משרד החינוך רצה להדגים גלישה בטוחה - וחשף פרטים על כיתה שלמה

כחלק מהשבוע הלאומי לגלישה בטוחה באינטרנט, משרד החינוך פרסם תמונות ממפגש בין תלמידי כיתה ט' למנכ"ל עמית אדרי בזום, כששמות התלמידים מופיעים בגלוי • התמונות הוסרו מאוחר יותר • משרד החינוך: "קיבלנו אישור הורים לפרסום"

כיתה ריקה / צילום: אייל פישר
כיתה ריקה / צילום: אייל פישר

משרד החינוך הכריז אתמול (א') על פתיחת השבוע הלאומי לגלישה בטוחה באינטרנט. לרגל פתיחת השבוע, פרסם משרד החינוך סרטון ביוטיוב ובו הוא מסביר לתלמידים כמה חשוב לשמור על הפרטיות ברשת, במיוחד בימי הקורונה שבהם כמעט הכול נעשה אונליין. בין השאר משרד החינוך ממליץ לילדים לא לחשוף מידע אישי, כולל סיסמאות, ולתקשר אונליין רק עם אנשים שהם מכירים.

אולם היום דווקא משרד החינוך מצא את עצמו זוכה לביקורת על התנהלותו האינטרנטית. כחלק משבוע הגלישה הבטוחה, העלה היום (ב') משרד החינוך פוסט לפייסבוק וציוץ לטוויטר שלו, ובהם הופיעו תמונות של תלמידי כיתה ט' מחטיבת הביניים דפנה בקריית ביאליק בשיחה עם מנכ"ל המשרד עמית אדרי בנושא בזום. התמונות כללו שמות של רוב התלמידים כפי שהם מוצג באפליקציית זום. 

הציוץ של משרד הבריאות / צילום: צילום מסך
 הציוץ של משרד הבריאות / צילום: צילום מסך

הציוץ בטוויטר זכה במהרה לביקורת חריפה מצד גולשים, שתהו האם משרד החינוך אכן מדגים גלישה בטוחה ברשת לתלמידים כאשר הוא חושף את שמותיהם והצילומים שלהם. לאור הביקורת ולאחר פניית גלובס, הפוסט והציוץ שניהם הוסרו מהרשת תוך שעות אחדות. 

אף שאלה הוסרו, במשרד החינוך טוענים כי פעלו לפי כל החוקים והנהלים. לפי חוק זכויות התלמיד, מותר לבית הספר לפרסם פרטים כמו שם התלמיד, אם מתקבלת הסכמת ההורה והתלמיד לכך בכתב. לדברי מנהלת בית הספר רעיה טובול, אישורים כאלה נחתמו על-ידי כל 37 ההורים של התלמידים בכיתה המדוברת בתחילת שנת הלימודים, והם מאפשרים לבית הספר לכן לפרסם את הנעשה ברשתות החברתיות לאורך השנה.

אולם לדעת פרופ' מיכאל בירנהק מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, ממומחי הפרטיות המובילים בישראל, אישור גורף כזה אינו מספק. "מצער שמשרד החינוך אינו מקפיד על הגנת הפרטיות של תלמידים ותלמידות. פרטיות איננה רק מונח ערטילאי בשיעורי אזרחות, אלא היא זכות שיש ללמדה במעשים, ביום-יום הבית-ספרי", אמר בירנהק. "הסכמה הורית כללית שניתנת לבית הספר בתחילת השנה מיועדת לשימוש ברשתות חברתיות בחשיפה מצומצמת יחסית. פרסום צילומים של תלמידים ותלמידות, עם שמם, במפגש פומבי עם מנכ"ל המשרד, מגיע לתפוצה רחבה בהרבה מעבר למה שרצוי וראוי. חבל שהמשרד השתמש בתלמידים כדי לקדם את עצמו, גם אם הכוונות היו טובות".

ממשרד החינוך נמסר כי "דוברות המשרד פעלה בהתאם לנוהל וקיבלה אישורי הורים לפרסום".