נוף או בניינים: קריית יערים מבקשת להתרחב על השטח הירוק שסביבה

לבקשת ראשי קריית יערים, שר הפנים אריה דרעי הורה על הליך לבחינת הרחבת היישוב ובניית 5,000 יח"ד • תושבים וארגונים נערכים למאבק על שטחי הטבע והנוף בדרך לבירה שצפויים להיהרס

הכניסה לקריית יערים. 20 שנה של נסיונות התרחבות / צילום: תמר מצפי
הכניסה לקריית יערים. 20 שנה של נסיונות התרחבות / צילום: תמר מצפי

האם בעתיד נראה בנייה מואצת בעוד שטח ירוק בדרך לירושלים? לאחרונה אישר שר הפנים אריה דרעי להקים ועדת גבולות לאור דרישת ראשי היישוב החרדי, קריית יערים להוסיף לשטחם 1,000 דונם משטחי המועצה האזורית מטה יהודה הסמוכה. ביישוב מבקשים את תוספת השטח כדי לבנות עליו 5,000 דירות, צעד שכבר מקים עליו קואליציה של תושבים מהאזור שחוששים מהפרת הצביון הירוק הכפרי וההיסטורי של האזור.

קריית יערים, הידועה גם כטלז סטון, הוקמה ב-1975 ע"י אנשי ישיבת טלז הליטאית כיוזמה פרטית לשיכון אנשי חינוך ומשפחותיהם סביב ישיבה ומוסדות תורה, מערבית לאבו גוש. ב-1992, כשהתגוררו במקום 1,500 תושבים בלבד, הוכרז הישוב כמועצה מקומית. כיום מתגוררים במקום כ-7,000 תושבים.

 
  

השאיפות של קברניטי היישוב להתרחב לא החלו כעת. ב-2001 מינה אלי ישי, אז שר הפנים, ועדת גבולות שבחנה סיפוח של 955 דונם לשטח המועצה. ב-2004 סיימה הוועדה את עבודתה והמליצה לספח לקריית יערים 270 דונם ואולם, באותה העת אברהם פורז (שינוי) כיהן כשר הפנים והוא התנגד להמלצה.

ב-2010 מינה אלי ישי, שהתמנה שוב לתפקיד שר הפנים, ועדת גבולות נוספת לבחינת סוגיית הרחבת היישוב. אלא שהוועדה, בראשותו של פרופ' ערן רזין, המליצה שלא להרחיב את היישוב והנושא ירד מסדר היום. ב-2013 מונתה ועדת גבולות נוספת, הפעם בראשות פנחס ולרשטיין, לבחון התרחבות של היישוב צפונה, על שטח יער שחלקו בבעלות פרטית, אלא שגם הליך זה לא הביא לשינוי המצב בשטח עבור אנשי קריית יערים.

"העלייה לירושלים היא של כולם"

כעת כאמור נפתח ההליך שוב, כאשר בקריית יערים מבקשים לספח לשטחיהם קטע מצפון ליישוב ולכביש 425, וכן שטח שנמצא בין אולפני נווה אילן לכביש 1. בסך-הכול מדובר על כאלף דונם עליהם מקווים ביישוב לבנות כ-5,000 יחידות דיור וכן שטחי מסחר נרחבים בהיקף של 350 אלף מ"ר, שיסייעו להכניס כספים מארנונה לקופת היישוב.

מנגד מתייצבים גורמים ביישובים הסמוכים שנערכים למאבק. דניאל רונן, רכז המשק של היישוב השיתופי יד השמונה, הסביר לגלובס כי, "מהרמה הארצית ועד המקומית, המדינה הכריזה שזה אזור לשימור. יש פה עיקרון תכנוני לאומי. יש לאזור אפילו מינוח של "הליבה השמורה". 500 מטר מאתר הרחבת העיר הושקעו מיליונים רבים בהקמת גשר אקולוגי. היו פה תשתיות קו מתח עליון שהועתקו למקום אחר. כך גם הרכבת לירושלים. האזור הזה אמור להיות כמו הסנטרל פארק בין הגוש המטרופוליני של תל אביב וירושלים. אנחנו עצמנו חיים תחת זכוכית מגדלת ולא יכולים לגדול. אפילו השטחים החקלאיים שלנו מוגבלים ע"י רשות הטבע והגנים. האמירה של לא, היא לכולם, זה לא קשור לחרדים. העלייה לירושלים היא של כולם".

מתן נחום, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע בירושלים ומטה יהודה, מצטרף גם הוא לקולות המתנגדים. "תמ"א 35 (תוכנית המתאר הארצית שנועדה להגדיר את מדיניות התכנון ופריסת היישובים בישראל עד שנת 2020) קובעת שיש כמה אזורים בארץ שהנוף שלהם הוא כל כך ייחודי ומהותי לתרבות הישראלית שיש לשמר אותו. זה תקף גם לדרך לירושלים, המוגדרת כ"מכלול נוף ייחודי. מלכתחילה זה לא היה אמור להיות יישוב בגודל כזה. התכנון הארצי החליט שפתרונות הדיור של מחוז ירושלים יגיעו מבית שמש וירושלים".

"אנחנו משתלבים עם הטבע"

בשיחה עם גלובס דחה ראש מועצת קריית יערים, יצחק רביץ, את הטענות. "בכל מה שנוגע לירוק, אנחנו ירוקים לא פחות מאחרים. הגופים הירוקים מתנגדים לכל מה שקשור לבנייה ויש אנשים שסתם לא רוצים שיהיו להם בתים מול הבית. הם סתם התלבשו על הירוק. אני לא קונה את זה. תהיה פה ועדת היגוי, שתעבוד עם גופי התכנון הם באמת מגיעים ממקום טהור של ראיית כל המרחב. אנחנו לא באים להרוס את הטבע, אלא להשתלב בו. ממילא על כביש מס' 1 בנויים אבו גוש, קריית יערים, שואבה. אז יהיה עוד קטע כביש בנוי. לא קרה שום דבר".

ראש המועצה, יצחק רביץ / צילום: דודי אביטן
 ראש המועצה, יצחק רביץ / צילום: דודי אביטן

ולמה שבני קריית יערים לא יעברו לבית שמש?
"מי שרוצה לגור בבית שמש שיגור בבית שמש. מותר לנו לגור כאן. גם בהצעות האחרות שמציעים לציבור החרדי, בבית שמש וקריית גת, זה עדיין לא רבע ממה שבאמת חסר".

ישיבה ראשונה של ועדת הגבולות לנושא בראשותה של רות יוסף (לשעבר יו"ר ועדה מחוזית מרכז) צפויה להתקיים ב-17.2.