בנק ישראל רכש 6.8 מיליארד דולר רק בינואר כחלק מתוכנית הרכישות

לפי דוח יתרות מט"ח של בנק ישראל, אלו הסתכמו ב-179.5 מיליארד דולר נכון לסוף חודש ינואר • היתרות מהוות 44.9% מהתוצר של המשק • למרות שבנק ישראל מימש רבע מתוכנית הרכישות ל-2021, היקפה של התוכנית עשוי לגדול בהתאם להתפתחויות בשוק

אנדרו אביר ראש חטיבת השווקים בבנק ישראל / צילום: ליאור מזרחי
אנדרו אביר ראש חטיבת השווקים בבנק ישראל / צילום: ליאור מזרחי

בהמשך לתוכנית הרכישות מט"ח של בנק ישראל עליה הכריז בחודש החולף על מנת למתן את התחזקות השקל, ובמסגרתה ירכוש הבנק לפחות 30 מיליארד דולר ב-2021, עולה כי רק בחודש ינואר החולף רכש בנק ישראל דולרים בהיקף של 6.8 מיליארד דולר. אמנם מדובר בכרבע מהיקף תוכנית הרכישות ב-2021 אך בנק ישראל עשוי להגדילה מעבר להיקף שהוכרז, כך שהיקף הרכישות הגבוה בינואר לאו דווקא משקף כי תידרש האטה של קצב הרכישות בהמשך.

לפי דוח יתרות המט"ח של בנק ישראל שפורסם היום עולה כי אלו הסתכמו ב-179.5 מיליארד דולר נכון לסוף חודש ינואר. לשם השוואה, לפני משבר הקורונה בסוף פברואר של 2020, יתרות המט"ח של בנק ישראל הסתכמו ב-131.1 מיליארד דולר, אם כי לבנק ישראל אין בעיה שיתרות המט"ח אף יעלו ל-200 מיליארד דולר, כפי שאמר אנדרו אביר, מנהל חטיבת השווקים של בנק ישראל בחודש שעבר.

היתרות מהוות נכון לסוף ינואר 44.9% מהתוצר של המשק. העברות הממשלה בינואר הסתכמו בסך של 287 מיליון דולר ותרמו לגידול ביתרות המט"ח. מנגד, הגידול קוזז משערוך יתרות מט"ח בסך של 857 מיליון דולר, ומהעברות המגזר הפרטי בסך של 52 מיליון דולר.

מוקדם מדי בכדי לשפוט את יעילות התוכנית האחרונה עליה הודיע בנק ישראל על התוכנית לרכישות ב-2021, אך נראה כי הדולר הולך לכיוון הרצוי אליו כיוונו בבנק ישראל, לאחר שרשם התחזקות של יותר מ-5% מול השקל מאז ההודעה. כלכלני בנק פועלים סבורים כי מגמת היחלשות השקל תימשך בחודשים הקרובים. "שוקי המניות בעולם משפיעים על שער החליפין של השקל בטווח הקצר, אבל בנק ישראל במדיניות החדשה הוא שחקן שקשה להתמודד מולו. העליות במחירי המניות בוול סטריט במחצית השנייה של 2020 היו בין הגורמים שחיזקו את השקל, אבל ניתן לראות שהמוסדיים הגדילו בהדרגה את החשיפה שלהם למט"ח, כלומר הם לא גידרו את כל הרווחים שנוצרו בתיקים: בחודש נובמבר שיעור החשיפה שלהם למט"ח עלה ל-18.7% מסך הנכסים, זאת לעומת 15.7% שנה קודם לכן. אם שוק המניות ידשדש תקופה מסוימת והמוסדיים לא ימכרו מט"ח, השפעת רכישות המט"ח של בנק ישראל תורגש יותר".