מי שלא מחוסן יישאר בחוץ? כך מתכוונים בענף המסחר לקחת את החוק לידיים

רשתות האופנה והקניונים שפתחו את החנויות בניגוד להנחיות הממשלה, מנסים כעת לסחוף אחריהם גופים נוספים שיאפשרו כניסה לחנויות רק למתחסנים נגד קורונה • מאיימים: מיום חמישי תותר כניסה רק למתחסנים

מתחם ביג בקריות. מתעקשים לפתוח כבר ביום חמישי / צילום: פאול אורלייב
מתחם ביג בקריות. מתעקשים לפתוח כבר ביום חמישי / צילום: פאול אורלייב

מי שלא מחוסן יישאר בחוץ? ענף המסחר יורה לכל הכיוונים בניסיון להפעיל לחץ על הממשלה, ולוקח את החוק לידיים. רשתות האופנה והקניונים פתחו את החנויות בניגוד להנחיות הממשלה, ועתה הם מנסים לסחוף אחריהם גופים נוספים במשק, ובראשם בתי המלון, המסעדות, השווקים, חדרי כושר וגורמים נוספים.

 ■ האם זה חוקי? "עסק יוכל למנוע כניסה בנימוק של הגנה על עובדים" | חן מענית

רשתות האופנה ומרכזי הקניות שפתחו את שעריהם השבוע לציבור בניגוד להנחיות הממשלה, מבקשים להגביל את הכניסה למי שאינם מחוסנים החל מיום חמישי הקרוב. מדובר ביוזמה עצמאית שלא אושרה עד-ידי הממשלה, ועדיין לא ברור מי יאכוף אותה בפועל וכיצד. מאחורי היוזמה עומדים בין היתר פורום ראשי המסחר, בראשות שחר תורג'מן מקבוצת בריל, קבוצת ביג וקבוצת פוקס - והיא קראה לבעלי העסקים לפתוח את שעריהם בניגוד להנחיות כבר מתחילת השבוע, וכעת היא עולה מדרגה.

עתה, כאמור, קוראים ברשתות לקבוע מי יורשה להיכנס לאותן חנויות - שפתוחות בניגוד לחוק - בכפוף לקבלת חיסון. ליוזמה הצטרפו קבוצות קניונים, ביניהן קבוצת קניוני מליסרון, וקבוצת מרכזי הקניות גזית גלוב. במרכזי הקניות של צים אמרו לגלובס כי טרם גובשה מדיניות בעניין.

מהצהרה שמסר הפורום עולה כי "בצעד לעידוד האצת מבצע החיסונים הלאומי של ישראל, החל מיום ה' הקרוב נפעיל את כל המסחר, לרבות השווקים, המסעדות והקניונים, ללא יוצא מן הכלל, על-פי 'התו הירוק'". לפי הפורום, "הכניסה של העובדים והלקוחות תתאפשר אך ורק במקרים הבאים: מתחת לגיל 60 רק למחוסנים בחיסון הראשון, מעל גיל 60 רק למחוסנים בשני החיסונים, למי שיחזיק תעודת מחלים, למי שיציג בדיקת קורונה שלילית בתוקף של 72 שעות, ולילדים מתחת לגיל 16". לא פורסמה התייחסות לנשים בהריון.

המסעדנים חלוקים, חדרי הכושר ממתינים

במהלך היממות האחרונות נעשים מאמצים נוספים לגייס ליוזמה שחקנים נוספים מהמשק, אלא שחלק מהניסיונות הללו נתקלו בסירוב. כך למשל, מנכ"ל איגוד המסעדות שי ברמן, אמר לגלובס כי הוא לא מכיר מסעדנים שמתכוונים לקחת חלק ביוזמה, תוך שהוא מסביר כי הרוב הגורף של המסעדות לא יכולות לבדוק תו ירוק בכניסה לעסק. בהקשר זה, לא ברור גם כיצד החנויות יוכלו לאכוף את התוכנית.

כך או כך, המסעדנים הצהירו כי הם פועלים מול משרד הבריאות ליצירת מתווה שיאפשר להם לחזור לאירוח במסעדות, לאחר שהותר להם בתחילת השבוע למכור בטייק אוויי.
לצד הנהגת המסעדנים ששללה את המהלך, ישנם מסעדנים שמצהירים כי הם תומכים בצעד הזה, ביניהם השפים חיים כהן ואסף גרניט. עם זאת, גם הם אינם מבטיחים לפתוח את המסעדות ביום חמישי הקרוב. "אני לא יכול לפתוח בהתראה כזאת", אמר לגלובס השף חיים כהן. "אנחנו במשא-ומתן עם הממשלה, משרדי הבריאות והכלכלה, ומקווה שנצליח לגרום להם לעזור בהתנעה של המסעדות. אבל התו הירוק הוא התחלה".

גם בפורום חדרי הכושר מסרו כי כרגע לא קיימת יוזמה גורפת שכזאת. ברשת חדרי הכושר הגדולה בישראל הולמס פלייס אמרו לגלובס כי אין בכוונתם להצטרף ליוזמה, תוך שהם מציינים כי הם ממשיכים בתקשורת מול משרד הבריאות על מתווה הפתיחה. נזכיר כי פורום חדרי הכושר הצהיר בשיא הסגר כי קיבל את הבטחת שר הבריאות כי ענף הכושר יהיה הראשון שיפתח בתום הסגר.

בענף המלונאות, רשת מלונות ישרוטל מתכוונת להצטרף ליוזמה של המסחר, לפחות באופן חלקי, כשלקראת סוף השבוע ייפתחו ב"מתכונת של צימרים" שלושה מלונות של רשת ישרוטל, ובשבוע הבא שניים נוספים. התאחדות המלונות לא מיהרה להצטרף להחלטה על פתיחה בחמישי הקרוב, וזאת בניסיון להגיע להבנות עם מקבלי ההחלטות. בהתאחדות מסרו היום כי "הוחלט לדרוש מהממשלה לקבל החלטה לאלתר על פתיחת מלונות ולסמן תאריכי יעד. במידה שלא תתקבל החלטה בממשלה, מלונות ייפתחו כבר בשבוע הבא".

בין המתנגדים למהלך היו גם מי שכינו אותו "קשקוש", תוך שהם מייחסים אותו לניסיונות של קבוצות הקניונים לשוב ולגבות שכר דירה מהשוכרים שהמדינה כפתה עליהם להיסגר, וגורסים כי עסקים פרטיים וקטנים מחד יתקשו לבצע את הבדיקות המורכבות הדרושות לצעד שכזה, ומאידך לא יוכלו לעמוד בקנסות שעלולים להטיל עליהם בעקבותיו.

הלחץ שהפעילה קבוצת ביג

היוזמה הזו, מגיעה לאחר שבתחילת השבוע דיווחנו בגלובס כי קבוצת ביג הודיעה בימים האחרונים לעובדים כי החל מה-15 במרץ, "אדם שלא יציג אישור שחוסן בשני חיסונים לא יוכל להיכנס למשרדי החברה בהרצליה". במכתב ששלח מנכ"ל הקבוצה חי גאליס, הוא הבהיר כי ההנחיה הזו מתייחסת לא רק לעובדי הקבוצה, כי אם גם לספקים חיצוניים ולאורחים אחרים למעט מי שיחזיק אישור רפואי שאוסר עליו להתחסן. "החיסון הוא, בשלב זה, כנראה הדרך היחידה לצאת מהמשבר שתקף אותנו", כתב גאליס.

בניגוד ליוזמה הפרטנית של ביג, שמבקשת להגביל את הכניסה של עובדים שלא התחסנו למשרדיה, רשתות האופנה והקניונים רוצים להטיל סנקציות על הציבור הרחב. על אף שלרשתות האופנה אסור לפעול והן פועלות תחת סוג של מסלול עוקף, של מכירת נעליים, בגדים ומוצרי טיפוח בטייק אוויי, הן למעשה לוקחות את החוק לידיים, ומבקשות כעת לייצר גם מנגנון אכיפה עבור עצמן.

בכל מקרה, ברור שמדובר בניסיון נוסף להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות בממשלה לאפשר את פתיחת העסקים ולהאיץ את חזרת המשק לפעילות על רקע ההקלות שעליהן הוחלט בסוף השבוע.במקביל, בשוק מקווים כי הצעדים הללו יעודדו חלקים רחבים בציבור להתחסן, ובכך ייצרו תקווה לאפשרות שהחיים יחזרו למסלול.