פסגות | בלעדי

מכירת פסגות: דוידוף בדרך לכלל ביטוח והעובדים מאיימים בשביתה כללית

המגעים עם כלל ביטוח נעשים ככל הנראה לפי שווי סוכנות של 65 מיליון שקל • בצל המגעים המתקדמים למכירת כל פעילויות פסגות העיקריות לאלטשולר שחם גמל, ועד עובדי פסגות הודיע לעובדים כי " החל ממחר שביתה כללית בבית ההשקעות פסגות", וזאת למשך יומיים

זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס / צילום: רמי זרנגר
זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס / צילום: רמי זרנגר

המכירה של פסגות מתקדמת: כלל ביטוח עומדת על סף רכישת סוכנות ניהול ההסדרים הפנסיוניים דוידוף, שבבעלות פסגות. את המו"מ מול כלל ביטוח, בניהול יורם נוה, מובילה בעלת הבית בפסגות - קרן אייפקס, שמנוהלת בישראל על ידי זהבית כהן. מכלל ביטוח נמסר בתגובה כי "החברה מנועה מלהגיב. ככל שתיחתם עסקה, נדווח על כך". מאייפקס לא נמסרה תגובה.

המו"מ בין כלל ביטוח לבין אייפקס נעשה בעיצומו של מו"מ משמעותי וגדול בהרבה למכירת כל פעילויות פסגות, שאינן בסוכנויות הביטוח שלה, לאלטשולר שחם גמל ופנסיה. ככל הידוע המו"מ של אייפקס עם אלטשולר שחם מתקדם, כשהצדדים דנים ברכישת כל בית ההשקעות. המו"מ נחשף לראשונה בגלובס, ומאז עורר בין היתר התנגדות מצד עובדי פסגות המאוגדים, שנקטו לאחרונה בעיצומים.

התרעומת שמביעים נציגי העובדים בבית ההשקעות לא שוכחת, ולאחר הפסקת יום עבודה בשעה מוקדמת, והפגנה מחוץ לביתו של גילעד אלטשולר מבית ההשקעות אלטשולר שחם, הורה היום ועד עובדי פסגות לעובדים להתחיל בהשבתה כללית של בית ההשקעות החל ממחר.

במייל שנשלח לעובדי בית ההשקעות נכתב על ידי חברי הוועד וכוח לעובדים כי "חייבים להילחם על הבית" ו"על זכויותינו" תוך שהוסיפו כי "העסקה המסתמנת עם אלטשולר שחם יכולה להיחתם היום, מחר או בעוד שבוע. אותנו זה לא מעניין, כאשר אנחנו יכולים למצוא את עצמנו כבר בטווח הקרוב מאוד ללא מקום עבודה וללא זכויות". על כן, מורה הוועד לעובדי בית ההשרקעות, שמנהל נכסי ציבור בכ-164 מיליארד שקל, לשבות "מחר ומחרתיים (ימי שלישי- רביעי), ללא יוצא מן הכלל". על פי תוכניות הוועד במסגרת זו "אין מענה ללקוחות, אין טיפול בכספים, אין מסחר, אין ניהול השקעות, אין נפש חיה לא במשרדים ולא בעבודה מהבית".

עוד מסר יו"ר הוועד שלומי לוגסי כי "אנחנו מתנצלים בפני הלקוחות על כך שביומיים הקרובים הם לא יקבלו מענה, כספים לא ישוחררו או יופקדו ויועברו, אך אם לא נמשיך להיאבק ולהילחם, לא יהיה בכלל מי שידאג לאותם לקוחות אחרי שפסגות תפורק לגורמים. הגיע הזמן שהרגולטור יתערב במיידית בנושא ויחפש מי אשם באותו מחדל שגרם להחלפת ארבעה מנכ"לים בעשור וייבוש כל חלקה טובה בחברה".

בסביבת הנהלת פסגות מציינים כי מבחינתם השיח עם הוועד בנוגע לעסקה, במידה ותהיה, יהיה ישיר ולא דרך התקשורת, והם מביעים צער שהוחל בעיצומים על ידי העובדים עוד במהלך ההידברות בין הצדדים.

מהנהלת פסגות נמסר היום בתגובה כי "כל שיח עם הוועד בנוגע לעסקה, במידה ותהיה, יתנהל ישירות מול הנציגות ולא דרך התקשורת. נקבעה פגישה שלישית ליום חמישי בין ההנהלה והנציגות ושם תתקיים ההידברות. אנו קוראים לנציגות להמשיך את ההתדיינויות בשולחן הדיונים".

עשור עבר והשווי של דוידוף לא תפח

ונחזור לעסקאות למכירת הפעילויות של פסגות. על פי הערכות בשוק המחיר שעל פיו נעשה המו"מ עם כלל ביטוח בנוגע לדוידוף נע סביב סדר גודל של כ-65-70 מיליון שקל. ב-2011 רכשה פסגות מחצית ממניות דוידוף, שאותה ייסד ב-2006 רוני דוידוף ושבה היה שותף מיעוט גם המנכ"ל המייסד שלה - אייל גורן, לפי שווי שהוערך אז בסדר גודל של כ-50 מיליון שקל. כעבור כמה שנים, ב-2015, פסגות מימשה אופציה ורכשה את יתרת המניות שהחזיקו דוידוף וגורן בדוידוף, והפעם לפי שווי חברה שנאמד אז בטווח של 55-70 מיליון שקל. כלומר, על פניו מאז ועד היום לא הוצף ערך בשווי של דוידוף, מבחינת אייפקס.

יורם נוה / צילום: כדיה לוי
 יורם נוה / צילום: כדיה לוי

כפי שחשפנו לאחרונה בגלובס, המו"מ עם כלל ביטוח נעשה במקביל למו"מ דומה על דוידוף עם הפניקס. עם זאת, ככל הידוע, הפניקס לקחו צעד אחרונה במו"מ מאחר שלתחושתם לא קיבלו הבטחות לשיפויים כפי שרצו ושהם לא קיבלו מענה לכל השאלות שהעלו טרום רכישת הסוכנות הגדולה.

העסקה למכירת דוידוף תהיה כפופה לאישורים שונים ובכללם אישור של רשות שוק ההון. על פי הערכות בשוק, הרגולציה לא צפויה לחסום מכירת דוידוף לכלל ביטוח, שכבר מחזיקה בסוכנויות ביטוח גדולות שבבעלותה ובראשן תמורה ובטח-תורן. זאת בין היתר משום שגם למתחרות של כלל ביטוח כבר יש זרועות קיימות, ואף יותר משמעותיות, של סוכנויות ביטוח בבעלות, ובראשן מגדל והפניקס.

בכלל ביטוח הסוכנויות מוחזקות כחברה אחות של חברת הביטוח של הקבוצה, וישירות מתחת לחברה האם הציבורית כלל החזקות ביטוח, שלאחרונה החליפה יו"ר עם מינויו לתפקיד של חיים סאמט. האחרון הצטרף לדירקטוריון הקבוצה לאחר שהומלץ לדירקטוריון הקבוצה על ידי בעל המניות אלפרד אקירוב, שמחזיק בכלל ביטוח דרך אלרוב, ושאשתקד התברר שהתגלע עימות בינו לבין מנכ"ל כלל ביטוח.

גם המכירה הגדולה של פסגות מתקדמת

לפסגות עוד כמה סוכנויות ביטוח שהגדולה והמצליחה בהן היא פרופיט, שבהובלת אסף בנאי ושלומי אלברג. בימים אלה מנהלת אייפקס מו"מ לגבי עתיד השליטה בסוכנות פרופיט מול מי שמכר לפסגות את הסוכנות ומנהל אותה עד היום, בנאי, שככל הידוע הבהיר שהוא רוצה לקנות את הסוכנות.

לפי שעה נמשך ואף מתקדם המו"מ העיקרי מבחינת אייפקס, שמתקיים עם אלטשולר שחם גמל, בניהולו של יאיר לוינשטיין, למכירה של פסגות במקשה אחת. עם זאת, משום שאלטשולר שחם גמל מעוניינת ככל הידוע ברכישת פעילויות הגמל, ההשתלמות והפנסיה החדשה של פסגות נראה כי אם וכאשר תהיה עסקה בין אייפקס לבין אלטשולר שחם גמל, ינסה האחרון למכור את פעילות ניהול קרנות הנאמנות ואת פעילות פסגות ני"ע (שדרכה נעשית פעילות הניהול תיקים וחבר הבורסה של פסגות). ייתכן ועסקאות שכאלה ייעשו ויסוכמו עוד קודם, ובמקביל, להשלמת מכירת פסגות לאלטשולר שחם גמל, כשגופים פיננסיים מובילים מהשוק ירכשו חלק מהפעילויות.

יאיר לוינשטיין, אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר, גלובס
 יאיר לוינשטיין, אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר, גלובס

בהקשר זה הועלו הערכות כי כלל ביטוח או אי.בי.אי עשויים להתעניין ברכישת חלק מהפעילויות של פסגות, שאלטשולר שחם לא יחפוץ בהם, כשברקע הפניקס מעוניינת לצמוח באמצעות רכישות ומיזוגים - בהמשך לרכישה שהקבוצה חתמה לרכישת הלמן אלדובי. להפניקס, נזכיר, יש את בית ההשקעות אקסלנס, שגם פועל לצמיחה באמצעות רכישות.

לא מן הנמנע שמהלכים למכירת שתי הפעילויות האחרונות ייעשו במקביל למכירת הגמל והפנסיה של פסגות לאלטשולר שחם, או בסמוך למכירה על ידו.

אייפקס רכשה את השליטה (76.2%) בפסגות ב-2010 מידי קרן יורק, לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל. בסוף 2015 השלימה אייפקס את רכישת יתרת המניות, כשקנתה את החזקות המיעוט של קרן מרקסטון בבית ההשקעות (כ-23%) לפי שווי חברה של כ-1.9 מיליארד שקל בלבד לפסגות. בסך הכול, שילמה אייפקס עבור בית ההשקעות כ-2.5 מיליארד שקל.