קטנים הסיכויים לאישור הרפורמה לביטול הפיצול באינטרנט בישראל

עפ"י הערכות, הצורך בשימוע משני שיסתיים בסמוך לבחירות מקטין את הסיכוי שניתן יהיה לקבל החלטות בנושא, וככל הנראה הוא יונח לפתחה של הממשלה הבאה

בני גנץ  / צילום: אלעד מלכה
בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

פוחתים הסיכויים שהרפורמה לביטול הפיצול באינטרנט תעבור, ובזק והוט יקבלו רישיון ISP בטווח הקרוב, ועל-פי הערכות הסוגיה תיאלץ להמתין לפתחו של שר תקשורת חדש בממשלה הבאה.

משרד התקשורת צפוי לפרסם בקרוב שימוע משני בסוגיית ה-ISP וביטול הפיצול הנוהג בישראל שיימשך מספר שבועות, ולכן אמור להסתיים בסמוך למועד הבחירות, מה שמרחיק את הסיכוי ששר התקשורת בני גנץ יוכל בכלל לטפל בנושא או שהיועץ המשפטי לממשלה יתיר זאת בשל העובדה שמדובר באירוע משמעותי לשוק, ולכן הערכות מבוססות בתוך המשרד מדברות על סיכוי הולך ופוחת שהרפורמה תעבור.

הרפורמה באינטרנט לביטול הפיצול בין ספק לתשתית ומתן רישיון לבזק והוט לספק אינטרנט כמוצר אחוד, החלה בתקופתו של שר התקשורת יועז הנדל, שהיה הראשון להרים את הכפפה ולטפל באחד מהכשלים העמוקים בשוק התקשורת. המשרד יצא בשימוע ששרטט מתווה לביטול הפיצול מצד אחד, אך היה נגוע בבעיות אחרות שהתגלו רק אחרי שהשימוע פורסם, ולכן נדרש לצאת לשימוע משני.

אלא שבזמן הזה הנדל עזב את תפקידו, והמשרד נכנס למציאות אחרת תחת שר התקשורת גנץ, שהורה להמשיך בעבודה כרגיל על כל הנושאים, ואולם המשרד החליט לתעדף את הטיפול בנושאים אחרים כגון עסקת הוט-IBC, ופרסום השימוע המשני התעכב.

במשרד התקשורת קיוו שהתהליכים לא יעוכבו בשל העובדה שהשימוע המקורי החל עוד קודם להכרזה על יציאה לבחירות וטרם עזיבתו של הנדל, ואולם ככל שמתקרב מועד הבחירות, הרגישות לקבלת החלטות מהותית גוברת, ולכן רוב הסיכויים שהרפורמה תחכה לשר תקשורת חדש, גם במקרה שהמשרד בדרג המקצועי יקבל החלטות סופיות לגביה עוד בטרם הבחירות.

בחינת המפה תיאלץ את בזק לקבל החלטה מאד בעייתית מבחינתה. החברה לא רצתה להיכנס לפרויקט הסיבים ללא קבלת רישיון ISP גם אם הדבר היה כרוך בהמתנה מסוימת להתארגנות של השוק כפי שהמשרד ביטא בשימוע. ואולם כעת בזק תצטרך לקבל החלטה להיכנס לפרויקט, תוך שהיא לוקחת סיכון ששר תקשורת חדש ייתכן שבכלל לא יאשר לה זאת.

מדובר באירוע קשה מאד מבחינת בזק כיוון שאין בעולם מתכונת לפעולה של פיצול באינטרנט בכלל כפי שנהוג בישראל ובמיוחד לא על גבי רשת סיבים אופטיים.
נקודה נוספת שחשוב לציין היא שגם במידה והמשרד ישלים את השימוע בתוך כמה שבועות והנושא יובא לאישור שר התקשורת בני גנץ, אין כל ודאות שהוא יאשר ויחתום עליו גם אם היועץ המשפטי לממשלה יאשר (מה שכאמור לא סביר לפני בחירות). זאת מפני שהחלטה של גנץ בנושא עשויה להתפרש כהישג של הנדל שהיום הוא מתחרה פוליטי.