שחקנית חדשה בדיוטי פרי: שקם אלקטריק תחליף את חנויות TouchIT

זאת במסגרת עסקת שותפות בין אלקטרה מוצרי צריכה וחברת אופיס 3000 • מנכ"ל אלקטרה, צביקה שווימר: "אני מתחייב שנהיה מאוד אטרקטיביים במחיר"

הדיוטי פרי אומנם סגור, אבל במסגרת ההזדמנויות שהקורונה מייצרת נכנסת אלקטרה מוצרי צריכה לרצפת המכירה היוקרתית: אלקטרה תיכנס כשותפה עם חברת אופיס 3000 דיוטי מקבוצת אופיס 3000 שבשליטת רני צים, ובתמורה ל-5 מיליון שקל היא תקבל 50.1% ממניות אופיס בחנויות הפטורות ממכס למוצרי חשמל ואלקטרוניקה בדיוטי פרי: חנות שממוקמת בטרמינל 3 בשטח של 280 מ"ר וחנות שממוקמת בטרמינל 1 ושטחה 620 מ"ר. 

שתי החנויות סגורות כיום, בדומה לשאר חנויות הדיוטי פרי שלא פועלות מזה כשנה. את חנויות המותג TouchIT יחליפו חנויות שקם דיוטי פרי.

ההסכם בין שתי החברות קובע כי אופיס תקבל דיבידנד בכורה של 2 מיליון שקל מהפעילות בחנויות הדיוטי פרי. ההסכם, אחרי שיעבור את האישורים הרגולטוריים הנדרשים, צפוי להיכנס לתוקף ב-1 למרץ.

ההסכם תקף לתקופה של שש שנים (עם אופציה ל-3 נוספות), במסגרתו חטיבת קמעונאות החשמל של אלקטרה, בניהולם של שמואל מנדביצקי ויורם בדש, תחל בחודש מרץ הקרוב להפעיל את חנויות הדיוטי פרי בנתב"ג תחת המותג "שקם Duty Free".

לפי הודעת אלקטרה לבורסה, "במועד השלמת הסכם ההקצאה ועם קבלת האישורים הנדרשים מרשות התחרות ומרשות המכס, תעביר אלקטרה סכום של 5 מיליון שקל לחברת אופיס 3000 דיוטי, שיופנו לצורך החזר הלוואות, שיפוץ החנות, הכנסת מוצרים חדשים, טיפול בהון החוזר והכשרתם מחדש של 110 העובדים במקום".

במסגרת ההסכם, אלקטרה תעביר לידיה את חנות אופיס הממוקמת בקניון אייס מול באילת בתמורה לכמה מיליוני שקלים נוספים (כנגזרת מהפדיון), וגם היא תופעל תחת המותג שקם אלקטריק. 

"נהיה מאוד אטרקטיביים במחיר"

מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, צביקה שווימר, אמר לגלובס כי "זהו מהלך שמחזק את כוחנו בתחום האלקטרוניקה, בטלפונים הסלולריים, במחשבים, בגיימינג ועוד. אני מבטיח שהגודל שלנו יאפשר לנו להיות אטרקטיביים במחיר בדיוטי פרי".

שווימר התייחס גם למצב התעופה ולתנועה הדלה של הנוסעים בדיוטי פרי: "אנחנו יודעים שריאלית היקף הנסיעות של מה שהיה לפני הקורונה יחזור בעוד כמה שנים, ואנחנו בטוחים שהדיוטי פרי יחזור להיות הקניון הגדול ביותר בישראל, ונדע להביא הצעות ערך שישימו את ישראל כזולה בתחום מוצרי אלקטרוניקה מחנויות פטורות ממכס במקומות אחרים בעולם, כולל מדובאי למשל". 

צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה / צילום: תמר מצפי
 צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה / צילום: תמר מצפי

על הבחירה במותג שקם אלקטריק מתוך מותגי הקבוצה הכוללים גם את מחסני חשמל, אמר שווימר כי "זו החלטה שהתקבלה ביחס עם רשות שדות התעופה, שביקשה את המותג הגבוה ביותר שלנו, ועדיין אני מתחייב שנהיה מאוד אטרקטיביים במחיר".

שירות נוסף שיוצע לקונים הוא הזמנה מראש באתר האינטרנט של הרשת וקבלת מוצרים בשדה התעופה או בשירות של איסוף מוצרים אחרי הנחיתה חזרה. בעתיד גם תיבחן האפשרות לשלב מכירת מוצרי אלקטרוניקה פטורים ממכס במטוסים.

עד כמה המצב הנוכחי אפשר לכם להשיג הסכם טוב מול רשות שדות התעופה?
"הרשות מבינה את המצב ועדכנה את ההסכמים בהתאם, והיא תבצע התאמות בהתאם לצפי נוסעים ממרץ 2021", אומר שווימר. נזכיר כי עם פרוץ המשבר שינתה רש"ת את הסכמיה עם החנויות הסגורות בדיוטי פרי, כאשר בימי השגרה 50% מהכנסות הרשות מגיעים מפדיון החנויות.

בתשעת החודשים הראשונים של 2020 חוותה אלקטרה עלייה חדה במכירות הודות לכך שהציבור נמצא יותר בבית וצורך מוצרי חשמל לעבודה, ללימודים, לבידור וכדומה. לדברי שווימר, "מתוקף האחזקה שלנו בדיוטי פרי, אנו הופכים לקמעונאית הגדולה בישראל של מותגי הסלולר. אם נוסיף לכך את שיתוף-הפעולה הנוכחי עם אפל, שאישרה לנו לפתוח עמדות תצוגה רשמיות של המותג הנחשק בחנויות, נוכל להעמיק ולחזק בצורה משמעותית את הפעילות הנוכחית ולייצר תוספת של מאות מיליוני שקלים למחזור השנתי". מודל "'חנות בתוך חנות" של מוצרי אפל צפוי לפעול גם בדיוטי פרי.

בהתאם לתנאי ההסכם שאושרו על-ידי רשות שדות התעופה, בחנויות שקם Duty Free יימכרו מוצרי אלקטרוניקה, מחשבים, מוצרי סלולר וציוד משרדי. שווימר מעריך שכי במרץ תיפתח החנות בטרמינל 3, כאשר בשלב זה אין צפי לפתיחת טרמינל 1 לנוסעים. בימי השגרה הטרמינל הזה שימש בעיקר לטיסות לואו קוסט, אשר לאור תנועת הנוסעים הנמוכה העתיקו את פעילותן לטרמינל 3 עוד לפני סגירת השמיים. 

"אילת מהווה כיום כ-25% ממחזור המכירות" 

החנות באילת שאמורה לעבור לידי אלקטרה בהמשך השנה משתרעת על פני 400 מ"ר בלב קניון אייס מול, והיא תהיה החנות השמינית של אלקטרה מוצרי צריכה באילת ותפעל תחת המותג שקם אלקטריק. בחנות יימכרו מוצרי טיפוח וחשמל למטבח ולבית, מכשירי סלולר, מוצרי אודיו, מכונות קפה, שואבים, גיימינג ומחשוב.

נכון להיום מנהלת חטיבת קמעונאות החשמל של אלקטרה 4,000 מ"ר של שטחי מסחר באילת, בהן מועסקים כ- 100 איש (פי 3 ממספרם ב-2019). בספטמבר האחרון השיקה רשת מחסני חשמל את חנות הדגל שלה בעיר אילת "מחסני חשמל Duty Free", בהשקעה כוללת של 5 מיליון שקל.

יורם בדש, מנכ"ל משותף בחטיבת קמעונאות החשמל של אלקטרה, התייחס לעוצמה של העיר אילת בתחום מכירת מוצרי אלקטרוניקה. לדבריו, "בשנה האחרונה כ-40% מהסמארטפונים בקטגוריית הפרימיום נמכרו באילת. היקף העסקה הממוצע ללקוח באילת גבוה ב-40% בהשוואה לממוצע ברחבי הארץ, והסכום הממוצע של עסקה באילת עומד כיום על 4,900 שקל. אילת מהווה כיום כ-25% ממחזור המכירות של הרשת בתחום הטכנולוגיה התקשורת והמחשבים, כשהצפי שלנו הוא להגיע לשליש ממחזור המכירות של הרשת עד סוף 2021".