תוצאות טובות לאנלייבקס בניסוי שלב II לתרופה לקורונה

התרופה מיועדת לחולים במצב קשה או קריטי • 14 מתוך 16 החולים שהשתתפו בניסוי, שוחררו לביתם בזמן ממוצע של 5.3 ימים ממתן התרופה לראשונה • אנלייבקס תגיש את התוצאות לגופים הרגולטוריים בארה"ב, באירופה ובמדינות נוספות

שי נוביק, יו"ר אנלייבקס. פונים לשוק האמריקאי / צילום: איל יצהר
שי נוביק, יו"ר אנלייבקס. פונים לשוק האמריקאי / צילום: איל יצהר

חברת אנלייבקס תרפיוטיקס  הודיעה היום (ד') על תוצאות טובות מהניסוי שערכה בטיפול לחולי קורונה במצב קשה או קריטי, בתרופה שלה Alloctera. התרופה של אנלייבקס, שנמצאת בשלב הפיתוח, מתערבת בפעילות מערכת החיסון כדי למנוע מצב של "סערת ציטוקינים" - פעילות יתר של מערכת החיסון נגד הווירוס - שלפעמים דווקא היא זאת שמובילה בסופו של דבר לנזק בלתי הפיך או למוות של המטופל.

הניסוי נערך ב-16 חולים ללא קבוצת ביקורת, מהם תשעה במצב קשה ושבעה במצב קריטי. 28 יום לאחר המתן, אין נפטרים בקרב קבוצת הניסוי, ו-14 מבין 16 חולים שוחררו לביתם. שני חולים נוספים עדיין מונשמים בטיפול נמרץ. המועד הממוצע לשחרור אותם חולים שאכן השתחררו, היה 5.3 ימים אחרי קבלת הטיפול.

קשה להשוות את הנתונים הללו לנתונים היסטוריים כי אי אפשר לדעת בדיוק מה היה פרופיל המטופלים וכיצד הם נבחרו. אולם, הנתונים מעודדים, ומצטרפים לנתונים מחמישה חולים נוספים, שטופלו בשלב I של הניסוי. גם בקבוצה זו, לא נרשמה תמותה, וחמישה החולים שוחררו מבית החולים.

אנלייבקס תגיש את התוצאות הללו לגופים הרגולטוריים בארה"ב, אירופה ומדינות נוספות, כדי לבחון אילו ניסויים נוספים ידרשו כדי להוכיח את היעילות של הטיפול.

מניית אנלייבקס, שנסחרת בנאסד"ק לאחר שנמחקה מן המסחר בתל אביב, עלתה ב-160% מאז שהחברה הודיעה לראשונה על תוצאות טובות בניסוי הבטיחות שלה בקורונה, והיא נסחרת לפי שווי של 175 מיליון דולר.

מניית החברה ירדה מעט עם פרסום תוצאות הניסוי בחיסון של פייזר בנובמבר, על רקע הערכות כי המגפה לקראת סיום, אולם נראה כי בינתיים הופנם כי עדיין צפויות לנו לפחות עוד כמה שנים לחיות לצד הקורונה, בשל מגבלות ביצור חיסונים עבור כל העולם, בשל אי התחסנות, בשל יעילות לא מושלמת של החיסון ואולי גם בשל מוטציות.

כיום ישנן תרופות ספורות שמאושרות לטיפול בקורונה: התרופה האנטי ויראלית רמדסיביר, נוגדני מחלימים, סטרואידים ונודגנים מהונדסים. מבין אלה, הסטרואידים הם כנראה התרופה היחידה שהיא יעילה בשלב המחלה אליו מכוונת אנלייבקס.