שוויון הזדמנויות? מצילה אחת בלבד בשירותי ההצלה בחופי הים התיכון בישראל

במערכי ההצלה בישראל מועסקים כ-250 איש כמצילים, חובשים, מנהלי חופים ותחנות הצלה, אך רק אישה אחת עובדת כמצילה • הרשויות המקומיות הן האחראיות על שירותי ההצלה בחופים, ועמותת הצלחה פנתה למנכ"ל משרד הפנים על מנת שיפעל לשינוי המצב

רצועת החוף של תל אביב יפו / צילום: shutterstock
רצועת החוף של תל אביב יפו / צילום: shutterstock

רק מצילה אחת מועסקת בישראל במערך שירותי ההצלה בחופי הים התיכון. זאת מתוך כ-250 עובדים המועסקים כמצילים, חובשים, מנהלי חופים ותחנות הצלה.

המצילה מועסקת על ידי עיריית חיפה המעסיקה 50 עובדים במערך ההצלה. בחופי תל אביב מועסקים 66 מצילים וחובשים - כולם גברים. החופים שנבדקו מצויים באחריות הרשויות המקומיות תל אביב, הרצליה, בת ים, מועצה אזורית חוף השרון, מועצה אזורית עמק חפר, עיריית קריית ים, חיפה, אשקלון, נהריה ועכו.

הנתון החריג הביא את עמותת הצלחה, המקדמת חברה הוגנת, לפנות למנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, המופקד על השלטון המקומי, בבקשה להנחות את הרשויות כי יפעלו באופן אקטיבי לקידום השוויון בין המינים בקרב עובדי מערך ההצלה, תוך קביעת יעדים מוגדרים ליישום.

"עולה אי שוויון ברור בין המינים, עד כדי היעדרות נשים מוחלטת, בכל הנוגע להעסקה במערך ההצלה. על פניו, מסתמן בבירור כי מערך שירותי ההצלה בחופי ישראל מורכב מגברים רובו ככולו", כותבים עורכי הדין סתיו סער ואלעד מן מעמותת הצלחה.

לטענת העמותה, התמונה העולה מנתוני ההעסקה במערך ההצלה בחופים לא תואמת את הנורמה המחייבת שוויון בין המינים שעוגנה בחוק ובפסיקת בתי המשפט. בפנייה מצוטט שופט בית המשפט העליון לשעבר אליהו מצא מבג"ץ אליס מילר - "בהכרזות על שוויון בין המינים לא סגי, שכן מבחנו האמיתי של שוויון הוא בהגשמתו, הלכה למעשה, כנורמה חברתית תוצאתית".

העמותה מתייחסת לכך שכיום משמשות נשים כטייסות קרב, כלוחמות בצה"ל ובמשמר הגבול, כשוטרות מבצעיות, כמשרתות במערך הכבאות וההצלה וכן בתפקידים מבצעיים מסווגים בשירה הביטחונית.