"החלטת בית הדין בהאג הושפעה ישירות מבחירתו של נשיא ארה"ב ביידן"

גורם דיפלומטי אירופי התייחס להחלטת בית הדין בהאג לאפשר פתיחת חקירה נגד ישראל בחשד לפשעי מלחמה: "הפלסטינים חוזרים לתשומת-הלב הבינלאומית" • נתניהו: "כשבית הדין הבינ"ל בהאג חוקר את ישראל על פשעי מלחמה שקריים לגמרי, זאת אנטישמיות מזוקקת"

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Associated Press, Peter Dejong
בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Associated Press, Peter Dejong

"החלטת בית הדין בהאג הושפעה ישירות מבחירתו של נשיא ארצות-הברית ביידן" - כך אומר לגלובס גורם דיפלומטי אירופי המעורה היטב בסוגיות המזרח התיכון. לדבריו, האווירה הבינלאומית השתנתה לטובת הפלסטינים: "זה לא בהכרח לרעת ישראל בכל הזירות אבל הפלסטינים חוזרים לתשומת-הלב הבינלאומית אחרי שנים שלא היו שם, ועליית ממשל ביידן היא הגורם הישיר לכך".

על החלטת בית הדין אמר הגורם כי החקירה טרם נפתחה רשמית אף שהיו כבר פעולות חקירה ראשונות שישראל סירבה להתייחס אליהן. ההתייחסות עשויה להתמקד ברצועת עזה, אך גם בסוגיית ההתנחלויות, הבנייה בהן, הריסות בתי הפלסטינים בשטחי C ועוד. הבעיה המעשית לדידה של ישראל היא היכולת הטכנית של בית הדין להטיל עיצומים וצווי הבאה לחקירה על אזרחים ישראלים, חיילים וקצינים.

שופטי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הודיעו אתמול (שישי) כי הם מאפשרים פתיחת חקירה נגד ישראל בשל תלונות על פשעים שהיא עושה נגד הפלסטינים. זאת לאחר שהכירו דה פקטו בכך שהרשות הפלסטינית היא בגדר מדינה. הכרה זו מאפשרת להחיל את אמנת רומא על פשעים לכאורה שבוצעו בגדה המערבית, עזה ומזרח ירושלים.

הכרעת השופטים באה לאחר שהתובעת בבית הדין, פאטו בנסודה, שמונתה לבדוק תלונות של הרשות הפלסטינית, הודיעה לפני יותר משנה כי היא מעוניינת לקבל אישור לחקור פשעים לכאורה שבוצעו על ידי ישראל וחמאס במהלך המלחמה בעזה ב-2014 וכן במהלך ההפגנות על הגדר בעזה ב-2018. כמו כן התובעת הודיעה בעבר כי היא בוחנת פתיחה בחקירה נגד ישראל על הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית.

בארצות-הברית הביעו דאגה מהצעד: "אנחנו בוחנים את החלטת בית הדין בהאג. אנו מודאגים מההחלטה ומהאפשרות שבית הדין יפתח בהליכים נגד ישראל. אנו שותפים למטרות בית הדין אבל סמכות בית הדין צריכה לחול רק על מדינות שמסכימות לכך או במידה ומועצת הביטחון של האו"ם מחליטה על כך".

ברשות הפלסטינית חגגו. השר לעניינים אזרחיים, חוסיין א-שייח, אמר כי "החלטת בית הדין בהאג היא ניצחון לצדק, לחירות ולערכי המוסר בעולם", ושר החוץ ריאד אל-מלכי הוסיף: "קורא לתובעת של בית הדין בהאג לפתוח בהקדם האפשרי בחקירה נגד ישראל".

"החלטה חמורה שאין לה כל יסוד במשפט הבינלאומי"

בשל החלטת בית הדין פרסמו הערב ראש הממשלה, שר הביטחון וגם דובר צה"ל הודעות כי יגנו בכל דרך על חיילי צה"ל.

בהודעת בנימין נתניהו נאמר: "כראש ממשלת ישראל, אני מבטיח לכם, נעמוד מאוחדים, נגן על חיילינו שמגינים עלינו, נגן על מולדתנו בכל הכוח. אי הצדק המשווע הזה זועק לשמיים, לעולם לא ניכנע לו".

נתניהו האשים את בית הדין באנטישמיות: "כשבית הדין הבינ"ל בהאג חוקר את ישראל על פשעי מלחמה שקריים לגמרי, זאת אנטישמיות מזוקקת. בית הדין הזה הוקם כדי למנוע זוועות כמו השואה הנאצית נגד העם היהודי, כעת הוא תוקף את המדינה היחידה של העם היהודי. ראשית, הוא טוען באופן שערורייתי, שכשיהודים חיים במולדתם, בשילה, חברון, בית אל, אפילו בירתנו ירושלים - זהו פשע מלחמה. שנית, הוא טוען שכשחיילינו הגיבורים, מגינים עלינו נגד טרוריסטים שבאים לרצוח את ילדינו, לשגר טילים על ערינו - גם הם מבצעים פשע מלחמה. כמובן שבית הדין המגמתי הזה, שמטיח את ההאשמות ההזויות האלה נגד הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, ששמה ישראל, מסרב לחקור את פשעי המלחמה האמיתיים שמבצעות דיקטטורות אכזריות כמו איראן וסוריה כמעט מדי יום. זוועות מחרידות - הוא לא חוקר בכלל".

שר הביטחון גנץ פרסם אגרת ששלח לרמטכ"ל, מנכ"ל משרד הביטחון ולצמרת הביטחונית בישראל. במכתב מציין גנץ כי: "החלטת שופטי בית הדין בהאג היא החלטה חמורה שאין לה כל יסוד במשפט הבינלאומי. ההליך במסגרת בית הדין הפלילי מתנהל בחוסר סמכות והוא מופרך ונועד להוות כלי שרת בידי חורשי רעתה של מדינת ישראל, ואלו המבקשים לפגוע בה על ידי ניצול פוליטי של גופים בינלאומיים. בית הדין לא נועד לרפות את ידיהן של מדינות דמוקרטיות במאבקן בטרור ובמאמציהן להגן על אזרחיהן. מדינת ישראל נאלצת להתמודד עם אתגרים ביטחוניים קשים ומורכבים, ואלו ימשיכו ללוות אותה. צה"ל ואנשיו, ומערכת הביטחון כולה, ימשיכו להגן על המדינה ואזרחיה, במסירות ובמקצועיות, תוך שמירה על ערכיה של מדינת ישראל, על ערכי צה"ל, ותוך הקפדה על כללי הדין הבינלאומי. למדינת ישראל מערכות משפט איכותיות, מקצועיות ועצמאיות, הכוללות מנגנוני בדיקה, חקירה ושיפוט מקצועיים ואפקטיביים, העושים את עבודתם נאמנה. מדינת ישראל ערוכה לכל השלכה אפשרית הנובעת מההחלטה השגויה, הפוליטית והמוטה. מערכת הביטחון, יחד עם שאר הגופים במדינת ישראל, יפעלו בנחישות בכדי למנוע פגיעה במפקדי צה"ל וחייליו, ואנשי מערכת הביטחון כולה. זוהי תקופה מורכבת ומרובת אתגרים ביטחוניים ואחרים. יש לי אמון מלא, כי מערכת הביטחון תמשיך לעמוד כחומה בצורה כנגד איומים מקרוב ומרחוק. אני מחזק את ידיכם ומבקש כי תעבירו מסר זה לאנשיכם".

בהודעת דובר צה"ל נאמר: "צה"ל והרמטכ"ל בראשו מצרים על החלטתו של בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג. עמדת מדינת ישראל היא שמדובר בהחלטה מוטה, בלתי-עניינית ונטולת סמכות. צה"ל הגן וימשיך להגן, בנחישות ובכל הזירות על ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה, מתוך מחויבות מלאה לרוח צה"ל, לערכיו ולחוקי מדינת ישראל והדין הבין-לאומי. צה"ל מגבה לחלוטין וימשיך לגבות את כלל משרתיו, בסדיר ובמילואים, הפועלים באומץ ובמסירות להגנת מדינת ישראל ואזרחיה. צה"ל ערוך לתת גיבוי וסיוע לחייליו ולמפקדיו, ככל שיידרש".

מנדלבליט: "בית הדין בהאג נעדר כל סמכות בעניין זה"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט התייחס גם הוא להחלטת בית הדין בהאג. "כפי שפורסם בעבר, עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא שבית הדין הפלילי הבין-לאומי נעדר כל סמכות בעניין זה, וזאת, בין היתר, משום שאין מדינה ריבונית פלסטינית, אין שטח ששייך למדינה כזו, ומשום שממילא אין לרשות הפלסטינית כל סמכות שיפוט ביחס לישראלים", נכתב בהודעה מטעם מנדלבליט.

היועמ"ש מציין שעמדה זו זכתה לתמיכה מצד מדינות מרכזיות ומומחים משפטיים בעלי שם, אך השופטים בהאג בהחלטתם בחרו להתעלם מרבות מהטענות המשפטיות כבדות המשקל שהועלו בהקשר זה. לדברי היועמ"ש, "מדינת ישראל היא דמוקרטיה שומרת חוק בעלת מערכת משפט עצמאית. מדינת ישראל מחויבת לערכי היסוד של המשפט הבין-לאומי, ויודעת לבחון באופן עצמאי טענות להפרות של הדין. גם מטעם זה אין כל מקום להתערבותו של בית הדין בעניינים המסורים לסמכותה הריבונית של מדינת ישראל".

היועמ"ש מוסיף כי הניסיונות לגרור את בית הדין לעסוק בסכסוך הישראלי-פלסטיני מוכרים ומטופלים מזה זמן רב על-ידי הגורמים המדיניים והמשפטיים הרלוונטיים, שנערכו לכל ההתפתחויות האפשריות בזירת בית הדין. "היועץ המשפטי לממשלה וצוותו ימשיכו לסייע לממשלת ישראל ולאזרחי המדינה להתמודד עם כל תרחיש אפשרי בזירת בית הדין הפלילי הבינלאומי".