חברות הביג טק הכפילו את שוויין פי 4 בתוך 6 שנים. כך זה קרה

חברות כמו אלפבית, אמזון ואפל דומיננטיות השנה יותר משנה שעברה, הודות להישענות על שירותיהן במהלך המגפה • הכוחות שהזניקו אותן צפויים להמשיך לפעול גם אחרי שהקורונה תדעך

גוגל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב
גוגל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב

ענקיות הטכנולוגיה היו עצומות עוד לפני התפרצות הקורונה, הערכות השווי שלהן נסקו והן עמדו במוקד חקירות מתגלגלות בנושא הגבלים עסקיים. המגפה רק גרמה להן לגדול יותר. הרבה יותר.

כמעט בכל תחומי החיים - הכלים בהם אנו משתמשים כדי לעבוד, ללמוד ולשחק; הדרך שבה אנו עושים קניות ומשוחחים; הצורה בה חברות פועלות והאופן בו הן משווקות את מוצריהן - אנשים ועסקים נעשו יותר ויותר תלויים בטכנולוגיה בשנה האחרונה. אפילו בתוך אחד המשברים הכלכליים הקשים ביותר שנרשמו, זינקה ההוצאה על מחשבים, משחקי וידאו, קניות ברשת, שירותי מחשוב ענן ופרסום דיגיטלי.

 
  

התוצאה הייתה צמיחה מסחררת עבור כמה מהתאגידים הגדולים בהיסטוריה - וזינוק במחירי המניות שלהם. בתקופה שבה חברות תעופה וחנויות פיזיות נאבקות לשרוד, ההכנסה המשולבת של חמש חברות הטכנולוגיה הגדולות בארה"ב - אפל, מיקרוסופט, אמזון, חברת האם של גוגל אלפבית ופייסבוק - גדלו בחמישית בערך, ל־1.1 טריליון דולר. הרווח המשוקלל שלהן עלה אפילו מהר יותר, ב־24%. ושווי השוק המצרפי שלהן נסק במחצית בשנה האחרונה והגיע ל־8 טריליון דולר. 

ההשפעה הכלכלית של החברות התרחבה גם בדרכים אחרות, כולל תעסוקה: אמזון לבדה הוסיפה 500 אלף עובדים בשנה אחת, מספר הדומה לאוכלוסיית אטלנטה.

מחוקקים ורגולטורים עוד עשויים למצוא דרכים לרסן את החברות, אבל הכוחות הכלכליים והחברתיים שמזניקים אותן לגבהים כנראה יהיו כאן גם אחרי הקורונה. מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה אמר שהוא מצפה שההוצאה על טכנולוגיה תוכפל ותגיע ל־10% מהתמ"ג, לעומת הרמה הנוכחית שלה, כ־5%. החודש אמר שהוא מצפה שזה יקרה אפילו מהר ממה ששיער לפני כן.

הנה מבט מקרוב על עלייתן של חמש הגדולות:

אפל 

אפל הייתה אחת החברות שחוותה ביקוש עולה למחשבים ניידים, טבלטים ומכשירים אחרים, בזמן שאנשים נשארו בבית ועבדו ולמדו מרחוק עקב הקורונה. החברה מקופרטינו, קליפורניה השיקה כמה דגמי אייפון חדשים והמכשיר אחראי לחלק משמעותי מרווחי החברה. מכירות מחשבי מק ירדו ברבעון מינואר עד מרץ לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לפני שזינקו בשאר 2020.

מיקרוסופט

מיקרוסופט נהנתה מעלייה במכירות בזמן שחברות ואנשים התרגלו לחיי המגפה, הודות לביקושים למשחקי אקסבוקס, מחשבי סרפס ושירותי הענן הרבים של החברה. תוכנת הפריון בעבודה "טימס", שיש לה תכונת וידאו דומה לזו של זום ותכונת טקסט דומה לזו של  סלאק, גדלה פי שלושה מבחינת מספר המשתמשים בה. ברבעון האחרון, מכירת הפרסומות במנוע החיפוש בינג, שדשדשה בתחילת המגפה נאבקה, הפכה גם היא לרווחית. מניות מיקרוסופט עלו ביותר מ־30% בשנה האחרונה ונסחרות במחיר שיא, וזה מצמיד לענקית התוכנה הערכת שוק מעל 1.8 טריליון דולר, שנייה רק לאפל.

אמזון

קניות ברשת בגלל המגפה והמגבלות סימנו מעבר מהיר למסחר באינטרנט בקרב צרכנים, ואמזון הייתה בין החברות שהרוויחו מכך במיוחד. הכנסות החברה זינקו ב־38% ל־386.1 מיליארד דולר בשנה שעברה. על מנת להתמודד עם העלייה בביקוש, אמזון החל להעסיק עוד ועוד עובדים והוסיפה לבסוף כחצי מיליון עובדים בשנה האחרונה. כיום מעסיקה החברה 1.3 מיליון איש בכל העולם, ואם קצב העסקת העובדים הזה יימשך, עשויה אמזון לעבור את וולמארט ולהפוך למעסיקה הגדולה ביותר בארה"ב.

אלפבית

גוגל, ענקית הפרסומות, צלחה את המגפה כשיותר ויותר אנשים בילו זמן באינטרנט ורבים העבירו את ההוצאות שלהם לערוצים דיגיטליים במשך משבר הבריאות. אלפבית נפגעה במחצית הראשונה של 2020 כשמפרסמים עצרו לתקופה קצרה, אבל בהמשך השנה העסק חזר לקדמותו. מנוע החיפוש גוגל הוא הפרה החולבת של הכנסות מפרסומות אבל באלפבית אומרים שגם ברשת הסרטונים יוטיוב החלו לאחרונה לעלות ההכנסות מפרסום.

פייסבוק

פייסבוק הייתה ענקית בין הרשתות החברתיות כבר לפני המגפה, אבל מגוון השירותים שלה כולל אינסטגרם, ווטסאפ ומסנג'ר המשיכו לגדול במהלך 2020 כשאנשים בילו יותר זמן בבית תחת סגר.

החברה השיקה מאפיינים חדשים כמו קניות דרך אינסטגרם על מנת לרכוב על גל הקניות ברשת, וכמו כן חיזקה את הקשר בין הפלטפורמות השונות שלה כדי להתחרות ביעילות יותר מול מתחרותיה. כל המהלכים האלו עוצבו כך שיהיה קשה לעזוב את המוצרים של פייסבוק.