מנקות הפאנלים שוטפות את בורסת תל אביב - ועל הדרך נחשף סכסוך ביניהן

איירטאצ' סולאר מעוניינת להנפיק לפי שווי של 500 מיליון שקל, ולהפוך לחברה הבורסאית השלישית שמספקת פתרונות לניקוי פאנלים סולאריים • המתחרה אקופיה טוענת כי איירטאצ' ומייסדה, יניר אלוש, הפרו את החוק בגניבת הקניין הרוחני שלה - טענות שאותן דוחים בחברה המנפיקה

רובוטים לניקוי פאנלים סולאריים של איירטאץ' / צילום: מצגת החברה
רובוטים לניקוי פאנלים סולאריים של איירטאץ' / צילום: מצגת החברה

התיאבון העצום של המשקיעים בבורסת תל אביב לעסקים הפועלים בתחום האנרגיה הירוקה מתמרץ גם חברות בעלות פעילויות משיקות לבצע הנפקות הון ראשוניות (IPO). כעת, חברה שלישית המציעה רובוטים לניקוי פאנלים סולאריים, עושה את דרכה לזירת המסחר המקומית בתוך חודשים ספורים. 

על הפרק עומדת הנפקתה של חברת איירטאצ' סולאר, שככל הידוע, מעוניינת לגייס כ-80 מיליון שקל (כ-25 מיליון דולר), לפי שווי חברה של כ-500 מיליון שקל "לפני הכסף".  איירטאצ' (airtouch), שנוסדה ב-2016 על ידי היו"ר יניר אלוש, "עוסקת בפיתוח, ייצור, שיווק, תפעול ותחזוקה של פתרונות רובוטיים לניקוי יבש (ללא מים) של פאנלים פוטו-וולטאיים (פאנלים סולאריים; א"ל)". לפי החברה, הפתרונות שלה "נשלטים על ידי מערכת מחשב המאפשרת למשתמש לנהל, לשלוט ולבקר אותה מכל אזור". כיום שוק הפעילות המרכזי של החברה הוא ישראל, ובחודשים האחרונים היא התחילה בפעילות גם בהודו.

 
  

איירטאצ', לדבריה, "מציעה פתרונות למגוון סוגי פרויקטים פוטו-וולטאיים על מנת למקסם את ניצול קרני השמש במשך כל שעות האור, ובכך להניב את התפוקה הגבוהה ביותר האפשרית מכל שדה סולארי". החברה מציינת כי הפתרון שלה "אינו מתאים לניקוי מקומות שבהם יש בעיית לשלשת ציפורים, ופחות יעיל לניקוי אזורים מרובי גשם".

לצד אלוש, בעל המניות העיקרי באיירטאצ' הוא קיבוץ רביבים שבנגב, שחתם על הסכם שליטה עם אלוש לקראת ההנפקה. מלבדם מציינת איירטאצ' כי עם המשקיעים בחברה נמנים חברת האנרגיה הסולארית הבורסאית משק אנרגיה, שעדכנה בתחילת פברואר על השקעה של 2 מיליון דולר תמורת כ-4% מהונה של איירטאצ'; קרן בניהול גבי דישי ומיכאל וייס - בעלי קרן אלפא; ופועלים אי.בי.אי, שתוביל את ההנפקה. עוד בין המשקיעים בחברה - דורון שטיגר, מנכ"ל יצרנית המשקאות הקלים הבורסאית קרור אחזקות, המכהן כדירקטור באיירטאצ'.

סכסוך בין איירטאצ' לבין אקופיה

טיוטת התשקיף שפרסמה איירטאצ', חושפת, בין השאר, סכסוך מול חברת אקופיה - מתחרה של איירטאצ', והראשונה מבין יצרניות רובוטי הניקוי לפאנלים סולאריים שהגיעה לבורסת תל אביב והתחילה להיסחר בסוף נובמבר - המעלה טענות נגד אלוש ונגד איירטאצ' בעניין "הפרת זכויות קניין רוחני". 

לטענת אקופיה, איירטאצ' ואלוש, "ביצעו שלל עוולות ופעולות בלתי חוקיות, שמטרתן גזילת הקניין הרוחני של אקופיה והשאת רווחים שלא כדין, המבוססים על קניינה של אקופיה". בין השאר, טוענת אקופיה כי פעילותה של איירטאצ', "מבוססת כל כולה על מידע סודי וזכויות קניין רוחני של אקופיה", וכי חשיפתו של אלוש לפעילותה של אקופיה במסגרת עבודתו בחברת ערבה פאוור (הפועלת בתחום האנרגיה הסולארית) סייעה לאיירטאצ' לחסוך משאבים, "ואיפשר לה לצאת לשוק בזריזות, כך שהחברה מתעשרת שלא כדין על חשבון אקופיה".

איירטאצ' ואלוש מצדם דוחים "מכל וכל" את טענותיה של אקופיה, וטוענים כי "מדובר בניסיון של אקופיה לפגוע בחברה ובמר אלוש". אף כי באייטאצ' מעריכים ש"אין ממש בטענותיה של אקופיה", הם מציינים כי אם טענות אקופיה יהפכו להליך משפטי וטענותיה יתקבלו, "עשויה להיות לחברה חשיפה משמעותית".

לקראת ההנפקה חתמה איירטאצ' על הסכם לשאת בעלות הליווי המשפטי של אלוש בנושא, עד לסכום של 1 מיליון דולר, לאחר שעד כה הוציאה בנושא כ-50 אלף שקל, וכן להעניק לו שיפוי של עד 4 מיליון דולר.

אקופיה (Ecoppia), שבעלת מניותיה הגדולה בה היא השותפות האמריקאית CIM של ריצ'רד רסלר, אבי שמש ושאול קובה, לצד צמד המייסדים - משה וערן מלר (ועם משקיעיה נמנים שאול שני, ליאון רקנאטי וחברת הביטוח הראל) - מפתחת ומתחזקת מערכות רובוטיות לניקוי מתקנים סולאריים, וגם עיקר פעילותה מתרכזת בישראל ובהודו.

אקופיה נסחרת בבורסה בשווי נוכחי של כ-1.3 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה הצטרפה למסחר בסוף נובמבר, בהמשך להשלמת גיוס הון ראשוני של כ-280 מיליון שקל. פחות משבועיים לאחר מכן הגיעה לבורסה גם חברת בלייד ריינג'ר, הפועלת בתחום דומה, ואשר מנייתה זינקה מאז ביותר מ-80% ומשקפת לה שווי נוכחי של יותר מ-200 מיליון שקל.

הכנסות זניחות לחברה בשלב הנוכחי

בשלב הנוכחי הכנסותיה של איירטאצ' זניחות, והסתכמו במחצית הראשונה של 2020 בכ-700 אלף שקל, שנבעו "מתחילת הפעילות העסקית מול לקוחות", לצד הפסד של כ-4 מיליון שקל, אחרי שב-2019-2018 החברה לא רשמה הכנסות כלל, והפסדיה הצטברו לכ-7 מיליון שקל.

ככל הידוע, הלקוח הראשון של איירטאצ' הוא אחת החברות הוותיקות בתחום בבורסה - חברת האנרגיה הירוקה אנלייט, הנסחרת בשווי שוק נוכחי של כ-5 מיליארד שקל - ומלבדה נמצאת איירטאצ' בשלבים שונים של מו"מ מול כמה שחקנים בולטים אחרים בענף. 

רואי החשבון של איירטאצ' מפנים את תשומת לב המשקיעים לצורך של החברה "לגייס מקורות מימון אחרים עד ליצירת תזרים מזומנים חיובי קבוע למימון פעילותה", וזאת נוכח היקפי המכירות המצומצמים שלה לצד גירעון בהון ותזרים שלילי מפעילות שוטפת. 

מפעל החברה ממוקם באזור התעשייה הר-טוב שבבית שמש, והיא מעסיקה קרוב ל-20 עובדים. מנכ"ל החברה הוא ניק לניר-בראון, וסמנכ"ל הפיתוח העסקי שלה הוא ארז שוופי, בן זוגה של שרון שוופי, מיזמי קרן הריט מניבים ובעברה מנכ"לית חברת הנדל"ן המניב גב-ים.

מיכמן השלימה הנפקה ראשונית בבורסה

מי שהשלימה את גיוס ההון שלה בשבוע שעבר, במסגרת גל ההנפקות הראשוניות, היא חברת האשראי החוץ-בנקאית מיכמן בס"ד, שהודיעה על השלמת גיוס של כ-25 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-70 מיליון שקל "לפני הכסף".

מיכמן, שאותה ייסד המנכ"ל יניב ביטון ב-2015, מתרכזת בהענקת אשראי לעסקים קטנים ובינוניים במשק. יו"ר החברה הוא דורון ספיר, לשעבר מנכ"ל מגדל ביטוח ומנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל.

בסיכום המחצית האשונה של 2020 קפצו הכנסותיה של מיכמן כמעט ב-60%, ל-10 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה עלה בכ-30% והתקרב ל-2 מיליון שקל.