נגיף הקורונה | סיקור שוטף

הסגר הוארך עד יום ראשון בבוקר; נתב"ג יישאר סגור עד ה-21.2

לאחר הדרמה על ההצבעה הפריטטית, החליטה הממשלה להאריך את הסגר המלא עד ליום ראשון בבוקר • מוקדם יותר ביטל מנדלבליט את ההכרעה על המשך הסגר בשל עיקרון הפריטטיות • נתניהו תקף את מנדלבליט וגנץ, והאשים אותם כי רקמו מזימה מראש • רה"מ: "הדם של ישראלים רבים יהיה על הידיים של גנץ"

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז חיימוביץ'
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

05.02.2021 - 14:15

נתב"ג יישאר סגור עד ה-21.2: שדה התעופה נסגר לטיסות מסחריות ב-26.1. הכניסה לישראל תהיה באישור ועדת חריגים, כאשר הקריטריונים לקבלת אישור הם:

● לצורך קבלת טיפול רפואי חיוני שאינו סובל דיחוי, לו או לאדם אחר התלוי בו.
● לצורך השתתפות בהלוויה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה ובכלל זה השתתפות בהלוויה של נפטר המובא לקבורה בישראל.
● לצורך סיוע לקרוב משפחה מדרגה ראשונה הנמצא במצוקה, ושאין ביכולתו להסתייע באדם אחר הנמצא בישראל.
● לצורך הגעה להליך משפטי שאותו אדם צד לו, בעל מעמד בו, או נדרש להשתתף בו, ובתנאי שהשתתפותו מרחוק אינה מתאימה בנסיבות העניין.
● אישה בשליש השלישי להריונה.
● לצורך הומניטרי או צורך אישי מיוחד המחייב כניסה לישראל;
● לצורך חיוני הנוגע ליחסי החוץ של ישראל או לצורך חיוני הנוגע לביטחון המדינה, באישור המנהל הכללי של משרד החוץ, משרד הביטחון, או משרד ראש הממשלה, לפי העניין;
● הוא יצא כדין מישראל, לפי המגבלות שחלו בעת שיצא, ומקום מגוריו הקבוע בישראל.

פניה לוועדת החריגים תתבצע באמצעות טופס מקוון שיהיה זמין באתרי משרד החוץ, הבריאות, רה״מ ורשות האוכלוסין וההגירה, בליווי מסמכים רלוונטיים.

יציאה מישראל גם היא תחייב ועדת חריגים, כאשר יוכלו לצאת האנשים העונים על אחד  מהסעיפים הבאים:
● לצורך קבלת טיפול רפואי חיוני שאינו סובל דיחוי, לו או לאדם אחר התלוי בו.
● לצורך השתתפות בהלוויה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה.
● לצורך סיוע לקרוב משפחה מדרגה ראשונה הנמצא במצוקה, ושאין ביכולתו להסתייע באדם אחר הנמצא באותה מדינה.
● לצורך הגעה להליך משפטי שאותו אדם צד לו, בעל מעמד בו, או נדרש להשתתף בו, ובתנאי שהשתתפותו מרחוק אינה מתאימה בנסיבות העניין.
● לצורך חיוני הנוגע ליחסי החוץ של ישראל או לצורך חיוני הנוגע לביטחון המדינה, באישור המנהל הכללי של משרד החוץ, משרד הביטחון, או משרד ראש הממשלה, לפי העניין.
● ספורטאי מקצועי כהגדרתו בתקנות הגבלת הפעילות, לצורך השתתפות בתחרות, ומלווהו הנדרש לשם השתתפות בתחרות, ושהמנהל הכללי של משרד התרבות והספורט אישר כי מדובר באדם כאמור, ובלבד שהוועדה השתכנעה שהגעתם לישראל חיונית.
● לצורך הומניטרי או צורך אישי מיוחד המחייב יציאה מישראל.

במקביל, צפויות לצאת טיסות להשבת ישראלים מדובאי ומארה"ב. מי שצפוי להפעיל את הטיסות הן חברות התעופה הישראליות. בנוסף, ישראייר תמשיך להפעיל את טיסותיה לפרנקפורט להוצאה ולהשבה של ישראלים בעלי אישור חריג.

כעת גם מחלחלת ההבנה שלא ניתן להשאיר את אלפי הישראלים שנתקעו בחול במצב הזה, אחרי שסגירת השמיים התקבלה בהתראה של יומיים. בעקבות הלחץ יופעלו בשבוע הבא טיסות לדובאי ולארה"ב, בנוסף לטיסות שמפעילה ישראייר. ככל הנראה הטיסות יופעלו ללא מכרז על ידי ארקיע ואל על. לא ידוע עדיין מה יהיה מחירן. עדיפות תינתן לנוסעים שיקבלו היתר חריג להיכנס למדינתם.

הישראלים שינחתו בארץ יועברו על ידי פיקוד העורף למלונות בידוד, למעט הישראלים הפטורים מבידוד בשל היותם מחוסנים בעלי דרכון ירוק או מחלימי קורונה על פי נהלי משרד הבריאות. בהודעת משרד התחבורה מציינים כי "משטרת ישראל ערוכה להידוק האכיפה כנגד אזרחים שיסרבו להתפנות אל מלוניות על פי החוק".

01:58

באישון לילה החליטה הממשלה לבסוף, לאחר הדרמה על ההצבעה הפריטטית, להאריך את הסגר המלא עד ליום ראשון בבוקר, במקום ראשון בחצות. כן הוסכם כי ההגבלות שיוסרו יהיו לפי הצעת משרד הבריאות.

בנוסף, תתאפשר פתיחת צימרים למשפחות גרעיניות. המסחר לא ייפתח בשל התנגדות עזה של משרד הבריאות. ראש שירותי בריאות הציבור דר' שרון אלרועי אמרה ברדיו: "אם המסחר ייפתח תהיה עלייה קשה בתחלואה, והתמותה תהיה כמו אש שלא נצליח לכבות.

"תוך שבועיים נכפיל את המספרים מ-8,000 ל-16,000. לבתי החולים אין שום יכולת לספוג את זה. פתיחת המסחר אינה אחראית".

ההגבלות שיוסרו יהיו על מספרות, קוסמטיקאיות, עורכי דין ורואי חשבון וכו'. מקומות עבודה ללא קבלת קהל ייפתחו גם הם, ביטול הגבלת התנועה, ביטול איסור שהיה בבית אחר, פתיחת הפרקים ושמורות הטבע, (וחופי הים), טייק אווי וכן פתיחה מבוקרת של החינוך לגיל הרך. הסעיף האחרון לא יקרה ביום ראשון אלא רק לאחר הסגירות עם משרד החינוך.

01:40

אמיר אוחנה אמר בתגובה להכרעת מנדלבליט: "זהו הסעיף הרלוונטי בחוק יסוד הממשלה מכוחו מתיימר היועץ לבטל הצבעה שהתקבלה בממשלה ברוב קולות על הארכת הסגר עד יום א' בחצות - במטרה להציל חיים.

"אלא מה? הממשלה מעולם לא קבעה את המנגנון האמור בסעיף - ועל כן הצבעות מתקבלות באופן דמוקרטי ברוב קולות. היועץ יצר בדיה יש מאין, כאילו מנגנון כזה נקבע על ידי הממשלה ואם לא - הוא יקבע אותו.

"משמעות ביטול ההצבעה: החל מ-07:00 הכל פתוח. מגבלות - אין. נגיף - יש. מתים - יהיו עוד רבים. היועץ פועל בניגוד לחוק. לא ניתן להעמיד כך בסכנה את אזרחי ישראל".

00:12

דרמה לילית בממשלה. היועץ המשפטי מנדלבליט ביטל הכרעה ברוב קולות בשל עיקרון הפריטטיות שאושר בחוק יסוד הממשלה הנוכחית. מליאת הממשלה אישרה ברוב קולות חברי הליכוד והמפלגות החרדיות את הצעת שר הבריאות אדלשטיין להאריך את הסגר בהתנגדות של חברי כחול לבן, ששתיים מהשרות שלה לא הצביעו.

אלא שאז דרש בני גנץ להורות על דחיית ההצעה בשל עיקרון הפריטטיות. כאן החל ויכוח שהגיע לטונים רמים בין נתניהו לגנץ, ובסופו נקרא מנדלבליט להחליט - והוא קבע כי אכן העיקרון תקף וההחלטה מבוטלת.

נתניהו תקף את מנדלבליט וגנץ, והאשים אותם כי רקמו מזימה מראש.

במהלך הישיבה אמר נתניהו: "האחריות על חיי אדם תהיה עליכם, אתם לא עובדים על אף אחד, אנחנו לא טיפשים, האסטרטגיה שלכם ושל היועץ המיוחד שלך ספי שקד היא לפתוח כמה שיותר.

"גנץ רוצה כמה שיותר תחלואה קשה בשביל הבחירות. אתם דנים הרבה ישראלים למוות קשה. שמענו את היועץ, אנחנו מבינים את המשחק הזה".

גנץ: "לא החלפתי עם ספי שקד מילה וחצי מילה על הישיבה הזאת! אל תספר לי סיפורים, אל תלמד אותי על חיי אדם כלום".

נתניהו: "הדם של ישראלים רבים יהיה על הידיים שלך!".

גנץ: "אני כל חיי הגנתי על חיי אדם. אני לא אתן לך לומר את הדבר הזה".

נתניהו: "המומחים אומרים שצריך לסגור".

גנץ: "המומחים שלי אומרים אחרת. ואני לא מקשיב להם".

נתניהו: "אם היועץ רוצה לייעץ, זכותו לייעץ, אבל הרוב מכריע. בבקשה היועץ, אנחנו מחכים לשמוע את מוצא פיך, הפעם לא במיקרופון שחשבתם שהוא סגור".

מנדלבליט:" מיקרופון שחשבנו שהוא סגור? אני לא יודע על מה ראש הממשלה מדבר אבל בסדר. על פי חוק היסוד שמדובר בהצבעה בין גושים וכל הגושים הצביעו בנפרד אז ההצעה נחשבת כהצעה שלא עברה. בסמכותי לפרש את החוק".

משמעות החלטת מנדלבליט שהסגר יוסר מחר בבוקר.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי אמר: "אל תביאו את כולנו לכאוס. יש כאן אחריות לכולם. עמדת היועץ המשפטי היא שבמקרה של הצבעה גושית, החוק מורה על הכנסת עיקרון הפריטטיות. כלומר ההצעה לא אושרה".

20:45

 נמשכים העימותים בין נתניהו לגנץ בישיבת הממשלה. לפני שיצאה הישיבה להפסקה, אמר נתניהו: "יש לנו עד 12 בלילה, אז הסגר נגמר וכולנו נהפוך לסינדרלה".

גנץ: אני נגד המתווה כמו שהוא כרגע, ולכן ב-12 סינדרלה תתייצב".

אדלשטיין: "אין שום בעיה - אם יש אנשים שרוצים לקחת אחריות אין שום בעיה".

ישראל כץ : "יולי - אנחנו לא אחראים?".

אדלשטיין: "נפגשנו לא פעם, ואתה זוכר טוב מאוד שהדבר האחרון שגורם לי להתקפל זה לחץ ואיומים. אני לא רואה הבדל בין פתיחה כאילו של המסחר לבין המצב הזה".

גנץ: "אני אומר לידידי שר הבריאות. אני לא מדבר ממקום של חוסר אחריות".

אדלשטיין: "אני יכול לתת לך עצות במשרד הביטחון. יש כאן עמדה מקיר לקיר - אני לא מוכן ללכת לצעדים לא אחראיים. כולנו אחראים קולקטיבית".

גנץ: "לכן אני נותן לך גיבוי במשך שמונה חודשים".

אדלשטיין: "כמו שאני לעולם לא עשיתי חלוקה בין כחול לבן לליכוד".

גנץ: "אני מסכים שאתה פועל בצורה ממלכתית, וכך גם אני".

19:30

השר חילי טרופר העלה בישיבת הממשלה את נושא החזרת כלל הליגות בספורט והחשיבות להחזרת הספורט התחרותי לילדים ונוער מגיל שש עשרה ומעלה (בגלל האישור להתחסן).

השר הדגיש כי צריך לקיים את החזרתם באופן דחוף וכי יש לפעול כדי להחזיר את הילדים ונוער לפעילות ספורטיבית. כמו כן טרופר התייחס לאירוע הגראנד סלאם בג'ודו שצפוי להיערך ב-18.2 ולהכנסת ספורטאים זרים לארץ. המשנה ליועמ"ש רז נזרי התייחס לסוגיה ואמר כי הכנסת הספורטאים ארצה הוסדרה.

18:25

העימות בין נתניהו ושריו לבני גנץ בישיבת הממשלה נמשך. כך, אמר נתניהו לגנץ: "הישיבה התעכבה כי אתה רצית לקחת את הקנסות קודם כל לכנסת". 

גנץ: "אתה הבטחת שהישיבה תהיה ביום רביעי וגם את זה אתה לא קיימת".

נתניהו: "אתה יכול להמשיך את האג'נדה שלך למרות שהיא לא מדוייקת. בבקשה שרון את יכולה להמשיך, אתה תמשיך עם הכותרות". 

גנץ: "כן כל מה שאני עושה פה זה כותרות. שלוש שעות של מומחים שלך, ואתה אומר שאני עושה כותרות. יש תחושה של פיליבסטר פוליטי שדוחים את הישיבה, ויש את הפיליבסטר הבריאותי שמנסים להרוויח זמן. יש אנשים שהזמן הזה יותר מדי יקר להם, כמו העצמאים איתם נפגשתי".

שר הבריאות יולי אדלשטיין הצטרף לוויכוח ואמר כי "שמעתי את מנכ"ל ביג אומר שיפתח ביום ראשון לא משנה מה, זה לא עובד ככה. למה העברנו את חוק הקנסות שאתה תמכת בו. זה שאנחנו מחכים עד ראשון בחצות זה כדי שיחסנו עוד 200 אלף איש ולהביא אותם למצב בטוח אחרי החיסון השני. מתוכם כ-120 אלף איש שנמצאים בסיכון".

משרד האוצר דורש לחזור בשלב בראשון למצב שהיה טרם הסגר, משמע לפתוח את מקומות העבודה ללא קבלת קהל, את המסחר, החינוך לגיל הרך, צימרים וטייק אווי. בשלב השני, באוצר מדברים על פתיחה של יתר הענפים באופן מלא על ידי התו הירוק.

שר האוצר כ"ץ ציין כי "מבצע החיסונים הוא הדבר היחיד שירסן את התחלואה. אין קשר לסגר. העסקים הפתוחים ימריצו יותר מהכל את מבצע החיסונים. קורא לפתוח ביום שני כמה שאפשר כדי שלא תהיה צפיפות, ואנשים יבינו שבתוך שבועיים הם חייבים להיות תחת התו הירוק".

17:45

פרויקטור הקורונה נחמן אש אמר בישיבה כי "חייבים לפעול יותר לקיום ההנחיות הקיימות. אנחנו מתכוונים לבצע בדיקות בבתי הספר, בסיכום עם משרד החינוך. לגבי בדיקות סרולוגיות החלטנו שקודם נחסן את האוכלוסייה ורק אז נעבור לשלב הזה". על סוגיית חיסון מתחת לילדים מתחת לגיל 16 אמר אש כי "המחקר של פייזר בעניין יסתיים רק בעוד כמה חודשים, לפני כן לא נוכל לדעת".

דרעי שאל את אש: "גנץ אמר בתחילת הישיבה שהוא דורש להטיל סגרים על ערים אדומות ולטענתן בגלל שאין סגרים דיפרנציאליים, כל המדינה סובלת מהסגר. אני מבקש לשמוע מאנשי המקצוע, האם אתם בעד?".

אש: "במספר הערים האדומות הקיים אין צורך בסגרים. זה מיותר ולא ייתן לנו כלום, וזה בטח לא ימנע את הסגר הכללי".

16:30

הממשלה אישרה בישיבתה תקנות מעודכנות לחוק החמרת הקנסות, שאושר ביום ראשון בכנסת, ובהן הקלה למוסדות חינוך ועסקים קטנים. בין התקנות, הפחתה של הקנס למוסדות חינוך מתחת ל-35 ילדים ל-5000 במקום 10,000 שנקבעו ביום ראשון. לעסקים קטנים נקבעו שלוש מדרגות קנס בהתאם לגודל: עד 100 מ"ר 5,000 שקל למקרה של הפרה, עד 500 מ"ר 7,500 שקל ומעל הגודל הזה 10,000 שקל. את השינויים הללו ביקשו חברי הכנסת מהליכוד והמפלגות החרדיות להכניס כבר בחקיקה בכנסת אלא שאז כחול לבן התנגדה והציבה זאת בתנאי לאישור הסגר, אך כעת שינתה את דעתה ושריה הצביעו בעד.

השר אריה דרעי, שנמנע, מחה על האשמת החרדים: "יש פה קמפיין נגד החרדים מתחילת הישיבה. אתם עושים הבדלה בין חנות לחנות, אבל על מוסד חינוכי קטן של 20-30 ילדים אתם נותנים 10,000 שקל קנס. כולכם פה אחד תומכים בזה שחושבים שהחרדים הביאו את הקורונה על מדינת ישראל".

בדיון אמר ראש הממשלה נתניהו כי הבעיה הגדולה בחודשיים האחרונים היא המוטציה המשתוללת בכל העולם. "כ-80% מהתחלואה בישראל היום היא מהמוטציה הבריטית, זה שינוי מצב", דברי נתניהו. הוא פירט כי 97% מהתמותה מצויה בגילאים מעל גיל 50 ו-92% מהתחלואה הקשה מעל גיל 50. לכן אמר המיקוד במבצע החיסונים הוא בקרב שכבת הגיל הזו. לדבריו בקרב בני 60 ומעלה חלה ירידה של 26% במאושפזים הקשים וירידה של כ-45% במאומתים בשישה עשר הימים האחרונים, וזו תוצאה ישירה של החיסונים.

בני גנץ אמר כי אנשי עסקים ונציגים של המגזר הפרטי שעימם ישב התרעמו כי רבים לא קיבלו את כספי התמיכה מהאוצר. הוא דחה את דברי ראש הממשלה על פתיחה מושהה ואמר "המדיניות צריכה להיות שפותחים כשאפשר. עכשיו אפשר לפתוח, להשאיר אדומים בסגר ולעזור - ולעשות טוב למי שירוק. אנחנו צריכים לעבור ממצב של אקורדיון, לרכבת שיש לה תחנות ויעד סופי - פתיחה של כלל המערכות על בסיס תו ירוק. סגר הפסיק להיות תוכנית עבודה ופתרון יחיד. כשאין ברירה סוגרים, אבל כשאפשר צריך לפתוח, ואני חושב שעכשיו גם אפשר וגם צריך להתחיל לפתוח. אזורים אדומים ישארו בסגר ונסייע להם. חייבים לשלב בתוך המדדים את רמת ההתחסנות היישובית. אנחנו צריכים לעבוד בשני צעדים: להתחיל בפתיחה בדברים שהם קלים, מהסוג של ביטול מגבלת המרחק, פעילות של עסקים אחד על אחד, תפילה בבתי הכנסת של עד 10 אנשים, צימרים למשפחות גרעיניות, שמורות טבע, ספורט מקצועני ועוד. בנוסף, החל משבוע הבא צריך להתחיל לפתוח את מערכת החינוך במתווה מוסכם, להתחיל לפתוח את העסקים במתווה של תו סגול מחמיר, ולהתחיל לפתח גישה של תו ירוק לכל אחד מהמקומות, כולל חדרי כושר, אפשר להתחיל לפתוח אותם תחת תו ירוק. בעיניי סגר הפסיק להיות תכנית עבודה ופתרון יחיד ואנחנו חייבים להתחיל בצורה מדורגת ומבוקרת לפתוח את המשק".

ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת אמר: "התמותה עדיין גבוהה, מספר החולים הקשים גבוה. נדרש מאמץ מיוחד באזורים האדומים. ולכן יש לגבש מתווה מדורג וזהיר - להתחיל במקומות בעלי סיכון נמוך להתפרצות".

השר אופיר אקוניס דרש הסבר מדוע משתנים המדיים החשובים: "בחודש האחרון אמרנו שלא מעניין אותנו שום פרמטר מלבד החולים קשה. עכשיו חוזרים ל-r, תסבירו לנו סוף סוף על מה אנחנו צריכים להסתכל כשאנחנו באים להצביע על המשך הסגר. כל פעם אתם משנים את המדדים ואת הקריטריונים לפי מה שנוח לכם. תהיו חדים וברורים".

מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי, והממונה על בריאות הציבור שרון אלרעי פרייס הבהירו כי שני המדדים חשובים, וצריך לשקלל אותם. 

נתניהו הוסיף בדיון כי "העקומות יורדות בצורה מתונה. מה שיש לנו זה הכי הרבה בעולם, אבל עדיין לא מספיק. אנחנו תוך שבועיים רוצים להגיע לפחות ל-90%, ואז תהיה ירידה רצינית". לכך ענה דרעי: "היחידים שיכולים לשכנע את הסרבנים הם הרשויות המקומיות. צריך להעביר להם רשימה של מי שלא התחסן. צריך לתת בונוס: עיר שהתחסנה ב90% ומעלה תוגדר ירוקה לגמרי. כל הויכוחים יוותרו מאחור. ראש עיר והמחלקות מכירים אדם אדם. עם כל הכבוד, קופות החולים ומשרד הבריאות לא יצליחו לעשות את זה".

פרויקטור הקורונה הפרופ' נחמן אש הציג את אמות המידה ליציאה מהסגר כשהשלב הראשון מצריך מקדם הדבקה מתחת ל-1 ופחות מ-1,000 חולים קשים. מקצת השרים ובראשם גנץ וכ"ץ, אמרו כי המדדים האלה לא ריאליים והמשמעות היא דחיה של ההקלות בשבועות. 

15:25

ישיבת הממשלה החלה. גנץ קורא לפתוח ממחר עסקים שמשרתים לוקח אחד בכל מפעם, כמו קוסמטיקאיות, הרחבת האפשרות להתקהלות ל-10 בפנים ו-20 בחוץ. גנץ גם התייחס לאפשרות לקיים תפילות במתווה דומה, זאת בניסיון לקבל את תמיכת החרדים.

בנוסף גנץ מבקש לבטל את מגבלת המרחק ומציג את תוכנית היציאה של כחול לבן.

13:47

ישיבת הממשלה להכרעה על המשך הסגר נדחתה לשעה 15:00. 

10:29

לקראת ישיבת הממשלה הצפויה בצהריים להכרעה על המשך הסגר, ולצד ההתכתשויות הפוליטיות עם הגשת הרשימות לבחירות, הממשלה צפויה להכריע בעד המשך הסגר עד תחילת השבוע הבא, ולצד זה לאפשר הקלות מסוימות, אולי אפילו כבר ממחר.

ההקשר הפוליטי מעיב על עבודת הממשלה הרבה יותר מכל מה שראינו בעבר, ושני הצדדים מטיחים זה בזה האשמות כי הם פועלים ממניעים פוליטיים בהחלטות לגבי הסגר והמאבק בקורונה. בליכוד האשימו את כחול לבן בפופוליזם "פופוליסטיקה", כדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו, בדרישות להקדים את תום הסגר למרות התחלואה הגבוהה, והאפשרות לחסן עוד מאות אלפי ישראלים בימים הקרובים. בכחול לבן מאשימים כי נתניהו מסרב לקיים דיונים על מתווה היציאה מהסגר וחונק את הכלכלה.

שר הביטחון בני גנץ אמור להציג בממשלה תוכנית יציאה: תו ירוק שיאפשר לפתוח מיום שישי ובתוך עשרה ימים את כלל הענפים. בהצעה פתיחה מיידית של אפשרות לטייק אווי, פתיחת שירותים אחד על אחד, קרי מספרות, קוסמטיקה, רואי חשבון ועורכי דין וכו', צימרים למשפחות גרעיניות, פתיחת שמורות הטבע, ספורט מקצועי ושיקומי וביטול מגבלת המרחק מהבית.

כמו כן, ידרוש גנץ לפתוח את מקומות העבודה ללא קבלת קהל ואת המסחר בתו סגול מחמיר החל משבוע הבא. הדרישה המרכזית של גנץ בישיבה: פתיחה בתו ירוק של כלל הענפים למחוסנים ומחלימים מיד עם סיום ההיערכות.

משרד הבריאות יציג אפשרויות למתווים נוקשים בהרבה, וכן נתונים וסטטיסטיקות המראים את נקודת היציאה העדיפה על פי ההערכות להתחלת מגמת הירידה בתחלואה בשל החיסונים.

בין ההצעות, פתיחה של לימודים לגיל הרך ולכיתות י"א-י"ב קודם כל רק ביישובים שאינם אדומים, הסרת מגבלות בישובים ירוקים ועוד. המסחר לא אמור להיפתח לפי תוכנית זו בשבוע הבא.