האגודה לצדק חלוקתי: "המדינה מפסידה כספים רבים בשל ניהול כושל של משאביה"

האגודה לצדק חלוקתי קוראת לוועדה הממשלתית לנושא המחצבות לגבש המלצות למניעת ריכוזיות בענף ולהבטיח תמלוג הולם עבור כרייה וחציבה

מחצבה בשהם / צילום: שלומי יוסף
מחצבה בשהם / צילום: שלומי יוסף

האגודה לצדק חלוקתי קוראת לוועדה הממשלתית לנושא המחצבות לגבש המלצות למניעת ריכוזיות בענף ולהבטיח תמלוג הולם עבור כרייה וחציבה.

גלובס דיווח לאחרונה על הקמת וועדה ממשלתית לגיבוש מדיניות בנושא כרייה וחציבה בראשות מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יאיר פינס. האגודה לצדק חלוקתי פנתה לוועדה בבקשה להופיע בפניה וכן מבקשת כי יפורסמו הפרוטוקולים של דיוני הוועדה והסוגיות העומדות בפניה. בנייר עמדה שהוגש בנייד עמדה שהגישו לוועדה כותבים פרופ' סנדי קדר ועו"ד רויטל ברילנשטיין כי "המדינה מפסידה כספים רבים בשל ניהול כושל של משאביה בכלל ומשאב החצץ בפרט". לדבריהם "הנפגע העיקרי מכך הוא הציבור ובעיקר השכבות החלשות בחברה הישראלית שזקוקות נואשות לכספי הקופה הציבורית. מצד אחד בעלי הון או מעטים בחברה הישראלית זוכים להתעשר מהמשאבים ומצד שני, שאר הציבור נותר מקופח ואין די כספים בכדי לסייע לנזקקים, לבניית דיור ציבורי, לסבסוד תרופות וכדומה".

באגודה מציינים כי וועדות ממשלתיות קודמות ובראשן וועדת ששינסקי קבעו את העיקרון שלפיו הציבור זכאי לתמורה הולמת בגין רווחים שמפיקים גורמים פרטיים מניצול משאבי הטבע השייכים לציבור: מאגרי נפט וגז ומחצבים דוגמת פוספטים או מי מעיינות.

בהתייחס לענף המחצבות מציינים באגודה כי "על אף שקיימת חובה להקצות הרשאות חדשות לכרייה וחציבה במכרז, הרי שרובן של ההרשאות הקיימות לא הוענקו בדרך של מכרז ופועלות מחצבות רבות בפטור ומתוקף הסדרי העבר. עוד עולה כי תשלום התמלוגים לא עודכן במשך שנים רבות".