ג'ף בזוס | פרשנות

חלל במקום רגולציה: למה ג'ף בזוס פורש ואיך ייראה העידן החדש של אמזון?

מייסד אמזון הודיע אתמול על פרישתו מתפקיד המנכ"ל אחרי 27 שנה • בזוס רוצה להקדיש יותר זמן למיזמיו האחרים, כמו חברת השיגור לחלל שלו בלו אוריג'ין, ואולי גם מעדיף שלא להיות הפנים הרשמיות של אמזון במאבקיה הרגולטורים הקרובים

ג'ף בזוס / צילום: Associated Press, Charles Krupa
ג'ף בזוס / צילום: Associated Press, Charles Krupa

התסריט האידאלי הוא תמיד לפרוש בשיא. ג'ף בזוס, מייסד אמזון, עדיין לא בדיוק פורש, כפי שהוא הקפיד להבהיר במכתב ששלח לעובדי אמזון. "מעולם לא הייתה לי יותר אנרגיה וזה לא עניין של פרישה", כתב שם בזוס. אולם ההודעה שלו אתמול על עזיבת תפקיד מנכ"ל החברה אחרי 27 שנה ומעבר לעמדת יו"ר פעיל החל מהרבעון השלישי השנה, לא יכולה הייתה לבוא בעיתוי אידיאלי יותר מבחינתו ומבחינת אמזון.

בזוס הודיע על שינוי התפקיד במקביל לפרסום תוצאות השיא של אמזון לרבעון הרביעי של 2020, שהיה הרבעון הראשון אי פעם בו החברה חצתה את רף 100 מיליארד דולר בהכנסות. אמזון רשמה הכנסות של 125.6 מיליארד דולר בחודשים אוקטובר-דצמבר, זינוק של 44% מהרבעון המקביל אשתקד, וגבוה יותר מתחזיות האנליסטים להכנסה של 119 מיליארד. גם הרווח הנקי של אמזון טיפס ל-7.2 מיליארד דולר, יותר מכפול מרווח של 3.3 מיליארד ברבעון הרביעי אשתקד.

בדוחות החברה בזוס ייחס את ההצלחות של אמזון לכושר ההמצאה של החברה. "אמזון נמצאת איפה שהיא בזכות ההמצאה. אנחנו עושים דברים משוגעים ביחד ואז הופכים אותם לנורמליים. כשאתה מסתכל על התוצאות הפיננסיות, אתה רואה את התוצאות ארוכות הטווח והמצטברות של כושר ההמצאה. כעת אני מסתכל על אמזון כבעלת כושר ההמצאה החזק ביותר, מה שהופך את זה לזמן האופטימלי לבצע את המעבר", כתב בזוס ומנה את שורת ההצלחות הגדולות של החברה לאורך השנים כמו קינדל, אלקסה, המשלוחים המהירים ומחשוב הענן.

בזכות כושר המצאה והקורונה

ובכן, לכושר ההמצאה של אמזון בהחלט מגיע כבוד, אבל גם מגפת הקורונה עזרה לא מעט לתוצאות השיא של החברה, כשנעלה אזרחים ברחבי העולם בבית והאיצה דרמטית את המסחר המקוון. השפעה נוספת של הקורונה הייתה הגירה גדולה של ארגונים לשירותי הענן הציבורי של אמזון AWS, שצמחו ב-28% בהכנסות ברבעון.

אנדי ג'אסי, מי שמנהל את שירותי הענן של אמזון מאז הקמתם, יהיה מחליפו של בזוס בתפקיד המנכ"ל. ג'אסי עובד באמזון מאז 1997, שלוש שנים לאחר הקמתה, ונחשב למועמד הטבעי להחליף את בזוס באחד הימים. "אנדי מוכר בחברה והוא נמצא באמזון כמעט אותו זמן כמוני. הוא יהיה מנהיג יוצא דופן, ויש לו את האמון המלא לי", כתב עליו בזוס.

את המכתב לעובדים, דרך אגב, סיים בזוס במשפט המוכר שלו "זהו עדיין יום 1". משפט זה קשור לפילוסופיה של בזוס שמבחינה בין חברות רעבות שנמצאות במצב "יום 1" לבין חברות שעברו ל"יום 2", ונמצאות בדעיכה שמובילה להתנוונות ומוות. כדי לשמור את החברה במצב של יום 1, בזוס המשיך להנהיג באמזון הענקית מנטליות של סטארט-אפ רעב, מהיר ותוקפני, שמוכן למחוץ יריבים קטנים כגדולים. מנטליות זו הפכה את אמזון להצלחה גדולה כל כך, אך גם למוקד של ביקורת אדירה.

פרישתו של בזוס מתפקיד המנכ"ל היא ללא ספק סוף עידן. בזוס הקים את אמזון ב-1994 בגארז' של ביתו בסיאטל כחנות ספרים אונליין והפך אותה מאז לתאגיד עם יותר מ-1.2 מיליון עובדים, שווי שוק של 1.7 טריליון דולר ופעילות עסקית חובקת עולם שכוללת בנוסף לקמעונאות ולוגיסטיקה, גם מחשוב ענן, תוכן טלוויזיוני ומוצרים מבוססי בינה מלאכותית.

ברמה המעשית ככל הנראה שינוי התפקיד של בזוס לא צפוי להשפיע על אמזון משמעותית. בזוס כבר התנתק בשנים האחרונות מהעבודה היומיומית בחברה לטובת עיסוק בפרויקטים אחרים. דווקא בתקופת הקורונה הוא שב לעבודה השוטפת כדי לנהל את התמודדות החברה עם הביקוש האדיר, הקשיים הלוגיסטיים ומחאות העובדים הגדולות. גם לאחר עזיבת תפקיד המנכ"ל, אין ספק שבזוס צפוי להישאר מעורב מאוד בקבלת ההחלטות של אמזון בכל מה שנוגע לעניינים אסטרטגיים. בזוס עצמו כתב שבתפקיד היו"ר הפעיל הוא מתכוון למקד את האנרגיות שלו במוצרים ויוזמות חדשות באמזון.

"להיות מנכ"ל זה שואב"

אף שנסיגה של מייסדי חברות טכנולוגיה מהניהול השוטף אינה יוצאת דופן, וקרתה למשל בעזיבה של מייסדי גוגל סרגיי ברין ולארי פייג' את תפקידם בחברה ב-2019, עדיין באמזון לא נתנו שום סימן עד אתמול שבזוס מתכוון לנקוט צעד דומה והודעתו לכן התקבלה בהפתעה. בזוס הסביר את החלטתו ברצונו לעשוי דברים אחרים ובכובד האחריות הנגזר מהתפקיד. "אף שאני עדיין מגיע בריקוד למשרד, אני נרגש ביחס לשינוי", הוא כתב לעובדים והוסיף כי "להיות מנכ"ל של אמזון זאת אחריות גדולה וזה שואב. כשיש לך אחריות כזו, קשה להקדיש תשומת לב למשהו אחר".

בין הדברים שבזוס מתכוון להקדיש להם יותר זמן יהיו חברת השיגור לחלל שלו, בלו אוריג'ין, כמו גם עיתון וושינגטון פוסט שרכש, קרן כדור הארץ למאבק בשינוי האקלים וכמובן ענייני פילנתרופיה. לא בלתי סביר להניח שבזוס (57) רוצה גם להקדיש יותר זמן לחייו האישיים כדי ליהנות מההון הנאה שצבר, שמסתכם ביותר מ-180 מיליארד דולר. במשך שנים נחשב בזוס לאיש המשפחה החנון, שמרבה לבלות בבית. בראיון ב-2014 בזוס עוד העיד כי בסוף כל יום עבודה הוא חוזר לשטוף את הכלים בביתו בסיאטל.

אולם בשנים האחרונות דברים השתנו. אחרי 26 שנות נישואין. בזוס התגרש ב-2019 מאשתו מקנזי, ומאז מנהל מערכת יחסים מתוקשרת עם מגישת החדשות לשעבר לורן סאנצ'ז. הוא החל להיראות יותר במסיבות ואירועים חברתיים (לפחות לפני הקורונה) ונראה כמי שהתאהב בתענוגות החיים פתאום. את הכלים בבית כנראה שמישהו אחר כבר שוטף.

לצד הדברים שבזוס רוצה לעשות יותר מהם, המעבר לתפקיד יו"ר יאפשר לו להתרחק גם מהדברים שהוא רוצה לעשות פחות. אחד מאלו הוא אולי התעמתות ישירה עם הרגולטורים. בחודשים האחרונים הגישו הרשויות בארה"ב תביעות הגבלים עסקיים היסטוריות נגד שתי ענקיות טכנולוגיה, פייסבוק וגוגל. אף שאמזון בינתיים נשארה מחוץ למעגל המשפטי, נגד החברה מתנהלות שורה של חקירות בארה"ב בנושאים שונים ובהחלט יכול להיות שהיא תהיה הבאה בתור.

בקיץ שעבר הופיע בזוס לראשונה מול תת הוועדה להגבלים העסקיים של בית הנבחרים שחקרה את התנהלות ענקיות הטכנולוגיה. הוועדה פרסמה בסופו של דבר דוח חריף מאוד שהאשים את אמזון בניצול כוחה המונופוליסטי מול סוחרים באתר שלה. פרישתו של בזוס מתפקיד המנכ"ל של אמזון, תעמיד מישהו אחר כפנים של החברה מול הרגולטורים מעתה. אם אתם הייתם האיש השני בעושרו בעולם, איפה הייתם מעדיפים לבלות, בתכנון טילים לחלל או בחקירות על-ידי סנאטורים?