איתן סטיבה כבר השקיע: חברה ללימודים מקוונים שמבקשת להנפיק בבורסה בת"א

קבסיר אדיוקיישן, שתנסה לגייס כ-80 מיליון שקל, עוסקת "בהוראה אקדמית מקוונת אישית של מקצועות המדעים" • סטיבה, איש העסקים שצפוי להמריא לחלל, השקיע בה לאחרונה 4 מיליון דולר

איתן סטיבה / צילום: יוסי זליגר, ויקיפדיה
איתן סטיבה / צילום: יוסי זליגר, ויקיפדיה

חברת טכנולוגיה נוספת עושה דרכה לבורסה בת"א באמצעות הנפקת הון ראשונית (IPO), והפעם על הפרק ניצבת חברת הלמידה המקוונת (EdTech) קבסיר אדיוקיישן, שככל הידוע מבקשת לגייס כ-80 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-200 מיליון שקל "לפני הכסף".

קבסיר אדיוקיישן (Kvasir Education), שנוסדה בשנת 2014, עוסקת "בהוראה אקדמית מקוונת אישית ומותאמת לסטודנטים הלומדים את מקצועות המדעים בתחומי ה-STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), במוסדות להשכלה גבוהה ברחבי העולם (מחוץ לישראל), באמצעות סרטוני וידיאו קצרים בשיטת לוח לבן, תרגילים וחוברות תרגול במקצועות ה-STEM שהחברה מפתחת באמצעות צוות אקדמי מיומן". שוקי הפעילות של החברה הם בריטניה וארה"ב. ואת הנפקתה מובילה רוסאריו קפיטל.

בעלי השליטה בקבסיר הם סימי אפרתי, המשמש כיועץ לחברה, ואיתי קופל המנכ"ל. השניים, לפי קבסיר, הם יזמים ומשקיעים בחברות טכנולוגיה ונדל"ן, ושמו של אפרתי עלה בעבר בשוק ההון המקומי עם ניסיונו להנפקת חברת סמוראי ווב ונצ'רס בבורסה בתל אביב בתחילת שנות ה-2000.

ממועד השלמת ההנפקה תשלם קבסיר לקופל תמורה חודשית של 78 אלף שקל עבור שירותי המנכ"ל שהוא מעניק לה, ואילו אפרתי, בהיקף משרה מצומצם יותר, יסתפק בתגמול חודשי של 60 אלף שקל, ותגמול חודשי נוסף של 5,000 ליש"ט בגין פעילותו מחוץ לישראל, כל עוד מקום המגורים העיקרי שלו הוא מחוץ לישראל.

מלבד צמד בעלי השליטה, טיוטת התשקיף הציבורית הראשונה שפרסמה החברה כעת חושפת, כי בעל מניות גדול נוסף בקבסיר - שהשקיע בה לפני פחות משנה 4 מיליון דולר - הוא איתן סטיבה, איש עסקים, וטייס קרב לשעבר, שהחליט להשקיע הון של עשרות מיליוני דולרים כדי להמריא לחלל בסוף השנה.

עוד נמנית עם בעלי מניותיה של קבסיר גם חברת רם-און הבורסאית, שבאחרונה הייתה שותפה להצעת מכר של מניות חברת פולירם, לצדה של קרן פימי, במסגרת הנפקתה בבורסה.

"דרגה גבוהה של חוסר ודאות"

כמו כן מציינת קבסיר כי עם המשקיעים בה נמנים רוני פייפר - "אחד המשקיעים הראשונים בחברת מובילאיי", וד"ר גדעון שטיין - "המדען הראשי של חברת מובילאיי", וכן קיבוץ חצרים.

כפי שרואי החשבון של קבסיר מציינים, החברה היא חברת סטארט-אפ (הזנק) "וטרם השיגה הכנסות משמעותיות, ועל כן פעילותה מאופיינת בדרגה גבוהה של חוסר ודאות".

הערכת החברה, לפי רואי החשבון, היא כי היא "תמשיך לשאת בעלויות והפסדי תפעול משמעותיים בעתיד הנראה לעין בגין פיתוח תכנים, מוצרים וטכנולוגיה ובמאמצים מוגברים לשיווקם ולפיתוח עסקיה".

יחד עם זאת, בקבסיר מעריכים, כי גיוס הון של כ-14 מיליון שקל שהשלימה בחודש אפריל האחרון, ואפשרות שיש לה לצמצום בהוצאות, לא ידרוש ממנה "גיוס מקורות מימון נוספים" לפחות שנתיים.

הכנסות זניחות והפסד של 7 מיליון שקל

בינתיים הכנסותיה של קבסיר זניחות, ובתשעת החודשים הראשונים של 2020 הסתכמו בפחות מ-80 אלף שקל, לצד הפסד של יותר מ-7 מיליון שקל. את 2019 כולה סיכמה בהכנסות של כ-800 אלף שקל, בזכות הסכם לפיתוח תכנים ומוצר לימודי לשיווק לשוק בניגריה, ובהפסד של קרוב ל-2 מיליון שקל, לאחר שבשנים 2018-2017 לא הציגה הכנסות, והפסדיה הצטברו יחד ליותר מ-5 מיליון שקל.

כפי שקבסיר מציינת, בשלב הנוכחי "הכנסות החברה מלקוחותיה המשלמים הינן בסכומים זניחים". לקוחותיה של קבסיר רוכשים מנויים "המקנים גישה לכל תוכני האתר לתקופה מוגדרת (מנוי חודשי, רבעוני ושנתי)", ולפי דבריה, היא "נמצאת בשלבי חדירה ראשוניים לשוק באנגליה ולשוק בארה"ב".

בעקבות משבר הקורונה, בשנת הלימודים 2019-2020 החליטה קבסיר לפתוח את אתריה לשימוש חינמי, "ואפשרה לכל סטודנט כניסה חופשית עד לתום שנת הלימודים". בקבסיר מסבירים, כי עוד טרם משבר הקורונה, "שוק טכנולוגיית למידה מקוונת צמח בקצב מהיר", וכי משבר הקורונה, אשר "הציב אתגרים חדשים בתחום החינוך והצורך בפיתוח מודלים חדשים לקיום למידה משמעותית", האיץ "תהליכים בתחום הלימודים מרחוק" והוא מהווה "הזדמנות המאפשרת לחברה צמיחה מהירה".

עוד מסבירה קבסיר, כי המערכת שפיתחה מאפשרת "להתאים את התכנים שאותם היא פיתחה לאלפי קורסים, במוסדות רבים להשכלה גבוהה ברחבי העולם, באמצעות אלפי סרטוני וידיאו קצרים שיצרה החברה".

השימוש במוצריה של קבסיר "מתבצע באמצעות אתרי אינטרנט ייעודיים הכוללים תכנים המוצגים באמצעות סרטוני וידיאו קצרים המכילים הסברים תיאורטיים ותרגילים וחוברות תרגול שהוכנו על-ידי מרצי אקדמיה מיומנים". לפי החברה, יש לה כיום יותר מ-2,400 קורסים "המותאמים לתכנים של קורסים ביותר מ-260 אוניברסיטאות באנגליה ובארה"ב".