ארגון העיתונאים לביהמ"ש: לבטל החלטות של מועצת העיתונות

ארגון העיתונאים וחלק מחברי הוועד המנהל של מועצת העיתונות פנו לביהמ"ש בבקשה להוציא צו הצהרתי הקובע כי ההחלטות שהתקבלו באסיפה האחרונה של מועצת העיתונות, לרבות ההחלטה על צירוף אגודת העיתונאים - מבוטלות

נשיאת מועצת העיתונות לשעבר, השופטת בדימוס דליה דורנר / צילום: עינת לברון
נשיאת מועצת העיתונות לשעבר, השופטת בדימוס דליה דורנר / צילום: עינת לברון

נשיאת מועצת העיתונות לשעבר, השופטת בדימוס דליה דורנר, השיקה את המכון לעיתונות שעבורו עזבה את המועצה, אך הדי המלחמות שסימנו את החודשים האחרונים לכהונתה מסרבים לשכוך: כעת פנו ארגון העיתונאים וחלק מחברי הוועד המנהל של המועצה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה להוציא צו הצהרתי, הקובע כי ההחלטות שהתקבלו באסיפה האחרונה של מועצת העיתונות, לרבות ההחלטה על צירוף אגודת העיתונאים - מבוטלות.

בעתירה מתבקש בית המשפט להורות למועצת העיתונות להביא את בקשת ההצטרפות חזרה לוועד המנהל, לרבות כל המסמכים הרלוונטיים, וכן להורות למועצה לתקן את מפתח הנציגים המחייב לצורך ייצוג במליאה.

בתביעה, שהוגשה על-ידי עורכי הדין אלעד מן מורן סבוראי ואמיר בשה, נטען כי עוד לפני הישיבה הובהר למנכ"ל דאז, מוטי רוזנבלום, כי מפתח הנציגים במועצת העיתונות תואם את תקנון המועצה, לפיו 30% אמורים להיות נציגי מו"לים, 30% אמורים להיות נציגי ארגון העיתונאים, ו-40% אמורים להיות נציגי ציבור; וכך גם חלוקת הנציגים הפנים סקטוריאלית.

עוד נטען כי כבר לפני האסיפה היה ברור שהדיון ישקף חילוקי דעות כבדים בין החברים. הכינוס, שדן בדרכה העתידית של מועצת העיתונות ובמינוי מנכ"ל למועצה, התאפשר רק לאחר שחלק מהחברים הודיעו על כינוס אסיפה עצמאית. סדר היום שפורסם מראש לא כלל הודעות על נושאים מהותיים שיעלו לדיון ולהצבעה באסיפה, והדיון בצירוף אגודת העיתונאים נעשה בסופו של דבר תחת סעיף "שונות", כשעל-פי הנטען אין אפשרות לכלול דיון והצבעה תחת סעיף זה, וממילא הסמכות לדון בצירוף חברים חדשים היא של הוועד המנהל ולא של המליאה.

ארגון העיתונאים טוען כי המנכ"ל והנשיאה העלו את ההצעה בהפתעה, פעלו באופן נמרץ שלא לאפשר דיון בנושא, ללא מידע מספק על תנאי הכשרות של האגודה, ועמדו על קיום הצבעה כדי שהאגודה ונציגיה ישתתפו כבר בדיון המליאה המתקיים, תוך שהם מסרבים לחשוף טרם ההצבעה לכמה נציגים תזכה האגודה.

נזכיר כי בין ארגון העיתונאים לדורנר התנהל ויכוח נוקב סביב האופן שבו יש להוביל את מועצת העיתונות בשנים הקרובות. ארגון העיתונאים וגורמים נוספים במועצה סברו כי יש למנות מנכ"ל בתשלום, ואילו דורנר קידמה את ההחלטה של ועדת האסטרטגיה, לפיה יש להקים תתי-ועדות שיבחנו את הנושאים בהם יש לטפל.

חלק מהדיון עסק בהודעתה של דורנר על כך שהיא מקימה מכון עיתונות. דורנר ניסתה לצייר תמונה לפיה מדובר בשלבים מוקדמים של הקמה, וטרם ברור מהיכן יגיע לכך המימון, אולם גלובס חשף למחרת הישיבה כי דורנר צפויה להקים את המכון מכספי הקדש בהיקף של 10 מיליון שקל, שישמשו בסיס לפעילות, ומינתה למנכ"ל את העיתונאי המוערך גולן יוכפז.

כבר באותה ישיבה הביעו חלק מהחברים תדהמה מהודעתה של דורנר וטענו כי מדובר בניגוד אינטרסים מובהק. זמן קצר לאחר מכן דורנר הודיעה על החלטתה לפרוש, תוך שהיא מציגה חוות-דעת משפטית לפיה לא הייתה בפעילותה משום ניגוד אינטרסים. זמן קצר לאחר מכן פרש גם המנכ"ל מוטי רוזנבלום. כעת, בחלוף שבועות ספורים בלבד, השיקה דורנר את המכון שלה בבית הנשיא.