WallStreetBets | פרשנות

גיימסטופ, ביטקוין ו-QAnon: איך חוכמת ההמונים הפכה לאנרכיה של ההמון

אלגוריתמים מהונדסים שמגבירים ומהדהדים רעיונות קצה ברשתות החברתיות גורמים בסופו של דבר להמונים לפעול • הבעיה היא שזה לא נגמר בעולם האינטרנטי ולתוצאות יש השלכות בעולם האמיתי

מפגין במחאת "Re-Occupy Wall Street". המפגינים מחו על הניסיונות של קרנות הגידור הגדולות לפגוע בהשקעות של "האדם הפשוט", שהקפיצו מניות כמו גיימספוט / צילום: Reuters, Ron Adar / SOPA Images/Sipa USA
מפגין במחאת "Re-Occupy Wall Street". המפגינים מחו על הניסיונות של קרנות הגידור הגדולות לפגוע בהשקעות של "האדם הפשוט", שהקפיצו מניות כמו גיימספוט / צילום: Reuters, Ron Adar / SOPA Images/Sipa USA

זה היה השבוע בו שוק המניות הפך לשוק ה"סטונקס" (stonks). למי שלא מכיר, "סטונק" זה מם אינטרנטי, שיבוש מגוחך של המילה "stock" - מניה. וכעת כמעט ולא ניתן להתחמק מהביטוי ברשתות החברתיות. ב־26 בינואר, אלון מאסק, האיש העשיר ביותר בעולם בעת האחרונה, צייץ "גיימסטונק!!", וקיבל יותר מ־200 אלף לייקים. זה כלל קישורים לפורום WallStreetBets בפלטפורמת הפורומים רדיט.

WallStreetBets הפכה לטבור התקשורת של גדודי סוחרים יומיים משועממים שתקועים בבית, רוצים לתקוע אצבע בעין הממסד וליהקו את עצמם לתפקיד דוד מול גוליית בקרב נגד מנהלי קרנות הגידור, הבנקים הגדולים וסמלים אחרים של האליטה האמריקאית. אלה כללו את כל בעלי "ה־V הכחול" בטוויטר, ראשים מדברים ב־CNBC, ואפילו את אפליקציית המסחר רובין הוד בה רבים מהם נהגו לרכוש אופציות עד שהיא עצרה חלק מהם ממסחר ביום חמישי בבוקר.

אבל זה סיפור על משהו יותר גדול ויותר רב משקל מגורלו של סטונק, סליחה מניה, בודדת, או אפילו של כמה מניות כאלה, ושל השעמום של משקיעים יומיים התקועים בבית ומחפשים רווחים מהירים. מה שקורה בעמוד WallStreetBets דומה לתופעות אחרות, מטירוף הביטקוין ועד תיאוריות הקונספירציה של QAnon, והאירועים שהובילו לפרעות בגבעת הקפיטול.

מחקר לגבי איך קורית חדשנות גילה שקבוצות קטנות של אנשים, לאו דווקא רשתות גדולות, הן לרוב החממות הטובות ביותר להנבטת רעיונות חדשים, שרק אחר כך מתפשטים לשאר העולם. אבל במקרה של השיגעונות הקולקטיביים מהעת האחרונה, אנשים מפתחים רעיונות שעשוי להיות בהם גרעין של אמת אך הם בסך הכול די פיקטיביים, לעתים קרובות פיקציות שנוצרו כדי להמרות את פי הרשויות - ואת המידע שהן מפרסמות.

מרגע שנולדו בפורומים מקוונים קטנים שהכול הולך בהם, רעיונות השוליים האלה הופכים לתנועות שלמות, מגובים על ידי תשלובת חזקה של ענקיות רשתות חברתיות, כולל פייסבוק, טוויטר, טיקטוק ויוטיוב. האלגוריתמים בפלטפורמות הללו בוחרים לקדם את התוכן שמוביל להכי הרבה מעורבות גולשים - כלומר תוכן מרגש, שמעורר השראה או שמפחיד אותנו - וכך דוחפים את הרעיונות האלה לחזית המסך של אנשים רבים ככל האפשר ומשם אל המיינסטרים.

בעוד שפעם תופעות מסוג זה נשארו מקוונות ומגודרות על ידי האינטרנט, כיום הן פורצות אל "העולם האמיתי". לדברים שמתחילים כשיחות סרק בפורומים יש יכולת לזעזע מרכזי כוח כלכליים ופוליטיים, לפחות באופן זמני.

אנרכיה עולצת

התהליך בצורתו הנוכחית נותן יתרון לסוג של אנרכיה עולצת, בין אם מדובר בפופוליזם "לפוצץ־את־וושינגטון" שהוביל אנשים לעלות על גבעת הקפיטול או בתפישת "לשים־קץ־למערכת־הכספית־העולמית" של חלק מהאנשים המתלהבים מביטקוין, או מהרעיון שעל ידי קניית והחזקת מניות של גיימסטופ ואופציות, צבא של לוחמי מקלדת יכול בהינף אבחת מקלדת אחת קולקטיבית להביא קץ לחוסר השוויון בחלוקת העושר ולהפיל את קרנות הגידור "הטורפניות".

במקרה הזה, השיטה שלהם הייתה רכישת מניות ואופציות של גיימסטופ על מנת לסחוט מוכרי מניות שורטיסטים, שהימרו על כך שהמניה תתרסק. התוצאה הייתה טירוף רכישה ששיגר את שווי המניה לחלל, הרבה מעבר למחיר שמשקף איזשהו עתיד סביר למרכיבים היסודיים של העסק של החברה, קמעונאית של משחקי וידאו.

זה אולי נשמע כמו הגזמה אבל זה בדיוק סוג ההגזמה שבימים האחרונים ניתן היה לקרוא בכל פינה של פורום WallStreetBets, שרת הצ'ט Discord הקשור אליו (לפני שנסגר על ידי חברת Discord בגלל מה שהחברה הגדירה כהפרות חוזרות של האיסור על הפצת דברי שנאה), טוויטר והשוליים של טיקטוק ויוטיוב.

אלפים, אולי עשרות אלפי סוחרים יומיים שעומדים מאחורי הראלי במחיר המניה של גיימסטופ ומניות אחרות, מגדירים עצמם באופן ברור כ"מהפכנים". והלהט שלהם כל כך אינטנסיבי שפוליטיקאים כמו אלכסנדריה אוקסיו־קורטז, חברת מועצת השירותים הפיננסיים בבית הנבחרים, הצהירה על חיבתה כלפיהם.

כש"רובין הוד" ופלטפורמות סחר אחרות, שאפשרו את העלייה בשווי של גיימסטופ, הפסיקו לאפשר לסוחרים לקנות אותה, אוקסיו־קורטז קראה לפתוח בחקירה. סנאטור טד קרוז, לא מעריץ של מדיניות שאוקסיו־קורטז תומכת בה בימים כתיקונם, צייץ "מסכים לגמרי" בתגובה להצהרתה. (גם דונלד טראמפ ג'וניור וסנאטורית אליזבת וורן התבטאו בסוגיה - ונקטו בעמדה דומה זה לזו על אף הניגודים הפוליטיים ביניהם).

"אני חושב שמדובר ברגע מכריע. אני לא חושב שנחזור לעולם שלפני כן בגלל שהקהילות האלה הן תוצר לוואי של האינטרנט", אמר מייסד "רדיט" אלקסיס אוהניאן, בריאיון ל־CNBC בסוף השבוע. "בין אם זה קורה בפלטפורמה זו או אחרת, זה הנורמלי החדש", הוסיף.

כשמחיר המניה של גיימסטופ המשיך להמריא, המשקיעים האלה דחקו אחד בשני להמשיך לרכוש ולהחזיק במניה, והדביקו צילומי מסך של הרווחים שלה, רשמו הערות עוקצניות לגבי החששות שהטירוף שלהם מעורר בקרב סוחרים בוול סטריט ואנשים שבחינת ביצועי השוק הוא לחם חוקם, והשתמשו בממים המבוססים על סרטי באטמן ושר הטבעות.

בפורום WallStreetBets פוסט פופולרי אחד טיפוסי לז'אנר דחק במשקיעים "לקנות גבוה, לא למכור אף פעם", עיוות של התבונה הבסיסית בהשקעות, שמזכיר את האידיאולוגיה של ביטקוין "HODL" (מם המעוות את המילה hold - לא למכור).

ישנם משקיעים במטבעות קריפטו שמאמינים שהסוד להתעשרות מביטקוין הוא לעולם לא למכור אותו מפני שערכו רק יעלה בטווח הארוך. פוסט אחר ב־WallStreetBets הציג חשיבה דומה וטען שבקצב הרווחיות הנוכחי שלה, מניית גיימסטופ שנסחרה בתחילת ינואר ב־20 דולר תהיה שווה לבסוף 5,000 דולר.

צעירים מחפשים ריגוש

הדרך שבה משתמשי WallStreetBets שכנעו עצמם שהמסע שלהם צודק וטוב מהדהדת את ההיגיון, אם לא את הסנטימנט, שניתן לראות בפורומים של QAnon. בשני המקרים מדובר על מה שפילוסופים מכנים "מערכות אפיסטמיות סגורות" - תפישות עולם שאינן מופרעות על ידי מידע הסותר אותן. מדובר בהטיית־אישור על סטרואידים. זה גם ההיגיון המנחה של כתות, והוא מושג בעזרת חלק מאותם כלים פסיכולוגיים.

הכלים האלה מועצמים על ידי המדיום שבו הם מופצים. ישנו מחקר רב המתאר את הפוטנציאל של רשתות חברתיות להיות ממכרות, ולאפליקציות כמו "רובין הוד", שגורמות למסחר במניות להרגיש כמו הימורים, יש את אותו פוטנציאל. תחברו בין שתיהן, ושפכו אותן לסיר שמתבשלים בו צעירים המחפשים ריגושים ויש להם מעט אפשרויות בידור במגפה, ואז זה אפילו כמעט לא מפתיע שקרה מה שקרה.

זה שמחיר המניה של גיימסטופ הגיע לשיא ואז התרסק, והותיר חלק מהמשקיעים המשולהבים הללו בהפסדים קשים, זו לא הכותרת שהגיעה לראש הפורום WallStreetBets. מי שהעלה את הנקודה הזו בפורומים אחרים הותקף. המנגנון הרגיל של הטרדה ברשת - הטרלות ברשת החברתית, אפילו איומים ושיתוף דרכי יצירת קשר וכתובות של מוכרי שורט ומשפחותיהם - גם אלה נכנסו לתמונה.

"זה לא קשור לכסף"

בינתיים, כשהבאזז סביב גיימסטופ התגבר, הצטרפו לברדק אנשים המחפשים תשומת לב, אך ללא הכשרות מיוחדות, ממישהי המתארת עצמה בטוויטר כ"אף אחת עם V כחול"' ויש לה יותר מ-200 אלף עוקבים ועד הראפר והיזם הכושל "ג'ה רול" (אחד מהמשקיעים בפסטיבל פייר הידוע לשמצה). ביחד הם הכפילו ושילשו את המסר שמה שקורה כאן הוא מרד עממי, וכל מי שטוען אחרת הוא שליח של "המערכת" המדכאת את רוב האמריקאים.

במם שקהילת WallStreetBets אימצה לאחרונה, הג'וקר בגילומו של הית' לדג'ר מצית ערימת מזומנים גדולה. "זה לא קשור לכסף," הוא אומר. "העניין הוא להעביר מסר".

ככל שנראה שגעונות של מציאות חלופית המתודלקים ומתוגברים על ידי האינטרנט מתפשטים, הלקח יהיה זהה: ההתפרצויות האלה לא הולכות להיעלם. מהטיהור האתני של הרוהינגיה במיאנמר לרציחות הקשורות לווטסאפ בהודו ועד הפרעות בגבעת הקפיטול והשתלטות הסוחרים היומיים על שוק המניות, כל התופעות האלה בנפרד הן בלתי סבירות, אך הרשתות החברתיות כמעט ומבטיחות שהן ימשיכו לקרות. המנוף שנותנים האלגוריתמים למי שרוצה להפיץ רעיונות כאלה, מופרעים ככל שיהיו, מאפשר להם להגיע לכולנו.