אל על פנתה לרת"א לקבלת אישור להפעיל טיסות לחילוץ נוסעים מארה"ב

לפי ההערכות של אל על, אלפי ישראלים תקועים בארה"ב עם סגירת השמיים שהחלה ב-26.1, בהתראה קצרה שלא אפשרה לרבים לחזור לישראל

מטוס של אל על / צילום: עינת לברון
מטוס של אל על / צילום: עינת לברון

אל על פנתה לרשות התעופה האזרחית בבקשה לקבל אישור להפעיל טיסות חילוץ לארה"ב. הכוונה היא לאפשר לנוסעים לצאת מישראל ולהיכנס אליה אחרי שקיבלו אישור חריג מהוועדות שהותקנו לשם כך.

עד כה הבקשה לא אושרה. לפי ההערכות של אל על, אלפי ישראלים תקועים בארה"ב עם סגירת השמיים שהחלה ב-26.1, בהתראה קצרה שלא אפשרה לרבים לחזור לישראל.

נזכיר כי החלטת הממשלה היא להאריך את סגירת השמיים עד 7.2.21, כשההערכות הן כי המועד הזה יוארך שוב.

במסגרת הפסקת הטיסות המדינה התלתה את רישיון ההפעלה לטיסות לשלוש חברות התעופה הישראליות המטיסות נוסעים, כך שהן מנועות מהטסת נוסעים, למעט באישור מיוחד. בשלב זה, אישור כזה ניתן רק לישראייר להפעלת טיסות חילוץ מיוחדות.

היות שישראלים רבים תקועים בחו"ל, ואחרים נתקעו בארץ - המדינה הפעילה מכרז, שבו זכתה ישראייר, לטיסות שיופעלו בקו תל אביב-פרנקפורט לטובת הטסת נוסעים בעלי היתר. על טיסות אלה, בהתאם למכרז, גובה ישראייר 250 דולר לכיוון, כולל כבודה.

הבחירה בפרנקפורט היא בשל היותה יעד מרכזי שאליו אפשר להגיע ממדינות רבות. יצוין כי הכניסה לישראלים לגרמניה אסורה, אולם לקונקשן ולשהות מוגבלת בשדה התעופה - היא מותרת. יש לשים לב שמי שמגיע עם כבודה מיעד אחר, עשוי להיתקל בבעיה להעביר את הכבודה לטיסת ישראייר, ובכל מקרה על הטסים לישראל לבצע בדיקת קורונה 72 שעות לפני המראה.

בכדי להגביל את תנועת הנוסעים, המדינה קבעה כי יורשו לצאת מישראל רק מי שקיבלו היתר חריג בוועדה שמנהלים משרדי הבריאות והתחבורה. הנוסעים הנכנסים צריכים לפנות לוועדה נפרדת אותה מנהל שר האנרגיה יובל שטייניץ.

כעת מקווה אל על שיתאפשר לה להטיס נוסעים ישראלים מארה"ב, כשהיא לא מבקשת רשת ביטחון או סבסוד מהמדינה - בדומה לתנאים שבהם זכתה ישראייר במכרז לטיסות לפרנקפורט.

מעניין לראות האם אל על תקבל אישור מיוחד, בשעה שלחברות התעופה הזרות לא ניתן אישור דומה: לנוסעים המורשים שזקוקים לצאת לארה"ב היו אלטרנטיבות לטיסות מישראל באמצעות טיסות שהפעילו דלתא ויונייטד איירליינס באישור מיוחד - מדובר בטיסות שהגיעו לישראל כמטען ושהמריאו מישראל לארה"ב עם נוסעים. מאות נוסעים הספיקו להמריא באופן הזה מנתב"ג, עד אשר הוחלט לבלום את הטיסות הללו עם ההכרזה כי טיסות שמגיעות כמטען לישראל ייצאו כמטען. הנוסעים שמקבלים אישור להמריא מישראל ואליה יכולים לטוס במטוסים פרטיים שמתנהלים כמעין מונית בעלות של כ-10,000 דולר לשעת טיסה לכלל הנוסעים (עד 10 בדרך כלל).

בדומה לכלל חברות התעופה, אל על ביטלה את כל טיסות הנוסעים שלה, והיא ממשיכה להפעיל טיסות מטען במטוסי נוסעים (דרימליינר) מיעדים שונים. גם באל על יוצאים מנקודת הנחה שעוצר הטיסות יימשך מעבר ל-7.2, והחברה מודיעה כי "בעקבות פניות רבות שקיבלה מלקוחותיה, החברה פועלת ונערכת מול רשויות המדינה על-מנת לקבל אישור להפעלת טיסות חילוץ ל/מניו יורק השבוע, אשר יאפשרו חזרה ארצה, בטיסה ישירה ללא הצורך בקונקשן באירופה, של ישראלים השוהים בארה"ב. ככל שתתקבל תשובה חיובית מרשויות המדינה, החברה תעדכן על לוחות הזמנים בהם יופעלו הטיסות".