הקרב על התודעה: מה פוטין מנסה להשיג בכליאת האופוזיציונר אלכסיי נבלני?

אלכסיי נבלני הוא המבקר הכי בולט של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וכעת הוא יירקב במושבת עונשין כלשהי בסיביר לפחות למשך כמה שנים • נשיא רוסיה מייצר בקרב הציבור הרוסי את ההכרה שהוא והוא בלבד יקבע מי יהיה מחליף שלו

אלכסיי נבלני בבית המשפט אתמול / צילום: Associated Press, Moscow City Court
אלכסיי נבלני בבית המשפט אתמול / צילום: Associated Press, Moscow City Court

אלכסיי נבלני (44) הוא המבקר הכי בולט של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. כבר שנים שהוא מדבר באופן גלוי ונחרץ נגד השחיתות של השלטון. לתודעה העולמית הוא פרץ פחות או יותר בסתיו האחרון לאחר שהוא הורעל ברוסיה, ככל הנראה בשליחות פוטין, ומטוס שבו טס לאחר מכן אולץ לבצע נחיתת חירום כדי לאשפזו בדחיפות. נבלני הועבר לבית חולים בברלין. בעודו בתרדמת, בדיקות מעבדה העלו שנבלני הורעל בגז נוביצ'וק שפותח בעבר בברית המועצות.

בשנת 2014 גזר בית דין רוסי עליו 3.5 שנים על-תנאי, בתביעה במסגרתה הואשם בסחיטה. מאז הוא אסיר על-תנאי מאז, על אף פסיקה מבית דין אירופאי לזכויות אדם שקבעה כי התביעה הרוסית נגדו הייתה פוליטית.

ב-17 בינואר הוא נעצר על הפרת תנאי השחרור שלו עם חזרתו מגרמניה לרוסיה, שם טופל עקב ההרעלה ברעל עצבים שפגע בו באוגוסט. הוא הואשם בכך שנכשל ליצור קשר עם קצין המבחן שלו בתקופה זו ביחס לגזר דין מושהה משנת 2014 באישום של תרמית. נבלני אמר שהתביעה הזו הייתה מונעת מסיבות פוליטיות.

"היית צריך להראות מסמכים המפרטים סיבות מספקות לכך שנעדרת מבדיקות קצין המבחן", אמרה התביעה. נבלני בתגובה אמר בבית המשפט שלשירות בתי הסוהר הייתה הכתובת שלו בגרמניה וכל המידע הנחוץ, כולל עדכונים על טיפולי החוץ שעבר. "מה עוד הייתי יכול לעשות", אמר.

מנהיג האופוזיציה האשים את פוטין בכך שמלכתחילה הוא נזקק לאשפוז משום שנשיא רוסיה היה זה שהזמין את חיסולו באמצעות גז העצבים. בקרמלין מכחישים כל קשר למקרה.

באמירה המקעקעת את תדמיתו של פוטין כאסטרטג מבריק, אמר נבלין שמנהיג הקרמלין מעולם לא נלחם ביריביו באופן הוגן. "השיטה היחידה שלו היא להרוג אנשים", אמר נבלני. "עד כמה שהוא מתיימר להיות גיאופוליטיקאי מבריק, הוא ייזכר בהיסטוריה כ'פוטין המרעיל'".

אמש (ג') מזכיר המדינה הטרי של ארה"ב, אנתוני בלינקן, גינה את הממשלה הרוסית לאחר שנודע כי נבלני, הולך לכלא. "ארצות הברית מודאגת מאוד מפעולות רוסיה נגד אלכסיי נבלני. אנו חוזרים על קריאתנו לממשלת רוסיה לשחרר את נבלני לאלתר וללא תנאים, כמו גם מאות אזרחים רוסים אחרים שנעצרו באופן פסול בשבועות האחרונים לאחר שהשתמשו בזכויותיהם", אמר בלינקן.

כעת נבלני יירקב במושבת עונשין כלשהי בסיביר לפחות למשך כמה שנים. המשמעות המיידית היא שהוא יהיה מחוץ לתמונה כשרוסיה הולכת לבחירות לרשות המחוקקת בסתיו ולקראת הבחירות הבאות לנשיאות ב-2024.

בעקבות פסק הדין, המונים יצאו לרחובות במוסקבה אחרי גזר הדין ונתקלו בכוח הזרוע של ממשלת רוסיה, כשמאות שוטרים סרקו את האזור הסמוך לבית הדין מרחוב לרחוב והעלו את המפגינים על אוטובוסים שהוכנו מבעוד מועד. יותר מ-1,000 איש נעצרו ברחבי רוסיה בהפגנות - כך על פי הארגון העצמאי OVD-Info.

אלפים יצאו לרחובות במחאה נגד פסק הדין של אלכסיי נבלני / צילום: Associated Press, Pavel Golovkin
 אלפים יצאו לרחובות במחאה נגד פסק הדין של אלכסיי נבלני / צילום: Associated Press, Pavel Golovkin

מה פוטין מבקש להשיג במאבק הפומבי מול נבלני?

פוטין מאמין שעל ידי שליחת נבלני לכפור הסיבירי, הוא יצליח להוציאו מחוץ לתמונה ולהשתיק את הקול הכריזמטי והתקשורתי שנבלני משמיע השכם וערב כבר כמה שנים בנוגע לשחיתויות של הממשל, זיופים בבחירות עוד.

ואולם, הוא המנהיג הוותיק צריך לקחת בחשבון שפעילים למען נבלני, ממשיכי "דרכו" ובני משפחתו יכולים עדיין להישאר פעילים ברשתות החברתיות, שהן בינתיים בכל אופן, די חופשיים במדינה.

בנוסף, פוטין מהמר על כך שיוכל להסית הצידה כל תגובה מצד "המערב" ליחס שלו לנבלני. הצהרות דיפלומטיות "תקיפות" כפי שהשמיע בשלישי בערב מזכיר המדינה האמריקאי נגדו או בתחילת השבוע נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ימשיכו להתפרסם מטבע הדברים, אבל אף אחד לא מצפה שהמערב מוכן לזעזע את המערכת הפיננסית העולמית ושווקיה. נראה שכל הדברים שנאמרים בעיקר "נאמרים" אבל לא סביר שפתאום יוטלו סנקציות על החוב הריבוני של רוסיה, או שתהיה מעורבות של ממשלות בשווקי האנרגיה עד כדי הטלת סנקציות על הגז, דלק נפט הרוסים.

שלישית, ההערכה של פוטין וסביבתו היא שלמרות ההפרעות, הציבור הרחב עדיין תומך בו. וזו לא הערכה מנותקת מהמציאות. לאחר כעשרים שנים בשלטון, שני שליש מהתושבים עדיין תומכים בנשיא למרות מה שמתואר במערב כ"שלטון יחיד" שמדי יום מתקרב יותר ויותר להפיכת רוסיה למדינה דיקטטורית.

רביעית, על ידי הריסוק של נבלני, האופזיציונר הגדול ביותר שקם לפוטין בשנים האחרונות, הוא מייצר בקרב הציבור הרוסי את ההכרה שהוא והוא בלבד יקבע מי יהיה מחליף שלו. וכמובן, שהמסר המרכזי שעובר כאן הוא שכדאי לאנשי אופוזיציה להוריד את הראש ולא להרימו יותר מדי. מי שלא יעשה כך, עלול למצוא את עצמו בסיביר. כמו באלף הקודם.