמרים • הטריק שהכלכלה צריכה להפעיל הוא לדאוג לכך שהם לא יהיו המשפיעים הגדולים על השוק

נראה שהשווקים נמצאים בבועה. מה יעשו המשקיעים עכשיו? / אילוסטרציה: Shutterstock, Bumble Dee
נראה שהשווקים נמצאים בבועה. מה יעשו המשקיעים עכשיו? / אילוסטרציה: Shutterstock, Bumble Dee

האם רדיט שברה את שוק המניות? יסודות ההשקעה מעולם לא שינו פחות בשוק המניות מאשר בימינו, ובכל זאת, לתנודות הפראיות של כמה מניות בעלות מודלים עסקיים מיושנים עשויות להיות השלכות משמעותיות על העולם האמיתי. החברות יכולות לגייס הון יותר בקלות על ידי הנפקת מניות חדשות במחירים הגבוהים וזה יעזור להן לשרוד או לעבור שינויים מבניים, והמנכ"לים שהבונוסים שלהם צמודים למחיר המניות מתקרבים לאפשרות להרוויח בענק.

השאלה אינה כל כך האם החיזיון הזה עושה צחוק מהרעיון שהשווקים מכוונים הון ביעילות בתוך הכלכלה? זה די ברור שכן, בטח בשביל המניות האלה. השאלה האמיתית היא האם צריך לעשות משהו בנידון, לא כדי להציל משקיעים מעצמם או למנוע בעיות במערכת הכלכלית (שני תחומים שכדאי לבדוק בלי קשר), אלא כדי לשפר את הדרך שבה הכלכלה עובדת.

התיאוריה הבסיסית של השווקים היא שהם מאפשרים להון לזרום לחלקים בכלכלה שיכולים לנצל אותו בצורה מיטבית, והמבחן הוא היכולת להציג רווחים. הסיכוי לרווח בסוף הדרך אמור למשוך משקיעים, ולהעלות את מחיר המניות. זה מקל על חברה לגייס הון חדש ולחברות באותו תחום מסחר לצוף, ובאותה עת שולח מסר לבכירים במקומות אחרים שזה המקום הנכון להשקיע בו.

התיאוריה התהפכה על ראשה

התיאוריה התהפכה על ראשה בשבועיים האחרונים. בקבוצת הרדיט WallStreetBets נהנים המשתתפים מרכישת מניות חלשות שקרנות גידור הימרו שהן יקרסו. כשהמחירים הגואים כפו על קרנות הגידור לסגת, מחירי המניות שזינקו שלחו מסרים הפוכים לגבי הכיוון אליו אמור ההון לזרום.

לאחר המשבר של שנת 1929 והשפל הכלכלי הגדול, הקונגרס הקים את רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) על מנת להבטיח שהשווקים יתנהלו בצורה הוגנת ומסודרת. בין היתר, החוק במסגרתו נוסדה ה־SEC קובע: "עיבוד מידע חדש ודרכי תקשורת חדשות יוצרים הזדמנות לפעולות יותר יעילות ומשפיעות בשוק". במקרה של רשתות חברתיות, המשפט הזה לא יכול להיות פחות נכון.

אבל לבקש רגולציית שוק נוספת רק בגלל קהל של משתמשי רדיט זה להיות ציני כמו קפטן רנו ב"קזבלנקה", המביע הלם למשמע הגילוי, שהימורים מתקיימים מתחת לאף שלו בתוך כך שהוא פודה את זכיותיו מההימורים. השווקים תמיד משכו מהמרים, אבל בשנים האחרונות המהמרים האלה היו לרוב יושבי ראש משותפים של עמדת מסחר או קרן גידור, ולא בחור עם בנדנה אדומה לראשו שקורא לעצמו "Deep F-ing Value".

למען הכלכלה, הטריק האמיתי הוא לוודא שהמהמרים, בלי קשר לתיאור התפקיד שלהם, אינם הכוחות המשפיעים ביותר על השוק, לפחות לא רוב הזמן, ולוודא שלמניות יש קשר כלשהו לרווחי החברות המנפיקות אותן.

הימור - משהו שלא צריך להבין בו

הקשר הזה ניתק. אבל הנתק הזה זמני כנראה. אחרי ככלות הכל, כבר היינו כאן בעבר. ב־1999 ארתור לויט, יו"ר ה־SEC, קונן על עלייתם של הסוחרים היומיים שנעשתה אפשרית בגלל האינטרנט. "אני לא חושב שסוחרים יומיים הם ספקולטיביים בגלל שספקולציה מסורתית צריכה מידה מסוימת של הבנת השוק", אמר אז. "במקום זה הם מהמרים, משהו שלא צריך להבין בשבילו כלום".

אותם חששות היו מה שהניע את הכלכלן הגדול ג'ון מיינרד קיינס בשנות ה־30. "ספקולנטים אינם מהווים סיכון כבועות בזרם שוטף של פעילות יזמית", כתב. "אך הסיטואציה נעשית חמורה כאשר הפעילות היזמית נהפכת לבועה בתוך מערבולת של ספקולציה. כשפיתוח ההון של מדינה הופך למוצר נלווה של פעילותו של קזינו, סביר להניח שהעבודה לא תיעשה כהלכה".

הוא צדק. מחירי מניות מנופחים מעודדים הון, יזמים ועובדים לזוז אל עבר האזור החם, ואם הוא חם בגלל ספקולציה שרירותית זה יהיה כואב כשיגיע הרגע לכתוב את שורות ההפסד, והעובדים יאבדו את מקומות עבודתם.

איך למנוע זאת? רעיון פופולרי בקרב כלכלנים הנוטים שמאלה הוא לתקוע מעט חול בין גלגלי השיניים של השווקים, כלומר להקשות או להפוך את זה ליקר יותר לסחור על מנת לא לעודד מהמרים מזדמנים. הכלכלן ג'יימס טובין הגה מס קטן על סחר במניות, משהו שמדינות אירופאיות הסכימו לו ברמה העקרונית אך לא הצליחו להטמיע.

ללמוד לחיות עם המוזרויות 

כמובן, אחת הסיבות לעלייה בכוחם של סוחרים פרטיים היא בדיוק ההיפך ממס בסגנון טובין: "רובין הוד" ובורסות רבות הסירו את התשלומים הכרוכים בסחר במניות. הפיכת הסחר לזול יותר מעודדת מסחר ערני יותר. החזרת התשלומים, או הוספת מס על עסקאות, ככל הנראה תרפה את ידיהם של רבים מהסוחרים החדשים.

אך אין סיבה לחשוב שהיא תבלום את הספקולציה המוגזמת מפני שספקולציה מוגזמת הייתה מאפיינת גם כשהעלויות הכרוכות במסחר במניות - בפועל, סוג של מס על סחר - היו גבוהות בהרבה מהיום.

אני לא חושב שאנחנו צריכים לדאוג יותר מדי מכך שהעולם הפרוע של WallStreetBets יוביל להכוונה שגויה של כמויות הון עצומות, מצד שני. במשך הזמן סוחרים ילמדו לא להמר על מה שהם לא יכולים להרשות לעצמם להפסיד, כי אחרת יפסידו זאת. הרבה דברים מוזרים המתנגשים עם שווקים יעילים נתפסים כנורמליים ומקובלים, כולל מניות שנהנות מתנופת מחיר או אפקט סנטה קלאוס. אנו יכולים ללמוד לחיות עם עוד כמה מהלכי מניות מוזרים הודות לרדיט, ובסוף השוק יחזור לחשוב על רווחים.