מאחורי הקלעים של התיק שהסעיר את אשקלון: "שוחד לא חייב להינתן באמצעות כסף"

עורכות הדין הילה גבאי וקרן צבירן-לצטר ניהלו את התיק נגד איתמר שמעוני, לשעבר ראש עיריית אשקלון, שהורשע בשוחד ונגזרו עליו 4 שנות מאסר • בראיון לגלובס הן מספרות על הקשיים בהוכחת שחיתות שלטונית, השפעת התקשורת על התיק והעבודה ביחידת העילית של הפרקליטות

עו"ד הילה גבאי ועו"ד קרן צבירן, פרקליטות מיסוי וכלכלה / צילום: כדיה לוי
עו"ד הילה גבאי ועו"ד קרן צבירן, פרקליטות מיסוי וכלכלה / צילום: כדיה לוי

"הקביעה ששוחד יכול להינתן בכל מיני דרכים ולא רק באמצעות מעטפה של כסף היא מובנת מאליה ולא מהווה תקדים. הכול תלוי בנסיבות ובקיומה של מערכת יחסים שוחדית". כך אומרות עורכות הדין הילה גבאי וקרן צבירן-לצטר מפרקליטות מיסוי וכלכלה שניהלו את התיק נגד איתמר שמעוני, לשעבר ראש עיריית אשקלון, שבשבוע שעבר נגזרו עליו ארבע שנות מאסר בגין הרשעתו בשוחד ועבירות נוספות.

איתמר שמעוני ראש עירית אשקלון / צילום: שלומי יוסף
 איתמר שמעוני ראש עירית אשקלון / צילום: שלומי יוסף

השתיים מתייחסות לאמירות העקרוניות בהכרעת הדין במסגרתה זיכתה השופטת לימור מרגולין-יחידי את שמעוני מאישום שזכה לכינוי "סיקור תקשורתי אוהד". באישום זה נטען כי בתמורה לקידום עסקיו של איש העסקים יואל דוידי, קיבל שמעוני גם טובת הנאה, בדמות קנייה והשבתה של אתר אינטרנט מקומי שביקר אותו בחריפות.

השופטת זיכתה את שמעוני בשל פרק הזמן הקצר שעבר מקניית האתר ועד למעצר המעורבים (35 ימים), שלא איפשר לבחון את תכלית הרכישה והשבתת האתר. אך היא קבעה מפורשות כי פרסום אוהד והשתקת ביקורת ציבורית המיטיבה עם נבחר ציבור יכולים להיות חלק מרכיב "המתת" (טובת ההנאה שמקבל נבחר הציבור) בעבירת השוחד. השופטת הקדישה פרק שלם להגדרת הנסיבות מתי התערבות בפרסומים בכלי התקשורת תהווה חלק מטובת ההנאה המושחתת.

הכרעת הדין נתפסה כמכה עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכן השופטת הציגה גישה שלפיה שוחד יכול להינתן באמצעות סיקור חיובי או מוטה. בתיק 4000 המדינה טוענת נגד נתניהו כי קיבל שוחד משאול ואיריס אלוביץ', באמצעות סיקור מוטה באתר החדשות "וואלה" שהיה בבעלותם.

חזרה לשמעוני - כאמור, משפטו הסתיים בשבוע שעבר בגזר דין מהדהד ששלח אותו לארבע שנות מאסר. גזר הדין שנתן השופט בני שגיא סיים (עד לערעור הצפוי מצד שני הצדדים) שש שנים שנפתחו בחקירה סמויה בצוות מיוחד לחקירות שחיתות שלטונית והמשיכו במעצר ראש עירייה מכהן ובניהול משפט מורכב ורווי אמוציות.

גבאי וצבירן-לצטר מספרות לראשונה לגלובס על מאחורי הקלעים של התיק, הקשיים המלווים הוכחת שחיתות של ראש עירייה והשפעתה של התקשורת על החקירה וניהול המשפט. עוד הן מתארות איך זה לעבוד בימים אלו ביחידת העילית של הפרקליטות, שמנהלת את תיק ראש הממשלה ונמצאת תחת מתקפה קשה על ידי חלק מהציבור.

החוקרים נחשפו לעבירות בזמן אמת

גבאי החלה את דרכה כסנגורית ועובדת בפרקליטות מיסוי וכלכלה מזה 13 שנה. צבירן-לצטר עובדת בפרקליטות מזה 14 שנים והיא חברה בצוות המטפל בתיקים נגד רה"מ. השתיים היו שם מתחילת החקירה הסמויה נגד שמעוני ב־2014, בעקבות מידע שהתקבל במשטרה לפיו הוא פועל בניגוד עניינים לטובת כוורת מקורבים בהם קבלנים ויזמים. בתיק טיפל צוות המכונה במשטרה "כוח משימה" הפועל ביאח"ה (היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה) בליווי הפרקליטות ורשות המסים נגד שחיתות שלטונית של ראשי ערים.

צבירן מספרת, כי "מידע שפורסם בעיתונות המקומית התאים למידע מודיעיני שהתקבל במשטרה ונפתחה חקירה סמויה שכללה האזנות סתר, מעקבים ובדיקת חשבונות בנק בזמן כששמעוני מכהן כראש העיר". אז, מספרות השתיים, קרה דבר חריג: "בעת ששמעוני ושותפיו תחת האזנה ומעקב קלטנו ויירטנו את העבירות". כך במהלך החקירה נצפו שמעוני ויד ימינו משה פונטה משוחחים ופתק קרוע לגזרים נתפס במקום. הפתק, שכלל פירוט סכומי כסף ושמות האנשים שמסרו את הכספים, הודבק ושימש כאחת הראיות המרכזיות בתיק.

השתיים מספרות כי במאי 2015, בזמן שהחקירה עדיין סמויה, עיתונאי ערוץ 10 ברוך קרא ואלמוג בוקר פרסמו את קיומם של הסכמי שתיקה עליהם חתם שמעוני. הפרסום עורר את שמעוני והמעורבים לדבר על הפרשה בטלפון באופן ששיחות אלו יהפכו לימים לראיות שישמשו נגדם. "הפרסום עורר אותם לדבר. הם מאוד נזהרו בשיחות ביניהם, דיברו באופן ששומע חיצוני לא יבין, אבל השופטת קבעה שהשיחה משקפת את ההבנה שלהם שתהיה חקירה", מספרת גבאי.

בכתב האישום הואשמו שמעוני ודוידי בשוחד בכך שדוידי קנה אתר אינטרנט העוין את שמעוני והשבית אותו, כדי ששמעוני יפעל למען האינטרסים של דוידי בעירייה. "חשבנו שהראיות מצביעות חד משמעית שדוידי רצה לתת טובת הנאה נוספת בדמות החשכת האתר שהיה אויב לשמעוני והטריד אותו. למרות שביהמ"ש קיבל מבחינה עובדתית חלק מהטענות שלנו, נקבע שלא היה מספיק זמן כדי לבחון את פעילות האתר בין הקנייה ועד שהתבצעו המעצרים, לכן לא ניתן היה לקבוע שהשבתת האתר ניתן כמתת לשמעוני", מספרת גבאי ומוסיפה: "הקנייה של האתר לא באה בחלל ריק, אנחנו טענו שהייתה מערכת יחסים שוחדית של 'תן וקח' בין שמעוני לאיש העסקים דוידי, שמתאפיינת גם במתן שוחד בצורה כספית וגם בדרך של החשכת האתר".

הדברים מזכירים את הטענות בפרשות נתניהו בתיק 2000 (נתניהו-מוזס) ו-4000 (בזק-וואלה).

גבאי וצבירן (החברה בצוות התביעה בתיקי 1000-2000) סירבו להתייחס להשלכות פרשת שמעוני על משפט נתניהו. "אנחנו לא נכנסות לשם. כל תיק ונסיבותיו", הן אומרות. אבל הן לא רואות את הזיכוי או את הפרק המשפטי שכתבה מרגולין יחידי כהחלטה תקדימית - הן מסבירות כי קיומה של מערכת יחסים שוחדית נבחנת בהתאם לנסיבות ושמובן מאליו שכל מיני סוגים של התנהגויות יכולים להיכנס תחת ההגדרה "מתת" - כולל התערבות בפרסומים בתקשורת. "בנסיבות של פרשת שמעוני היה לנו ברור שמדובר במצב שיכול להיות מתת. לא חשבנו שאנחנו קופצים מעל הפופיק", אומרת גבאי.

צבירן מוסיפה, כי "המחוקק הרחיב מאוד את הגדרת עבירת השוחד כך שניסה לתפוס כמה שיותר מצבים המהווים טובת הנאה. לפי החוק מתת יכול להכיל אין ספור התנהגויות. מה שהופך את זה למתת זו השאלה אם יש טובת הנאה שהיא שוחדית".

הפרקליטות עדיין לא החליטה האם לערער על הזיכוי בנקודה זו של השפעה על פרסומים בתקשורת. מי שצפוי להכריע הוא מ"מ פרקליט המדינה החדש עמית איסמן, והעניין עשוי לעלות לאור הרגישות עד ליועמ"ש, אביחי מנדלבליט.

"תיק באינטנסיביות כזאת גובה מחיר אישי"

"קשות ואינטנסיביות", כך מתארות השתיים את השנים בהן התנהל תיק שמעוני: "חיינו ונשמנו את התיק במשך שנתיים וחצי. כשמנהלים כזה תיק באינטנסיביות כזאת זה גובה מחיר אישי בבית עם הילדים. זה לא היה פשוט, הדיונים התקיימו שלוש או ארבע פעמים בשבוע והם נמשכו מהבוקר עד שש בערב עם הפסקה אחת של 20 דקות". גבאי וצבירן אף זכו בתעודת הצטיינות מטעם משרד המשפטים על עבודת צוות בטיפול בפרשה עוד בטרם הסתיים המשפט.

איך זה לעבוד בצמד בתיק?
גבאי: "אנחנו קודם כל חברות טובות. אלה היו שנתיים וחצי די סיזיפיות - תקופות שהיינו אחת עם השנייה יותר מאשר בני הזוג שלנו. העבודה ביחד הקלה על הקשיים. אין ביננו מאבקי 'בכירות' או 'כבוד'. חילקנו בינינו הכול, את ההכנה, הטענות, חקירות העדים, בבית משפט אנחנו מדברות עם מבט, ללא מילים".

צבירן: "אם אחת חוקרת והילדים מתקשרים אחרי בית ספר, השנייה עונה להם לטלפון ומדברת איתם, שואלת איך היה השיעור ומה יאכלו לארוחת צהריים".

הכרעת הדין שכתבה מרגולין יחידי משתרעת על פני 320 עמודים, בתיק התקיימו למעלה מ-100 ישיבות הוכחות וניכר כי השופטת הפכה כל אבן בפרשה. השופטת לא קיבלה את עמדת הפרקליטות במלואה, מעבר לסוגיית השבתת אתר האינטרנט, הורשע שמעוני רק בחלק מהסכומים בהם הואשם, ובחלק אחר הרשיעה אותו בעבירה של הפרת אמונים במקום שוחד.

לדברי הפרקליטות, אחד ההישגים המשמעותיים הוא הרחבת עבירת הפרת האמונים בהכרעת הדין. בכתב האישום יוחסה לשמעוני עבירה של הפרת אמונים בנוגע לסכום של 550 אלף שקל שקיבל, לגביו נטען כי היה עליו לברר את מקור הכספים. השופטת פסקה שנבחר ציבור לא יכול לקבל סכומי כסף משמעותיים מבלי לברר את מקור הכספים. "הלכנו בידיעה שאנחנו מפתחות את הפסיקה על מנת שבית המשפט יאמץ תזה משפטית שבעיננו היא מחויבת" אומרת צבירן. "לעבירת הפרת האמונים אפשר לצקת כל מיני התנהגויות. השופטת קבעה כי נבחר ציבור שמקבל סכומים בהיקפים גבוהים חייב לברר מאיפה הכספים, חייבת לעבור בראשו מחשבה כי הכסף הגיע בזיקה לתפקידו. אחרת למה שינחתו עליך 550 אלף?".

לדברי גבאי וצבירן, אחד האתגרים בתיק היה כי הראיות היו ברובן נסיבתיות - "הראיות הורכבו כפאזל, פסיפס של עדויות שצירופן יחד משלים את התמונה המלאה. אין עד אחד שיספר את הסיפור מתחילתו ועד סופו", אומרת גבאי. אמנם היה עד מדינה אבל הוא העיד רק בנקודה מצומצמת (מסירת כסף מזומן לאחד המעורבים, נ"ש) ורוב האישומים נבנו על ראיות נסיבתיות שצורפו יחד - העברות כספים, הסכמים פיקטיביים עבור שיווק פרויקטים כדי לייצר אליבי לכסף, פתק שנתפס בחקירה הסמויה ושקרים של שמעוני על דוכן העדים".

כאשר הן נשאלות מה היה הקושי המרכזי בניהול המשפט, צבירן משיבה: "אשקלון זו עיר קטנה, שבה כולם מכירים את כולם. הדינמיקה של העיר הייתה נוכחת במשפט, פמיליאריות וקירבה שקשה להתנתק ממנה". היא מסבירה שאותה דינמיקה גרמה לחוסר שיתוף פעולה של העדים, שכולם היו תושבי אשקלון. "הם לא היו עדי תביעה קלאסיים - כולם היו מכרים, חברים או עובדים של הנאשמים, חלק אפילו קרובי משפחה".

השתיים מספרות כי אחד הגורמים הנוספים שהקשו על ניהול התיק היה הסיקור העקבי והמעמיק של המקומונים באשקלון. כתבי המקומונים הגיעו בקביעות לכל הדיונים, פרסמו את תוכן עדויות התושבים ועדכנו את התושבים על שמות העדים הבאים. "המשפט לא התנהל רק בתוך אולם בית המשפט אלא ברחבי העיר אשקלון", אומרת גבאי. "צריך להבין שבאשקלון למקומונים יש מעמד על, הדומיננטיות שלהם היא כמו שהיה בשנות ה-80 בתל אביב ויש שם הרבה אמוציות". צבירן מוסיפה, כי "כשהפרשה פרצה שמעוני היה ראש עיר אהוד מאוד, עם אחוזי תמיכה גבוהים".

גבאי אומרת ש"חלק מהעדים לא שיתפו פעולה, שתקו, שינו את עדותם או סירבו להגיע לבית המשפט. הייתה עדה שמקום העבודה שלה איים עליה שהיא תפוטר אם תגיע להעיד". צבירן מוסיפה ש"באחד המקרים הגיע עד לריענון במשרדי הפרקליטות וכבר במסדרון עוד לפני שנכנס בדלת, הוא אמר 'מה שאמרתי במשטרה זה לא נכון', העד נשלח למשטרה למסירת גרסה מעודכנת ואז התברר שיום לפני כן הוא שוחח עם הנאשם עופר שמעוני".

סיקור המקומונים האשקלוניים השפיע בדרך נוספת, חיובית - אחת הטענות במשפט נגעה לקשר של שמעוני לאיש העסקים האשקלוני דוידי ולפעולות שעשה שמעוני לטובת קידום פרויקטים של דוידי בעירייה. גבאי וצבירן מספרות כי במהלך ניהול המשפט, ולאחר שכתב מקומון נכח באולם ושמע את טענות התביעה, הוא העלה באתר המקומון סרטון בו נראים שמעוני ודוידי מסתודדים במפגש חברתי מסוים. הסרטון לא היה בידי המשטרה והפרקליטות והוא התיישב באופן מדויק עם טענות התביעה בנוגע לזמנים, האזנות סתר ולסמיכות כינוס גורמי התכנון והבנייה בעירייה על ידי שמעוני לטובת ענייניו של דוידי. "הורדנו את הסרטון והקרנו אותו לביהמ"ש על מסך. שמעוני נאלץ לאשר אותו", הן מספרות.

איך זה לעבוד בפרקליטות מיסוי וכלכלה בתקופה זו שבה נמתחת עליה ביקורת כל כך קשה?
גבאי: "התחושות קשות כי אנחנו יודעות איך הדברים פועלים, בצורה מקצועית והגונה. תהליך קבלת ההחלטות בפרקליטות מאוד יסודי. אבל אנחנו לא שווי כוחות מול הצד השני מבחינת היכולת שלנו לצאת לציבור ולדבר ולעיתים זה מתסכל. רואים דברים בתקשורת שאנחנו יודעים שהם חסרי שחר. אתה מבין שלא תמיד תהיה מסוגל להדוף ולספק את התמונה המלאה. תמיד מוצגת תמונה חלקית והרבה פעמים שקרית. זה יוצר תסכול".

צבירן: "קשה לנו לשמוע מה שאומרים. אנחנו פה מתוך תחושת שליחות ואמונה במה שאנחנו עושות. אנחנו גאות לעבוד פה, אי אפשר אחרת כשנדרש ממך להתמסר ולהשקיע את כל כולך. אנחנו מקריבות הרבה וכואב לנו מאוד. אבל עם כל הקושי זה לא מרפה את ידינו ואנחנו ממשיכות לעשות את העבודה שאנחנו מאמינים שצריכה להיעשות".

גבאי מוסיפה, "אנחנו לא נגד ביקורת ולא נגד הפקת לקחים. השופטת כתבה בהכרעת הדין ש'בתיקים כאלה מורכבים וגדולים באופן טבעי ישנן תקלות ותקלות קיימות אצל כל אדם', בין זה לבין השתלחויות חסרות תקדים בפרקליטות מצד חלקים בציבור יש פער גדול".

מי שליוותה את התיק כפרקליטת מיסוי וכלכלה הייתה עו"ד ליאת בן ארי, היום המשנה לפרקליט המדינה ומי שעומדת בראש צוות התביעה בתיקי רה"מ. בן ארי; יהונתן תדמור, מי שהיה המשנה של בן ארי והיום פרקליט המחוז; וראש הצוות, ירון גולומב, ליוו את גבאי וצבירן באופן צמוד לאורך המשפט.

השתיים מעידות כי קשה להן לראות את המתקפה שסופגת לאחרונה בן ארי בשל תפקידה בתיקי נתניהו. "ליאת ליוותה אותנו מקרוב לאורך המשפט, השרתה עלינו ביטחון, נתנה לנו גב ותחושה שהיא מאמינה בנו. מאוד קשה לשמוע את ההשמצות שיש עליה בתקשורת, תמכנו בה ואנחנו תומכות בה עדיין. זה כואב לנו מה שהיא עוברת", אומרת גבאי. צבירן מוסיפה: "ליאת אספה אותנו ברגעי משבר, היו הרבה התמודדויות קשות במשפט והיא תמכה בנו מקצועית ונפשית. היא ויהונתן (תדמור) היו העוגן שלנו".

משפט שמעוני: מסכת של שוחד וקידום אינטרסים של אנשי עסקים באשקלון

איתמר שמעוני, לשעבר ראש עיריית אשקלון, הורשע בקבלת שוחד של 150 אלף שקל יחד עם אחיו עופר שמועני מאיש העסקים האשקלוני יואל דוידי. אלה הוסוו כעסקת תיווך, וזאת לשם קידום ענייניו של דוידי בנושאי תכנון ובנייה עבור פרויקטים באשקלון. בנוסף הורשע שמעוני בהפרת אמונים בכך שקיבל סכום נוסף של 550 אלף שקל בהיותו ראש העיר, רובו ממקורות שאינם ידועים מבלי שבירר את מקור הכספים וכן בעבירות מס והלבנת הון.

פסק הדין גולל מסכת של שוחד וקידום אינטרסים של אנשי עסקים בעיר אשקלון, שמטרתה הייתה למצוא מימון עבור שמעוני לתשלום של כמיליון שקל פיצויי השתקה לשתי נשים שהעלו נגדו טענות לפגיעה מינית. לאור העובדה שלשמעוני לא היו אמצעים עצמיים לתשלום, הוא פנה לאחיו עופר ויד ימינו וחברו משה פונטה, על מנת שיגייסו עבורו את הכספים כדי להיחלץ ממצוקתו.

על האח עופר נגזרו 14 חודשי מאסר בפועל, דוידי הורשע במתן שוחד ונגזרו עליו תשעה חודשי עבודות שירות ופונטה הורשע בהפרת אמונים ונגזרו עליו תשעה חודשי עבודות שירות.

שופט ביהמ"ש המחוזי בתל אביב בני שגיא כתב בגזר הדין "עסקינן באדון העבירה ובמי שרקם בצוותא עם אחרים תכנית מושחתת ביסודה שנועדה לגייס עבורו כספים מצדדים שלישיים" וכי התכנית "נועדה להרחיק את שמעוני ממהלך גיוס הכספים ולהסוות את מקורם". שגיא קבע גם כי דבק קלון במעשיו של שמעוני.

שמעוני היה חשוד גם בביצוע עבירות המין, שעמדו בבסיס הסכמי ההשתקה לשתי מתלוננות. פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) שטיפלה בתיק קבעה כי אין די ראיות להעמדתו לדין וסגרה את התיק. במשפט השוחד, נקודת המוצא המוסכמת הייתה ששמעוני שילם למתלוננות. שמעוני לא נשאל על כך במשפט והעדים לא העידו בעניין.

תגובת עו"ד שרון נהרי, שנשכר על ידי איתמר שמעוני לאחר הכרעת הדין לצורך הגשת ערעור: "אנו סבורים שבית המשפט העליון יתערב בממצאי הכרעת הדין ויזכה אותו מהאישום האחרון שנשאר בשוחד בסכום של 150 אלף שקל לאחר שזוכה משאר אישומי השוחד. גם לגבי שאר האישומים בהם הורשע בהפרת אמונים אנו סבורים שבית המשפט יתערב ויזכה אותו".

***חזקת החפות: גם אחרי הגשת כתב האישום, ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנשי העסקים שאול ואיריס אלוביץ’, מכחישים את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות

הילה גבאי

החלה את דרכה כסנגורית ועובדת בפרקליטות מיסוי וכלכלה מזה 13 שנה ● בת 41, נשואה ואם לשלושה  ● טיפלה בפרשת הזמר קובי פרץ, שהורשע בעבירת מסים וריצה עונש מאסר ● בעלת תואר שני במשפטים מהמרכז הבינתחומי הרצליה 

קרן צבירן-לצטר

עובדת בפרקליטות מזה 14 שנים, החלה בפרקליטות מחוז חיפה ובשנת 2012 עברה למיסוי וכלכלה ● בת 42, נשואה ואם לשניים ● חברה בצוות המטפל בתיקים נגד ראש הממשלה (תיקי 1000-2000) מאז 2017 ● בעלת תואר שני במשפטים מהמרכז הבינתחומי הרצליה