מסע הקניות של הקבלנים יחיאל וצחי אבו: רוכשים גם את השליטה בארנה גרופ

לאחר שרכשו מיצחק תשובה קרקעות בפי גלילות רוכשים יחיאל וצחי אבו גם את השליטה בחברת הנדל"ן ארנה גרופ תמורת 130 מיליון דולר מידי מרכוס וובר • לחברה מרכזים מסחריים בנהריה ואשדוד

מרכוס וובר, בעלי ארנה גרופ / צילום: אלון רון
מרכוס וובר, בעלי ארנה גרופ / צילום: אלון רון

הקבלן יחיאל אבו ובנו צחי, שרכשו אשתקד את קרקעות פי גלילות מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה, רוכשים את השליטה בחברה הבורסאית ארנה סטאר גרופ (לשעבר מנופים פיננסיים) מידי המשקיע הזר מרכוס וובר תמורת 130 מיליון דולר - כך נודע לגלובס. סכום הרכישה כולל בעיקרו (כ-115 מיליון דולר) החזר הלוואות בעלים שהזרים וובר לארנה גרופ במהלך השנים. ארנה, הנסחרת בשווי של 76 מיליון שקל בלבד, עוסקת בנדל"ן מניב מסחרי וקניונים בישראל ובחו"ל. פני כשנה בוטלה עסקה בה אמורה הייתה אמורה חברת הנדל"ן המניב מגה אור של צחי נחמיאס לרכוש את מניותיו של ובר בארנה תמורת 135 מיליון דולר במתווה דומה, בין היתר בעקבות הצפתו של קניון נהריה , אחד משני הנכסים המרכזיים של ארנה.

וובר ניסה בשנתיים האחרונות ללא הצלחה לרכוש את שני נכסיה העיקריים של החברה - סטאר סנטר באשדוד וקניון ארנה בנהריה. כמו כן, נכשלה גם הצעת רכש של וובר למניות החברה, שהוגשה באפריל 2019. בשיאה, נסחרה חברת ארנה גרופ (בשנת 2011) בשווי של יותר ממיליארד שקל. שורה של כישלונות עסקיים מהדהדים בתחומי הנדל"ן בחו"ל ובחיפושי הנפט בישראל (קידוח "שמן" מול חופי אשדוד) הסבו לחברה הפסדים מצטברים של מאות מיליוני שקלים, והביאו לירידה חדה בשוויה. וובר מחזיק כיום בכ-62% ממניות ארנה גרופ, שאליה נכנס להשקעה ראשונה ב-2008, אז העמיד לחברה מסגרת אשראי של 25 מיליון דולר, בעת שהחברה הייתה בשליטתם של אברהם נניקשוילי (שעדיין מחזיק כ-16% מההון), ג'קי בן זקן וחיים רביבו.

כשנה לאחר מכן, בעיצומו של משבר האשראי העולמי שהיכה גם בארנה (ובשמה הקודם, "מנופים פיננסים"), הפכה ההלוואה של וובר להשקעה הונית יוצאת דופן של כ-100 מיליון דולר במניות החברה. השקעה זו, לצד הלוואות שהעמיד וובר לחברה בסכום דומה, הגדילו את סך השקעתו בחברה עד קרוב למיליארד שקל - סכום שברובו הגדול יירד כעת לטמיון.

וובר עצמו היה ונותר אלמוני מבחינת שוק ההון המקומי. על פי דיווחים קודמים של ארנה, חברת ASTC, שבאמצעותה ביצע וובר את השקעתו בארנה, עוסקת בתחומי הטקסטיל, המסחר והנדל"ן בסינגפור, בגרמניה ובשווייץ.

את הדוחות הכספיים של ארנה גרופ מלווה בשנים האחרונות הערת "עסק חי" של רואי החשבון, בשל חוסר ודאות לגבי יכולתה של החברה לעמוד בפירעון התחייבויותיה, וחוסר ודאות של תוכניות ההנהלה לגביהן. עוד הפנו רואי החשבון את תשומת לב המשקיעים לגירעון בהון החוזר של החברה, וציינו כי "התממשותן של תוכניות החברה אינן ודאיות, מאחר שחלקן אינן בשליטתה המלאה של החברה".

הרוכשים בעסקה, הקבלן האשדודי יחיאל אבו ובנו צחי, רכשו כאמור אשתקד את נכסי חברת "דלק פי גלילות" מידי קבוצת דלק של תשובה תמורת 720 מיליון שקל. זאת במסגרת מימוש הנכסים של קבוצת דלק לנוכח המצוקה הפיננסית אליה נקלעה. הקרקעות שנמכרו לאבו משמשות לאחסון בנזין של חברת "דלק פי גלילות", והן כוללות 330 דונם באשדוד, 57 דונם בירושלים , 31 דונם בחיפה ו-108 דונם בבאר שבע.

אבו, בן 70, החל את דרכו כפועל בניין, התקדם לתפקיד מפקח ובשנות ה-30 לחייו הפך לקבלן מוכר באשדוד. בנו צחי, בן 44, מונה לאחרונה, למנכ"ל ויו"ר החברה המשפחתית. ב-2008 קנה אבו 140 דונם מחברת קבוצת הנדל"ן בוני ערים אשדוד תמורת 126 מיליון שקל. רכישה זו הפכה אותו לקבלן הפרטי בעל מלאי הקרקעות הפנויות הגדול ביותר באשדוד. לפני כמה שנים רכש 50% ממפעל אלבטק באשדוד, שמייצר מכשירים אלקטרוניים. ביתרת המניות מחזיקה התעשייה האווירית. בנוסף מחזיקה המשפחה מספר נכסים מניבים בחיפה, תל אביב, אשדוד. הנכסים של פי גלילות מניבים שכר דירה שנתי של 120 מיליון שקל.