הקניונים לוקחים את החוק לידיים: מיום חמישי - כניסה רק למתחסנים

מדובר ביוזמה עצמאית ללא אישור הממשלה, ועדיין לא ברור מי ידאג לאכוף אותה וכיצד • פורום ראשי המסחר: "הכניסה תתאפשר למי שמתחת לגיל 60 למחוסנים בחיסון הראשון, מעל גיל 60 למחוסנים בשני החיסונים, למחלימים, למי שיציג בדיקת קורונה שלילית ולילדים מתחת לגיל 16"

לקוחות מחכים אתמול מחוץ לחנות פוקס בביג בכרמיאל, שנפתחה בניגוד להנחיות / צילום: פאול אורלייב
לקוחות מחכים אתמול מחוץ לחנות פוקס בביג בכרמיאל, שנפתחה בניגוד להנחיות / צילום: פאול אורלייב

ענף המסחר לוקח את החוק לידיים. רשתות האופנה ומרכזי הקניות שפתחו את שעריהם השבוע לציבור בניגוד להנחיות הממשלה, מבקשים להגביל את הכניסה למי שאינם מחוסנים החל מיום חמישי הקרוב. מדובר ביוזמה עצמאית שלא אושרה דרך הממשלה, ועדיין לא ברור מי ידאג לאכוף אותה בפועל וכיצד.

פורום ראשי המסחר הצהיר היום (ב') בהודעה לתקשורת כי "בצעד לעידוד האצת מבצע החיסונים הלאומי של ישראל", החל מיום חמישי הקרוב, "נפעיל את כל המסחר, לרבות השווקים, המסעדות והקניונים, ללא יוצא מן הכלל, על-פי מה שהם מכנים 'התו הירוק'".

לפי הפורום, "הכניסה של העובדים והלקוחות תתאפשר אך ורק במקרים הבאים: מתחת לגיל 60 רק למחוסנים בחיסון הראשון, מעל גיל 60 רק למחוסנים בשני החיסונים, למי שיחזיק תעודת מחלים, למי שיציג בדיקת קורונה שלילית בתוקף של 72 שעות ולילדים מתחת לגיל 16". לא פורסמה התייחסות לנשים בהריון.

היוזמה הזו מגיעה לאחר שאתמול דיווחנו כי קבוצת ביג הודיעה בימים האחרונים לעובדים כי החל מ-15 למרץ, "אדם שלא יציג אישור שחוסן בשני חיסונים, לא יוכל להיכנס למשרדי החברה בהרצליה".

במכתב ששלח מנכ"ל קבוצת ביג, חי גאליס, הוא אף הבהיר כי ההנחיה הזו מתייחסת לא רק לעובדי הקבוצה, כי אם גם לספקים חיצוניים ולאורחים אחרים, למעט מי שיחזיק אישור רפואי שאוסר עליו להתחסן. "החיסון הוא, בשלב זה, כנראה הדרך היחידה לצאת מהמשבר שתקף אותנו", כתב גאליס.

היוזמות הללו מצטרפות לחברות שכבר הודיעו כי יתמרצו את העובדים שלהן בתמורה למענקים כספיים. כך למשל, בישראל מיטב דש הציעה מענקים של 500 שקל לעובדים שיחוסנו, וגם בארה"ב רשת הסופרמרקטים האמריקאית קרוגר קראה לעובדיה - "התחסנו, וקבלו בתמורה 100 דולר".