ישראל וקוסובו מכוננות יחסים דיפלומטיים; השגרירות תיפתח בירושלים

שר החוץ גבי אשכנזי: "כינון היחסים בין ישראל לקוסובו הוא צעד היסטורי חשוב ומרגש, המשקף את השינויים הרבים שחווה האזור בחודשים האחרונים"

שר החוץ גבי אשכנזי בטקס הווירטואלי לרגל כינון היחסים הדיפלומטיים עם קוסובו / צילום: משרד החוץ
שר החוץ גבי אשכנזי בטקס הווירטואלי לרגל כינון היחסים הדיפלומטיים עם קוסובו / צילום: משרד החוץ

ישראל וקוסובו מכוננות יחסים דיפלומטיים. בטקס וירטואלי ראשון מסוגו, בשל הקורונה, חתמו שר החוץ, גבי אשכנזי, ושרת החוץ של קוסובו, מליסה חרדינאי, על כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לקוסובו. השגרירות של קוסובו תיפתח לפי ההסכם בירושלים הבירה, אחת מהבודדות שעשו כן, והפתיחה צפויה בתוך כחודשיים.

אשכנזי אמר כי "כינון היחסים בין ישראל לקוסובו הוא צעד היסטורי חשוב ומרגש, המשקף את השינויים הרבים שחווה האזור בחודשים האחרונים. היום מצטרפת קוסובו רשמית למעגל המדינות השואף לשלום ויציבות והמכיר בישראל וירושלים בירתה. החלטת קוסובו להצטרף למעגל המדינות הנלחמות באנטישמיות ואשר אימצו את הגדרת האנטישמיות של IHRA - היא הוכחה ניצחת לברית החשובה בין העמים והתרבויות. כולי תקווה כי קוסובו תמשיך ותפעל בדרך זו של שלום ומלחמה בקיצוניים ותפעל גם להכרה בחיזבאללה על כל זרועותיו כארגון טרור". אשכנזי לא הזכיר בדבריו את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת מעורבותו בכינון היחסים. 

שר החוץ גבי אשכנזי בטקס החתימה על כינון היחסים הדיפלומטיים עם קוסובו / צילום: משרד החוץ
 שר החוץ גבי אשכנזי בטקס החתימה על כינון היחסים הדיפלומטיים עם קוסובו / צילום: משרד החוץ

בנוסף למסמך כינון היחסים, חתמו שני שרי החוץ על מזכרי הבנות להתייעצויות מדיניות והסכם לשיתוף-פעולה בתחומי מש"ב (סוכנות סיוע בינלאומית של משרד החוץ).

לטקס קדמה פגישה בילאטרלית בהשתתפות שני שרי החוץ והצוותים המקצועיים, במהלכה הדגישה שרת החוץ של קוסובו את מחויבותה של קוסובו לדזיגנציה של חיזבאללה. בנוסף היא שיתפה בתוכניתה לקדם בקוסובו את החינוך לזיכרון בשואה, כמו גם טיפול בבתי קברות יהודיים ופתיחת מרכז תרבות יהודי כבר השנה.

בטקס הווירטואלי השתתף גם מת׳יו פאלמר, סגן עוזר מזכיר המדינה לנושאים אירופיים ואירו-אסייתיים במחלקת המדינה בארה״ב. שר החוץ אשכנזי הודה לממשל האמריקאי על תרומתו הרבה לכינון היחסים בין ישראל לקוסובו ואמר: "אני מודה לארצות-הברית על מאמציה לקידום השלום בעולם וקידום יחסי ישראל עם מדינות שעד לפני זמן קצר לא היו לנו יחסים דיפלומטים איתן. ישראל רוצה לראות בלקן יציב. אם יהיה רצון בשני הצדדים, נשמח לקחת חלק במאמץ לבנות אמצעים בוני אמון יחד עם קוסובו וסרביה בחסות ארצות-הברית".