נדחתה בקשה להשהות את מינויו של ינקי קוינט כמנכ"ל רמ"י

יאיר מעיין, שהתמודד על התפקיד, עתר נגד מינויו של קוינט, תוך רמיזות כי ועדת האיתור לתפקיד יישרה קו עם מועמדותו של קוינט שנתמך ע"י שר השיכון ליצמן • בקשתו לסעדים זמניים ובראשם ביטול המינוי של קוינט נדחתה כעת, דבר שמקטין את סיכויי העתירה כולה

ינקי קוינט / צילום: איל יצהר
ינקי קוינט / צילום: איל יצהר

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים דחה את בקשתו של יאיר מעיין לסעד זמני לפיו תיפסל בחירתו של יעקב (ינקי) קוינט לתפקיד מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). מעין, שהגיש מועמדות לתפקיד מנכ"ל רמ"י, הגיש בחודש שעבר בקשה לסעדים זמניים למניעת כניסתו לתוקף של מינויו של קוינט לתפקיד, שבה נטען בין היתר כי יש לכנס שוב את ועדת האיתור תוך ציון פגמים שנפלו בהחלטתה. יצוין כי מעיין אף העלה חשד לכך שבוועדה יישרו קו עם מועמדותו של קוינט היות ומדובר במועמד שבו תמך שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן.

מעיין, שמשמש כמנכ"ל הרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, מילא בעבר מספר תפקידים בכירים בשירות הציבורי, ובהם מנכ"ל עיריית ירושלים. זמן קצר לאחר היוודע התוצאות של ועדת האיתור, העלה מעיין מספר השגות לגבי תפקודה, דבר שהוביל כאמור להליך המשפטי. "המבקש טוען כי נפלו בהליכי ועדת האיתור ובמינויו של המשיב 5 (ינקי קוינט. ג"ל) פגמים רבים וחמורים המביאים לבטלות המלצת ועדת איתור ולבטלות מינויו של המשיב 5", נכתב בהחלטת בית הדין בבקשה לסעדים הזמניים כעת, לגבי ההליך כולו. כן נכתב לגבי טענותיו של מעיין כי "לטענת המבקש, הליך האיתור היה הליך למראית עין בלבד. בפועל, מינויו של המשיב הוחלט וסומן מראש לחברי הוועדה, והם תוך הפרת חובת הנאמנות לציבור, פעלו למנות את מי שידעו שהשר ליצמן חפץ ביקרו", נכתב.

בתגובה טענה המדינה כי מעיין לא תמך את טענותיו בראיות בדבר פעילות הוועדה כמי שסימנה מראש מועמד מסוים. כן נטען כי בקשתו של מעיין מבוססת על כתבות עיתונאיות שבהן "פורסמו השערות ותיאוריות בלתי מוכחות".

כחלק מההליך המשפטי טענו במשרד השיכון כי יש בעייתיות במועמדותו של מעיין, על רקע אי בהירות לגבי התואר הראשון שלו שניתן ממוסד לא מוכר בישראל (טריניטי קולג'). בהחלטת בית הדין שניתנה כעת מזכיר בית הדין כי "ביום 6 לינואר התקבלה החלטת משרד הבינוי והשיכון בדבר פסילת מועמדותו של המבקש (מעיין) למשרת מנהל רמ"י, בנימוק שלמבקש אין תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר, אשר נדרש במסגרת תנאי הסוף של הליך האיתור", נכתב. בעניין זה יודגש כי בעבר הצביע מעיין על כך שהוא בעל תואר שני ממכללת קריית אונו, דבר שמבקש ללמד על כך שגם מוסד אקדמי בישראל ראה לנכון להעניק לו תואר שני.

בית הדין העיר כי היה עליו לצרף לשאלון שנשלח לו, כחלק מעבודת ועדת האיתור כעת, את כל המסמכים לרבות תעודות על השכלה וכי הוא, "נמנע מלצרף שאלון עם הדיפלומה של התואר הראשון". כן נטען בעניין הזה כי בעבר נושא זה היווה את פסילתו במועמדות קודמת שהגיש לפני כעשור לתפקיד מנהל רשות מקרקעי ישראל.

יודגש כי ההליך העיקרי מוסיף להתקיים.

ממעיין נמסר: "אין אדם סביר שיקבל את הניקוד המעוות של ועדת האיתור. מי שניהל 9,000 עובדים יקבל ציון נמוך יותר ממי שניהל עשרות עובדים, ומי שמנכ"ל מעל 10 שנים וניהל פרויקטים במיליארדים יקבל ציון נמוך ממי שלא ניהל אף פרויקט ביצועי מימיו, ניקוד הזוי זה מצביע יותר מכל על חלק מחברי הוועדה שהונחו מראש במי לבחור .

על אף הטענה כי מדובר במינוי פוליטי תפור מראש השופט דחה את הבקשה למתן סעד זמני לפני הדיון בתיק העיקרי. בית הדין הצביע על ליקויים מהותיים בהליכי ועדת האיתור תוך חריגה מנוהלי הנציבות כולל קיום דיון בהשגה למראית עין וללא סמכות וכן הצביע על חשש לניגוד עניינים של חבר ועדת האיתור שלא נבדק ובהטעיית הוועדה בהמלצות פסולות שהוגשו.חובתם של היועמ"ש לממשלה ונציב שירות המדינה לשמור על אמון הציבור במניעת מינויים פוליטיים ומכרזים תפורים בשרות המדינה כשהם קורים ובעיקר שנחשפו בזמן אמת וחובתם לפעול בהתאם לדברי מבקר המדינה וכפי שפסק בית המשפט העליון: 'רשות ציבורית הממנה עובד בשירות הציבור, פועלת כנאמן הציבור, וכלל גדול בידינו שנאמנות זו צריך שתופעל בהגינות, ביושר, ללא שיקולים זרים ולטובת הציבור שמכוחו ולמענו מסורה סמכות המינוי בידי הרשות הממנה... כאשר איש ציבור ממנה עובד בשירות הציבור על-פי שיקולים זרים של אינטרסים פוליטיים-מפלגתיים, מינוי כזה פסול הוא, ויש בו משום מעילה באמון של הציבור שהסמיך את הרשות הממנה'". 

את ינקי קווינט ייצג עוה"ד ירון קוסטליץ ממשרד קוסטליץ ושות'.