WallStreetBets | ניתוח

עולם הפוך: מיהי קרן הגידור שהרוויחה 700 מיליון ד׳ במניית גיימסטופ ומה עשה תיק ההשקעות של הצעירים

וגם: מדוע הפרסומת של אפליקציית המסחר רובין הוד בסופרבול מעצבנת את גולשי רדיט • מדור חדש

מלחמת הדורות בוול סטריט / צילום: Shutterstock
מלחמת הדורות בוול סטריט / צילום: Shutterstock

המניות החביבות על גולשי הרשת החברתית רדיט נסחרו בוול סטריט בעליות שערים (יום ד') אחרי יומיים של ירידות בפתיחת שבוע המסחר. מניות גיימסטופ  ו-AMC  רשמו עליות של 2.7% ו-10.4% תוך ריכוז מחזורים גבוהים יחסית לממוצע (פי 1.5-2), אך רחוקים מהמחזורים המפלצתיים שריכזו בשבוע שעבר.

כעת מציגה גיימסטופ תשואה חיובית של 391% מתחילת 2021, אולם גם תשואה שלילית של 73% מאז השיא של ה-27 בינואר. גם מניית AMC מציגה תשואה חיובית גבוהה של 323% מתחילת בשנה, למרות נפילה של 55% מהשיא של ה-27 בינואר.

 
  

לאחר סיום המסחר פורסם אמש בפורום WallStreetBets של רדיט כי אפליקציית המסחר החינמית רובין הוד העלתה את הכמות המקסימלית של מניות שתי החברות שהיא מאפשרת לרכוש. הכמות המקסימלית האפשרית לרכישת מניות גיימסטופ הועלתה ל-500 מניות לכל משתמש, ואילו הכמות המקסימלית האפשרית לרכישת AMC הועלתה ל-5,500 מניות למשתמש.

בנוסף, המשיכו הגולשים לעודד איש את רעהו להמשיך ולהחזיק במניות, במטרה למנוע מקרנות הגידור שהפסידו מעליית המניות, כדוגמת קרן מאלווין, מלסגור את פוזיציית השורט שפתחו כנגד המניות.

הפרסומת השנויה במחלוקת של רובין הוד

בינתיים עומדת אפליקציית רובין הוד במבחן ציבורי חדש - פרסומת בסופרבול (משחק הגמר של ליגת הפוטבול האמריקאית), וזאת לאחר שספגה בשבוע שעבר ביקורת רבה על החלטתה להגביל את האפשרות לסחור במניות מסוימות בהן נרשמה פעילות חריגה, ובראשן גיימסטופ ו-AMC.

על פי דיווחים בארה"ב, רובין הוד עומדת לשדר בסופרבול הקרוב פרסומת שעלותה היא כ-5.5 מיליון דולר ואורכה כ-30 שניות. את זמן השידור החברה קנתה עוד בדצמבר, לפני סערת יחסי הציבור שהתחוללה בשבוע האחרון, אך החברה ניצבה בפני הדילמה מה לעשות עם זמן השידור: לשדר תשדיר שיתכתב עם המאורעות האחרונים, לבטל את הפרסומת או להמשיך כרגיל.

החברה בחרה להמשיך כרגיל, וההחלטה גררה ביקורת ברדיט: "הם סגרו לנו את המסחר בטענה שאין מספיק נזילות ואז הולכים וקונים פרסומת", נכתב  בפורום של WallStreetBets.

"אנחנו רוצים להזכיר לאנשים ששמעו את השם שלנו לראשונה רק לאחרונה מה עומד מאחורי החברה", אמרה הדוברת של רובין הוד. הפרסומת מראה אנשים רגילים מבצעים פעילויות רגילות כמו ללכת לריצה ולייבש את השיער, בעוד שהקריינות מספרת על האפשרויות שהאפליקציה מאפשרת, ומסכמת בכך ש"אתה לא צריך להיהפך למשקיע - אתה נולדת כזה".

גם קרנות הגידור נהנות

כך או כך, אם ההסתערות על מניית גיימסטופ הוגדרה תחילה כמלחמה בין-דורית וכניסיון של המילניאלס ודור ה-Z לפגוע בכוחות הגדולים בשוק המניות האמריקאי (בנקי השקעות, קרנות גידור וכדומה), הרי שכעת נראה כי האמת קצת יותר מורכבת. אומנם חלק מאותם משקיעים פרטיים נהנו מתשואות חלומיות של מאות אחוזים על השקעתם, אך אחרים רושמים הפסדים של עשרות אחוזים על אותן מניות.

בנוסף לכך, בעוד אותם משקיעים מאמינים כי מהלכיהם מהווים קריאת תיגר על פוזיציית השורט, שאהובות על חלק מקרנות הגידור האמריקאיות, הרי שאתמול נחשף כי קרנות הגידור נמצאות גם ברשימת המרוויחים הגדולים. כך, שההסתערות בשבוע שעבר של גולשי רדיט על כמה מניות בודדות פגעה בקרנות גידור שפתחו פוזיציות שורט כנגדן, אולם סייעה לקרנות גידור אחרות שהחזיקו בפוזיציית לונג על אותן מניות.

אמש חשף ה"וול סטריט ג'ורנל", כי קרן הגידור סנווסט מנג'מנט (Senvest Management) של ריצ'רד משעל ובריאן גוניק, הרוויחה 700 מיליון דולר על ההשקעה במניות גיימסטופ. על פי הכתבה, משעל וגוניק החלו לרכוש מניות של גיימסטופ כבר בחודש ספטמבר, כאשר אלו נסחרו במחיר של פחות מ-10 דולרים למניה. בשבוע שעבר, כאשר המניה זינקה ליותר מ-400 דולר, הפכה גיימסטופ להשקעה הרווחית ביותר של סנווסט.

בזכות פוזיציה זו זינק היקף נכסי הקרן מ-1.6 מילארד דולר ל-2.4 מיליארד דולר בתוך חודש אחד בלבד, ואילו הקרן הציגה בחודש ינואר שיעור החזר של 38.4% לאחר עמלות. "כשהתחיל המצעד, חשבנו שמשהו מחלחל כאן", אמר משעל ל"וול סטריט ג'ורנל". "אבל לא היה לנו מושג עד כמה הדבר הזה ישתגע".

גיימסטופ היא רשת קמעונאית של משחקי מחשב ווידיאו. את העניין בה החלו משעל וגוניק לגלות בעקבות מצגת שהציג מנכ"ל גיימסטופ בכנס השקעות צרכנים, שנערך בינואר 2020. באותה תקופה, רוב האנליסטים בוול סטריט דירגו את קמעונאית משחקי הווידיאו בדירוגים נמוכים של "החזק" או "מכור" ואילו יתרות השורט כנגדה היו גבוהות מאוד. לאחר שיחות עם הנהלת גיימסטופ החלו משעל וגוניק לקנות את מניות החברה בשוק, ובסוף אוקטובר כבר הגיעה להחזקה של 5% ממניות החברה.

על פי "וול סטריט ג'ורנל", האמינו משעל וגוניק כי אם גיימסטופ תצליח להחזיק מעמד עד שייצא הדור הבא של קונסולות משחקי הווידיאו ויעורר ביקוש למשחקים ואביזרים, החברה תקבל דחיפה. הם גם האמינו, כי אם המנכ"ל החדש יצליח להפוך את גיימסטופ מרשת חנויות לרשת מקוונת, היא תהיה שווה הרבה יותר, ואז פוזיציית השורט הגדולה על המניה תיצור שורט סקוויז - כפי שאכן קרה.