הסכם מסחרי משמעותי לחברת קולפלנט עם חברת האסתטיקה אלרגן

ההסכם מהווה הכרה משמעותית בטכנולוגיה של החברה • קולפלנט תקבל 14 מיליון דולר ועד 89 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך, ותמלוגים במכירות ככל שיהיו

יחיאל טל / צילום: איל יצהר
יחיאל טל / צילום: איל יצהר

חברת קולפלנט ביוטכנולוגיה  הישראלית, אשר מגדלת קולגן אנושי בתוך עלי טבק מהונדסים גנטית, הודיעה על חתימת הסכם מסחור עם חברת האסתטיקה אלרגן, שהיא היום חלק מתאגיד התרופות Abbvie . שוויה של קולפלנט בסגירה אתמול היה 117 מיליון דולר. בשעה זו עולה המניה בכ-9%. בשנה האחרונה עלתה מניית החברה 63%.

אלרגן היא מובילת תחום האסתטיקה הרפואית ומשווקת המוצר בוטוקס. היא מוכרת לשוק הישראלי בתור החברה שמכרה לטבע את אקטביס, חטיבת התרופות הגנריות שלה, בעסקה שטבע הייתה מעדיפה לשכוח, אולם האסתטיקה ורפואת העיניים הן תחומי המיקוד שלה. קולפלנט משתמשת בקולגן שהיא מפיקה מעלי הטבק לפיתוח מוצרים שונים, ביניהם גם חומר מוזרק למילוי קמטים והוספת נפח לפנים.

במסגרת ההסכם קולפלנט מעניקה לאלרגן בלעדיות על מוצר זה, אשר יפותח לגרסה מסחרית בתמיכה של טכנולוגיות קיימות של אלרגן. קולפלנט תקבל 14 מיליון דולר ועד 89 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך, ותמלוגים במכירות ככל שיהיו. לאלרגן אופציית מו"מ ראשון עבור שני מוצרים נוספים של החברה.

ההסכם הזה לא נחשב להסכם מסחור ענק, אך הוא מהווה גושפנקא חיצונית מגורם משמעותי בתחום, ליתרונות של מוצרי הקולגן של קולפלנט. קולגן הוא חומר מילוי פנים אשר משמש כבר היום בתעשיית האסתטיקה הרפואית, אך לרוב הוא מופק מבעלי חיים. קולגן שגדל בתוך צמח מהונדס גנטית בתנאים מבוקרים, הוא גם בטוח יותר ויש לו גם יתרונות מבחינת המרקם לעומת קולגן מן החי.

סכום המקדמה יהווה מימון לא מדלל שימושי עבור החברה לפיתוח מוצרים נוספים שלה, כאשר את הרבעון הקודם סיימה עם 5 מיליון דולר בקופת המזומנים שלה.

החלום של החברה הוא בתחום הנדסת האיברים, שם היא משתפת פעולה עם חברת יונייטד ת'רפיוטיקס, כאשר הקולגן של קולפלנט מהווה פיגום עליו מודפסים תאים כדי לייצר איברים להשתלה כמו ריאות וכליות. המוצרים האלה עדיין רחוקים מן השוק אך בזכות תשלומי אבני דרך מהסכם זה, רשמה החברה הכנסה של 3 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2020. מותר נוסף שהחברה מפתחת מחוץ להסכם עם יונייטד, הוא שתלי חזה.

כמו מספר חברות ישראליות בבורסה, כך גם קולפלנט הסבה חלק מן הטכנולוגיה שלה לתחום הקורונה ( Covid-19 ). החברה שילבה במוצר הקולגן שלה ננו חלקיקי כסף, המוכרים במאפיינים האנטי בקטריאליים והאנטי ויראליים שלהם. המוצר השיג תוצאות מבטיחות בניסויים בבעלי חיים.