אושר: איסור כניסת כלי טיס זרים לישראל הוארך עד 7 בפברואר

ישראייר תפעיל ממחר טיסה יומית לפרנקפורט עבור אלפי הישראלים שתקועים בחו"ל, והשאיפה היא שהתדירות תעלה לשתי טיסות ביום • ארקיע תאפשר לנוסעיה שנתקעו בדובאי להשתכן במלון במחיר מסובסד של 19 דולר לזוג ללילה

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

בתום דיון סוער, ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היון (ב') להאריך עד ל-7 בפברואר את איסור הכניסה לישראל של כלי טיס זרים.

הנוסעים שמקבלים אישור חריג לצאת מישראל או להיכנס אליה יקוו לעלות על טיסות ישראייר שיופעלו על-פי מכרז שהפעילה המדינה בטיסות בקו תל אביב-פרנקפורט. מחר (ג') ישראייר תוציא טיסות לפרנקפורט עבור אותם חריגים. החל ממחר זו אמורה להיות טיסה יומית רק לחריגים (במחיר של 250 דולר לכיוון כולל כבודה), אולם יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, דרש לבחון לאפשר שתי טיסות יומיות כאלה לאור אלפי הישראלים שתקועים בחו"ל. 

חברי הכנסת אימאן ח'טיב יאסין ויצחק פינדרוס התנגדו לאישור התקנות, ושניהם העלו את קול ההיגיון המתבקש על המניעה של כניסת ישראלים למדינתם והאופן שבו מתנהל הסגר התעופתי. "אין קשר בין התקנות לביו המציאות", אמר פינדרוס, שגם הציע לחברי הכנסת להיות אמיצים מספיק "כדי להסתכל על עצמם במראה ולהגיד טעינו".

כיום ההחרגות מאפשרות למטוסים להמריא למקרים של יחסי חוץ, הטסת משלחות ספורט, טיסות של פינוי רפואי וטיסות למטרות תחזוקה, פינדרוס ביקש להחריג גם למקרים הומניטריים וסיפר: "מטוס זר עם גופת ילד לא הורשה לנחות בישראל והופנה לעמאן". ח"כ ח'טיב יאסין הוסיפה כי "אי-אפשר לעשות הפרדה בין מטוסים לבני אדם - כשעושים משהו, צריך לעשות אותו שלם".

באשר למניעת הכניסה של ישראלים לארץ, למעט באישור שניתן על+ידי ועדת חריגים, עו"ד טל פוקס ממשרד הבריאות אמרה כי מטרת האישורים היא לייצר תיעדוף. "אין איסור על כניסה של אנשים לישראל", אמרה פוקס בהתייחס לטיסות שאמורה לבצע ישראייר. "מרגע שהטיסה מתקיימת, לא יכולים למנוע מישראלים להיכנס לישראל. ועדת החריגים שהוקמה מנהלת תיעדוף. אחרי שכל החריגים יעלו לטיסה, יוכלו לעלות נוספים".

בדיון הועלו שאלות חשובות באשר למניעה מישראלים לצאת מישראל, למשל לצורך חזרה למקום מגוריהם בארה"ב. יו"ר מנהלי התחנות בנתב"ג ומנהל תחנת דלתא, ניר צדיקביץ, פירט כי דלתא קיבלה אישור להוציא מישראל נוסעים לארה"ב במטוסים שהגיעו כטיסות מטען. צדיקביץ ביקש לברר מדוע החברה וכמוה חברות תעופה אחרות נדרשות לבטל טיסות אלה כשאין אפשרות לישראלים לצאת מישראל, כך למשל לתושבים המתגוררים בצפון אמריקה.

מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, הוסיף כי הוא מקבל עשרות פניות ביום מישראלים שמבקשים לצאת מישראל, בהם סטודנטים שלומדים בחו"ל או נוסעים שמבקשים לצאת כדי לסעוד קרובי משפחה המתגוררים בחו"ל. סירקיס הדגיש כי מדובר בנוסעים יוצאים שאין בכוונתם לחזור לישראל.

"למה ישנה מגבלה על היציאה מישראל?", תהה סירקיס, שציין כי החברה שהוא עומד בראשה נכונה לבצע 2-3 טיסות ביום. "תנו לנו להוציא אנשים ברמה הומניטרית", אמר. "לא נחזיר נוסעים, אבל נגרום לאנשים שיקיריהם עברו תאונת דרכים או לסטודנט שרוצה לחזור לבודפשט ללימודים שלו, לחזור ללמוד".

התשובה שסיפקה היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו"ד רננה שחר, היא שהמטרה היא לצמצם את הכניסה של ישראלים כמה שיותר, וש"הנוסעים הללו יחזרו".

הנוכחים בדיון הבינו שהם דנים בתקנות שכבר אושרו ממילא בממשלה, והתסכול היה גדול, לצד הסכמה כי יש למצוא את הדרך לאפשר לישראלים לחזור לישראל. בשלב זה הדרך כאמור עובדת בוועדת חריגים ל"תיעדוף", וחמור מכך - גם למי שיש אישור חריג כרגע אין דרך לטוס. התקווה תהיה כאשר ישראייר תקבל אישור להפעיל מחדש את הטיסות שלה לפרנקפורט (כיעד מרכזי אליו אפשר להגיע ממדינות שונות), אולם בשלב זה הדרך לישראל וממנה עוברת במטוסים פרטיים בלבד - הם עדיין יכולים להטיס נוסעים במסגרת של טיסות לפי דרישה הפועלות כמעין מונית אווירית.

במקביל, בוועדת החוקה התנגד ח"כ אחמד טיבי "לאשר כל דבר כל עוד לא נפתרה בעיית הישראלים שתקועים בכל מקום". במקביל אושר כי מ-2.2 ועד 7.2 כל הנוסעים ששבים לארץ ייכנסו לבידוד במלוניות.

בתוך כך, ארקיע תאפשר לנוסעיה שנתקעו בדובאי להשתכן במלון במחיר מסובסד של 19 דולר לזוג ללילה. עוז ברלוביץ', המשנה למנכ"ל ארקיע, מסר כי "לאור פניות רבות של נוסעים שנמצאים בדובאי ולא יכולים לשוב לארץ, החברה תסבסד את עלות השהייה שלהם בבית מלון במחיר של 19 דולר ללילה לזוג, כולל ארוחת בוקר". ההטבה תקפה עד 7.2.