עסק ביום | פיצ'ר

"השנה הזו היא מבחן אמונה. אני רוצה להחזיר את העובדות שלי כדי שיוכלו לשלם את המשכנתאות שלהן"

רייצ'ל הורביץ ומשה בעלה הם הבעלים של רשת הביגוד "רייצ'ל H" • "האונליין אפשר לנו מעגל לקוחות ענק כמו בחו"ל" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

רייצ'ל הורביץ, הבעלים של רשת הביגוד לחברה החרדית "רייצ'ל H" / צילום: מיכל. ה
רייצ'ל הורביץ, הבעלים של רשת הביגוד לחברה החרדית "רייצ'ל H" / צילום: מיכל. ה

רייצ'ל הורביץ ומשה בעלה הקימו לפני כ-16 את מותג האופנה רייצ'ל H. "את העסק הקמנו יחד. שנינו לא הגענו ממשפחות של עצמאים. כשהכרנו, עבדתי כמורה בכיתה א' בחינוך החרדי, ובעלי בדיוק התגייס ושירת בצבא כמורה חייל. תמיד היו לי קוצים והרגשתי שאני יכולה לעשות הרבה יותר מזה. ההתחלה בעולם האופנה הייתה כזכיינים של רשת, לפני 25 שנה.

"בהתחלה התלבטתי. הלכתי אז לרבנית בת שבע קניבסקי ז"ל, ולא האמנתי - היא אמרה לי לכי על זה. אמנם עשיתי את זה למורת רוחה של המשפחה, הם ציפו שאמשיך בהוראה, כמו הוריי, אבל החלטנו לצאת לדרך לא ברורה. בלי ללמוד מנהל עסקים ובלי כל הדרכה. חלפו השנים, ופתחנו חנויות חדשות שמיתגנו כ'רייצ'ל H'. הייתי עוף מוזר במגזר שלנו. נשים בחברה החרדית נהגו ללכת לקניונים ולקנות ברשתות בגדים, ואז לגייר אותם - שרוול מתחת, לסדר טוניקות עם חצאיות, ואני פתאום יצאתי עם בגדים שלא צריך לעשות להם את זה. בלי טלאים. ההשראה שלי היא מבתי המלוכה, למשל קייט מידלטון.

"אנחנו מייצרים את הכול באירופה. מגדירים אותנו כזארה של המגזר החרדי - אנחנו מאגדים היום בחנויות בירושלים ובבני ברק, מלתחות לכל המשפחה, ילדים, גברים ונשים. היות שהסחורה היא צנועה וגם פיינשמייקרית, מגיעים אלינו לקוחות גם מהחברה הערבית. להם, כמו לנו בחברה החרדית, הרי יש כל הזמן אירועים. כל אישה אוהבת לראות את כל הילדים הקטנים שלה הולכים בשיירה כמו ג'נטלמנים".

מה קרה לכם בימי הקורונה?
"ברגע הראשון נאלמנו דום. נשמנו. כמו שכבר ידענו להמציא את עצמנו מחדש, הבנו שנצטרך לעשות זאת שוב. רצינו להגיע לכל בית בחברה החרדית, אבל ברוב הבתים אין אינטרנט. ערב הקורונה עוד טסנו לבלרוס לצלם את הקולקציה, והתחלנו לשלוח קטלוג במייל לרשימות תפוצה. מיילים כשרים יש לכולם. האתר שלנו קם כשנתיים לפני הקורונה, והרבה זמן לא הבנתי למה, כי זה לא מקובל אצלנו, והטראפיק הוא בחנויות. אלה חנויות שהביקור בהן הוא חוויה מיוחדת, ואת זה איבדתי".

את יודעת שאומרים שבחברה החרדית לא שומרים על התקנות. איך את מגיבה על זה?
"בהחלט שומרים. בפסח פתחתי קבוצת ווטסאפ של כ-50 נשות עסקים שאני מכירה. היום יש בה יותר ממאה, וכולנו שומרות בכל רמ"ח אברינו על הכללים. התקשורת מביאה את השוליים. הרי יש לנו ערבות הדדית ושמירה על היקרים שלנו. הרי כתוב 'ונשמרתם לנפשותיכם'. שאני אפר הנחיות ויקרה משהו? הציבור שומר, והחנויות היקרות שלי סגורות. תראי, כמו שהרדיו פרץ בתקופת מלחמת הנפרץ בחברה החרדית, יקרה עכשיו. בבית שלי יש אינטרנט מוגן - אינטרנט רימון. בשל המצב הצלחנו לעבור למכירות אונליין ויש ביקוש. אנשים כבר לומדים שאפשר לשבת מול מסך, והבגד מגיע הביתה. השנה הזאת לקחה אותנו למקומות שאינם מובנים מאליהם, ולמרות שאנו אוהבים את הקשר הבינאישי זרמנו עם הסיטואציה".

העסק נפגע מהמצב? המדינה עזרה?
"ברור שהוא נפגע. המענקים לא עזרו. הם התבססו על המאזנים של 2019, ופתחנו ערב הקורונה חנות של 300 מ"ר בבני ברק. הייתי אפילו בכנסת, ולא הצלחתי להזיז כלום. אני רוצה להחזיר את העובדות שלי כדי שיוכלו לשלם את המשכנתאות שלהן".

את אופטימית?
"השנה הזו היא מבחן אמונה. בתהילים כתוב 'להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות'. כשטוב לנו קל להגיד, אבל זמן האמונה הוא בחושך ובקושי. לא הייתה שנה קשה כזו, וללא האמונה, לא יכולנו להחזיק. אבל אני מתמקדת בעולם ה'יש'. אפשר לצמוח ולגדול גם בשנה כמו זו, והאונליין נתן לנו תשובה ואפשר לנו מעגל לקוחות ענק כמו בחו"ל".

רייצ'ל הורביץ, הבעלים של רשת הביגוד לחברה החרדית "רייצ'ל H" ● בת 45 מירושלים, נשאה, אם ל-7 וסבתא ל-3 ● העסק העסיק כ-30 עובדים לפני הקורונה וכיום יש בו 13 עובדים

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il