ייצוג הולם לנשים - רק בחקיקה!

הצבא, המשטרה, חברות ממשלתיות – מעסיקים ספקים חיצוניים, שבשינוי חקיקתי מחייב של תנאי סף מגדריים במכרזים - יכולים לשנות את הייצוג המגדרי בכל המשק • המדינה מחזיקה את המפתח לשינוי חברתי אמיתי

מליאת הכנסת/ דוברות הכנסת - יצחק הררי
מליאת הכנסת/ דוברות הכנסת - יצחק הררי

המדינה, כמעסיק הגדול ביותר יכולה לייצר שינוי בייצוג המגדרי בכלל המשק, בחקיקה תומכת. באמצעות רגולציה שתחייב את המגזר הציבורי והממשלתי לשכור שירותים רק מספקים שיש בהם ייצוג של לפחות 30% נשים בכל הרמות. ייצוג הולם הוא כחלקן של הנשים באוכלוסייה (51%), אך לאור הנתונים העגומים של מדד החברות הציבוריות, שהציגה השבוע הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, כדאי להתחיל ביעד ריאלי.

לפי נתוני המדד, בחברות במדד ת"א 125, מכהנות רק 3 מנכ"ליות ו-4 יושבות ראש. חברות "אדומות" - 20% או פחות גיוון מגדרי, מהוות 45% מהחברות וחברות "ירוקות" - 40% או יותר גיוון מגדרי, מהוות רק 17% מהחברות.

בעקבות המדד, פרסם לפני כחודש בית ההשקעות פסגות, כי בתוך שנתיים הוא יתנגד לאישור דירקטורים בחברות שבדירקטוריונים שלהן אין ייצוג נשים בשיעור של 30% לפחות. ניצנים של שינוי, אך לא מספיק.

המדד מתייחס לייצוג נשים סביב שולחן הדירקטוריון. שולחן השליטה והכוח. אך ייצוג מגדרי הולם צריך להיות בכל דרגות הארגון, מהרמות הזוטרות ועד הרמות הבכירות, כולל בהנהלות ובדירקטוריונים. נשים צריכות להיות בכל מקום, ללא הדרה וללא הפליה .

איך עושים את זה? כתנאי סף. חברות המציעות שירותים למגזר הציבורי או הממשלתי, יחויבו במכרזים לעמוד בתנאי ייצוג מגדרי הולם . המשק כולו יהיה חייב להתאים את עצמו וגם חברות פרטיות תהיינה חייבות לשנות את התמהיל המגדרי שלהן.

ייצוג הולם, כאמור, יחויב לא רק בתפקידים זוטרים, אלא גם בקרב השותפים והמנהלים הבכירים. המגזר הציבורי והממשלתי יוכל לעבוד רק עם קבלני מזון, חברות הפקה, משרדי עורכי דין, יח"צנים, חברות ייעוץ אסטרטגי, רואי חשבון, לוביסטים וכיו"ב, בהם ייצוג של לפחות 30% נשים. בנוסף, המדינה והממשלה לא תשתתף בכנס אם הוא לא מעניק ייצוג של לפחות 30% נשים בפאנלים ובקרב הדוברים והמשתתפים. הצבא, המשטרה, חברות ממשלתיות - מעסיקים ספקים חיצוניים, שבשינוי חקיקתי מחייב של תנאי סף מגדריים במכרזים - יכולים לשנות את הייצוג המגדרי בכל המשק. המדינה מחזיקה את המפתח לשינוי חברתי אמיתי!

השינוי בייצוג המגדרי בדירקטוריונים בחברות הממשלתיות הגיע רק כשהוחל עליהן חוק לייצוג מגדרי הולם. כך שנשים מהוות היום קצת יותר מ-40% מכלל חברי הדירקטוריון בחברות הממשלתיות.

ח"כ עודד פורר התייחס בדיון שהתקיים השבוע בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, לכך שיש לתת מקום לנורמות חברתיות ולתהליכים המתגבשים. אבל אם יש משהו שקורונה הוכיחה לנו בעולמות התעסוקה, הוא שאולי הכלים הטכנולוגיים והדיגיטאליים הואצו והתקדמו אך בכל הנוגע לנשים - אנחנו ממשיכות ללכת אחורה, ורוב מפוטרי המשבר, שהינן נשים, יעידו כי המגמה המפלה מואצת בתקופה זו. כך שכדי לייצר שינוי - נדרשת חקיקה תומכת מחייבת .

חובת ייצוג של 30% נשים תייצר שינוי משמעותי שישריש נורמות חברתיות. המצקצקים ואומרי ה"לא" ייבהלו וידגישו את הבעייתי והמורכב. וזה אכן מורכב. אך אל תתנו לבעיות למנוע קביעת הנורמה. לבעיות יש פתרונות; ועדת חריגים, זמן הסתגלות, עלייה הדרגתית של השיעור הקבוע וכיו"ב. הנורמה צריכה להיקבע.

הכותבת היא יו"ר משותפת של תנועת ש.י.ן - לשוויון ייצוג נשים