לזוגות שמתגרשים ולבונים בית: החלטות מס מקלות חדשות

לידיעת הבונים בית בבנייה עצמית ולזוגות שמתגרשים ומחלקים את הרכוש ביניהם - רשות המסים פרסמה הקלות

בניין רשות המסים בירושלים / צילום: איל יצהר
בניין רשות המסים בירושלים / צילום: איל יצהר

חקיקת המס סבוכה, משתנה לעתים קרובות, ומבוססת לא אחת על פסיקה ופרשנות של רשות המסים, שגם היא משתנה מעת לעת. והנה בכל הסבך הזה, באחרונה פרסמה רשות המסים שתי החלטות מס מעניינות ומקלות.

הקלה בבנייה עצמית

משפחה רכשה בשנת 2011 דירת מגורים במסגרת קבוצת רכישה (להלן - "הדירה הראשונה"). בשנת 2019 קיבל הבניין טופס 4. בשנת 2017 רכשה המשפחה קרקע לבנייה ונחתם הסכם עם קבלן לקבלת שירותי בנייה (להלן - "הדירה השנייה"). טופס 4 לבית זה צפוי להתקבל במהלך 2021. המשפחה פנתה לרשות המסים על-מנת לקבל את אישורה מראש למכירה הדירה הראשונה בפטור כדירה יחידה, זאת לפי הוראות סעיף 49ב(2) לחוק מיסוי מקרקעין, וזאת לאחר קבלת טופס 4 לדירה השנייה.

בהתאם לדין, תא משפחתי יכול במסגרת הוראות סעיף 49ב(2) לחוק מיסוי מקרקעין למכור דירה מגורים יחידה בפטור ממס שבח כל 18 חודשים מיום שנעשה בעליה. אם רכש דירה חלופית תחתיה הרי בהתאם להוראות סעיף 49ג(1) לחוק מיסוי מקרקעין הוא יכול למכור את דירת המקור תוך שנה וחצי מיום רכישת הדירה החדשה. כעת, בימי הקורונה אף קיימת הקלה נוספת במסגרת הוראת שעה המאריכה את תקופה זו ב-16 חודשים נוספים.

בעבר פרסמה רשות המסים הקלה שלפיה במקרים שהדירה החדשה נרכשה "על הנייר" מקבלן או במסגרת קבוצת רכישה, מנין 18 החודשים נמנה ממועד סיום בניית הדירה ולא ממועד רכישת הדירה על הנייר. כעת, במסגרת החלטת המיסוי החדשה נקבע כי גם בבנייה עצמית 18 החודשים יימנו ממועד סיום הבנייה העצמית (קבלת טופס 4) על המגרש שנרכש. (החלטת מיסוי מס’ 1609/21)

הקלה לזוגות גרושים

החלטה מיסוי נוספת נוגעת לזוגות גרושים. העובדות במקרה זה: בני זוג רכשו דירה והתגוררו בה עד לגירושיהם. מאז הגירושים האישה מתגוררת בדירה יחד עם בתה הקטינה. בפסק הדין לגירושים הוסכם כי הדירה תועבר לבעלותה של האישה לפי סעיף 4א לחוק מיסוי מקרקעין, אשר מאפשר העברה אגב גירושים ללא אירוע מס.

האישה מבקשת למכור את הדירה מיד וליהנות מפטור ממס שבח כדירה יחידה בהתאם להוראות סעיף 49ב(2) לחוק, זאת על אף שטרם חלפו 18 חודשים ממועד הגירושים וקבלת הדירה לידיה. לשם כך, האישה מבקשת לכלול במניין 18 החודשים גם את התקופה שבה התגורה בדירה יחד עם בן זוגה דאז שכן ממועד הגירושים טרם חלפו 18 חודשים. רשות המסים נענתה לבקשתה והחליטה כי ניתן למנות את התקופה שקדמה לגירושים במסגרת תקופת הזמן הנדרשת. לטעמי זו החלטה מתבקשת לאור העובדה כי הדירה הועברה לידי האישה במסגרת העברה אגב גירושים אשר אינה בגדר אירוע מס.

מעניין מה הייתה החלטת רשות המסים אם לזוג היו שתי דירות, ללא הפרדה רכושית, וכל אחד מבני הזוג היה מקבל דירה לבעלותו במסגרת הגירושים? האם אז מניין 18 החודשים היה נמנה ממועד הגירושים, או שמא ממועד רכישת הדירות על-ידי בני הזוג? אני סבור כי עם פירוק התא המשפחתי וחלוקת הדירות בין בני הזוג, לא ניתן יהיה עוד לראות את מי מבני הזוג כבעלים של יותר מדירה אחת, ויש למנות את מניין 18 החודשים ממועד רכישת הדירה בפועל ולא ממועד הגירושים. (החלטה מס’ 1609/21)

הכותב יוצא רשות המסים ועוסק במיסוי מקרקעין