נטען מעודן: הריינג'רובר איווק פלאג אין הוא יצירה הנדסית יעילה

ריינג'רובר אווק (Evoque), אחד מסמלי המעמד של האלפיון, מאמץ מצפון סביבתי עם מערכת הנעה היברידית, נטענת ומהונדסת היטב • יש לו נסיעה נוחה ותא נוסעים מאובזר היטב אך המחיר עלול להפוך אותו לפחות תחרותי

הנתונים הכספיים לשנת 2020 עליהם דיווחה קבוצת יגואר-לנדרובר (JLR) בסוף השבוע האחרון, מתמצתים היטב את "רכבת השדים", שעברה תעשיית הרכב האירופאית כולה בשנה החולפת. את 2020 החלה הקבוצה הבריטית בסימן התפרצות הקורונה בסין, שפגעה קשות בשרשרת אספקת החלפים שלה ואילצה אותה לנקוט בצעדי חירום. מנכ"ל הקבוצה אף סיפר לימים כיצד "ברח" מסין ממש לפני העוצר הכללי, עם מזוודות עמוסות ברכיבי רכב קריטיים, שאפשרו לחברה להמשיך לייצר כלי רכב באירופה במשך מספר שבועות.

זמן קצר לאחר מכן שותקו גם המכירות בשוק הרכב הסיני, הקורונה דילגה לאירופה ונראה היה ששנת המכירות של JLR כבר די אבודה. אבל ברבעון האחרון של השנה, בעת ששוק הרכב באירופה ובבריטניה בפרט דעך בשל הסגרים הממושכים, השוק הסיני התאושש בקצב מסחרר ודחף את הרווח לפני מס של הקבוצה כולה ברבעון האחרון לכ-439 מיליון ליש"ט, עלייה של 27% לעומת הרבעון המקביל של 2019, מה שהציל את השנה הכספית של החברה.

באותו דיווח גם ציינה JLR כי חטפה בסוף השנה "קנס ירוק" של 35 מיליון ליש"ט על שהחמיצה את יעד הפחתת ממוצע הפליטה של האיחוד האירופאי לשנת 2020.

התחזית של הקבוצה הבריטית ל-2021 עדיין מעורפלת, אבל אפשר להמר שהשנה היא כבר לא תספוג קנסות ירוקים. לקראת סוף השנה, אחרי עיכוב קורונה של כמה חודשים, החלה JLR להשיק בכל הליין שלה גרסאות פלאג-אין, שנחשבות בתעשיית רכבי היוקרה ל"תרופת פלא" להפחתה מהירה של הפליטה.

אחד הנציגים הראשונים של הליין החדש הוא ריינג'רובר Evoque פלאג אין שנחת כאן לאחרונה. חיצונית שומר הרכב על העיצוב המוכר והמזוהה של אחיו לסדרה. העדכון הקוסמטי שעברה הסדרה כולה בשנה שעברה העניק לו חרטום חלקלק, שמצליח לשדר היטב את המסר "קשיחות מעודנת" בזכות פגושים מסיביים עם מעין "פלטת חיכוך" בתחתית, כונסי אוויר בולטים, פנסי LED צרים ומתוחכמים עם אור מעוצב וגריל צנוע באופן מפתיע.

פרופיל הצד נשלט על ידי יחס יוצא דופן בין הדפנות הגבוהות לגג נמוך יחסית, שכבר הפך לסימן היכר של המותג, והזנב נראה דחוס וספורטיבי. כל הגודש החזותי הזה ארוז בממדים קומפקטיים קצרים ורחבים וזוכה ליחס גבוה של "תשומת לב למטר" ברחוב הישראלי.

גם המתווה הכללי של תא הנוסעים נותר בעינו, אך בזכות נפלאות המיסוי הירוק - האבזור התקני בגרסת הפלאג-כולל הרבה אופציות, שבעטיין נאלצים לקוחות הגרסאות הרגילות לגהץ את כרטיסי הפלטינה שלהם עד דק. לצל"ש מיוחד ראויה מערכת המולטימדיה עם המסך הענק.

 
  

מושבים נוחים

סף הכניסה ממוקם גבוה יחסית, המושבים הקדמיים נוחים ותומכים היטב בנהיגה נמרצת והמושב האחורי רחב ומספק מרחב רגליים וכתפיים מכובד לשני מבוגרים פלוס נספח. עם זאת מי, שמצפה למרחב ראש טיפוסי לרכבי קרוסאובר, יצטרך למצוא את מבוקשו במקום אחר. כאן מרחב הראש אופייני יותר למכוניות סדאן. גם תא המטען אינו מהנדיבים בפלח.

מערך הפיקוד הדיגיטלי הכפול, שנוסף למודל 2020, מעניק לרכב מגע מתוחכם ויוקרתי אבל מחייב את הנהג לחלק את תשומת ליבו בין שני צגי מגע עם ערב רב של תפריטים, שכמה מהם ייחודיים לדגם הפלאג-אין, ועם לוח מחוונים דיגיטלי עמוס במידע. מערכת לזיהוי פקודות קוליות נוסח אלה של מרצדס וב.מ.וו הייתה יכולה להקל על ההתמצאות, אך זו של JLR היא די חסרת תועלת. איכות הייצור והגימור היא ברמה גבוהה מאוד וביחד עם בידוד הרעשים המצוין ונטייה טבעית של המנוע לפעול רוב הזמן על חשמל, התא מספק איכויות אקוסטיות של אולפן הקלטות.

החידוש המרכזי הוא מערכת ההנעה ההיברידית וכאן אנחנו מוצאים מנוע טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר, שזו הופעת הבכורה שלו בקבוצת JLR, שמשודך למנוע חשמלי בריא שמניע את הגלגלים האחוריים ויוצר הנעה כפולה. יש גם סוללת ליתיום מכובדת של 15 קילוואט-שעה, שאותה ניתן לטעון גם מרשת החשמל והמערך הכולל מייצר 300 כוחות סוס ומומנט של 54 קג"מ. על פי נתוני החברה המכונית יכולה לצלוח עד 66 קילומטר על חשמל בלבד ולהחזיר צריכה משוקללת של כ-50 קילומטר לליטר.

אלה נתונים מכובדים לקבוצה, אבל הדבר המרשים ביותר במערכת ההנעה הזו הוא העידון. מנוע הבנזין ומנוע החשמל מעבירים זה לזה מידע במהירות ומשתפים פעולה בתיאום מושלם ללא גמגומים, ללא החלקת גלגלים בהאצה אגרסיבית וכמעט מבלי שהנהג ירגיש בהעברת הכוח חשמל/בנזין. ברירת המחדל ברוב המצבים היא נסיעה על חשמל בלבד והנסיעה בפקקים עירוניים חלקה ומעודנת. גם שיוט מהיר במהירויות אוטוסטרדה מתבצע בשקט מופתי.

בחירה במצב ספורט או סתם רגל כבדה על המצערת רותמת מיידית את שני המנועים לייצור תאוצה אימתנית ומרשימה, בהתחשב בכך שמשקלו העצמי של הרכב קצת יותר מ-2 טון. תיבת ההילוכים האוטומטית מצוידת רק בשמונה מהירויות ולא בתשע כמו בגרסאות הבנזין, אבל היא עדיין חלקה.

צריכת הדלק הריאלית תלויה כמובן בהרגלי הנהג. עם טווח חשמלי ריאלי של כ-35-40 קילומטר לליטר, שיטרח לטעון את הסוללה מהרשת החיצונית לעיתים תכופות, כפי שהתכוון היצרן, יגלה שביקור בתחנת הדלק הופך להיות חוויה נדירה. מי שיאפסן את כבל הטעינה במחסן ישלם על כך בצריכה ריאלית של 15-16 קילומטר לליטר.

יצירה הנדסית

באגף התנהגות הכביש אין הרבה הפתעות. זה רכב נוח מאוד, הרבה יותר מגרסאות הדור הראשון, עם שליטה טובה בנטיית הגוף והרבה אחיזת כביש. גם ההגה מתברך במשקל די מאוזן אבל בשורה התחתונה זה עדיין "טנק" של שני טון, שלא מיועד לשעשועי אספלט קיצוניים אלא לנהיגה רגועה וחלקה.

לנדרובר טוענת, שיכולת השטח של הרכב נותרה בעינה ויש לה ניסיון בנושא. מי שרוצה לנסות את מזלו בהטבעת מנועים חשמליים עם וולטאג' גבוה וסוללות ליתיום בביצות עמוקות, מוזמן לעשות זאת על חשבונו.

בשורה התחתונה הריינג'רובר איווק פלאג אין הוא יצירה הנדסית יעילה, מרשימה ויעילה, במיוחד ביחס לניסיון ראשון בתחום הפלאג-אין. הרכב גם מציע יחס גבוה של אבזור לכסף בהשוואה למקובל אצל המותג. ועדיין, תג מחיר של כ-415 אלף שקל הופך אותו לאחד הכלים היקרים בקבוצה, מול מתחרים שחלקם גדולים יותר ולא פחות חזקים. יהיה חבל אם תמחור שאפתני מדי יחבל בסיכוי ההצלחה של הרכב המצוין הזה.

חלק מהמתחרות

וולבו XC60 T8 פלאג-אין

400 אלף שקל עולה גרסת ה-T8 של וולבו XC60. הרכב גדול משמעותית מהריינג'רובר וניצב על בסיס גלגלים של 2.87 מטר. יש לו צמד מנועים חשמליים וסוללה נטענת בהספק כולל של 392 כוחות סוס ובסיוע הנעה כפולה הוא מאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.5 שניות ומסוגל לנוע על חשמל בלבד למעלה מ-50 קילומטר. לגרסה הזו יש תא נוסעים מפואר

אאודי Q5 פלאג-אין

399 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין החדשה של אאודי Q5 הפופולרית. זהו רכב גדול ומרווח עם תא נוסעים עמוס אלקטרוניקה ובגרסה הזו יש חבילת אבזור מקיפה כסטנדרט. להנעה אחראי מנוע 2 ליטר טורבו שבשילוב עם מנוע חשמלי וסוללה נטענת מייצר 295 כוחות סוס ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.1 שניות ומאפשר לנוע עד כ-60 קילומטר על חשמל

סיטרואן DS7 קרוסבק פלאג-אין

300 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין של DS7 קרוסבק. הרכב משלב מנוע 1.6 ליטר טורבו עם שני מנועים חשמליים וסוללה נטענת, שמייצרים במשולב 300 כוחות סוס ו-53 קג"מ. הזינוק מאפס ל-100 אורך 5.9 שניות והטווח החשמלי מעל 50 קילומטר. תא הנוסעים ייחודי ומפואר והאבזור התקני כולל גם מתלי אוויר מתקדמים

סיטרואן DS7 קרוסבק פלאג-אין
 סיטרואן DS7 קרוסבק פלאג-אין