חברת NeuroRX לא עמדה ביעד העיקרי בניסוי בתרופה לקורונה

NeuroRX לא הצליחה להשיג את יעד הניסוי העיקרי של הפחתת מקרי התמותה, אך הפחיתה את מספר ימי השהות בבית החולים • לדברי החברה, תרופות קודמות אושרו על בסיס משתנה זה

ד"ר ג'ונתן ג'אביט, מנכ"ל חברת NeuroRX / צילום: אלון רון
ד"ר ג'ונתן ג'אביט, מנכ"ל חברת NeuroRX / צילום: אלון רון

חברת התרופות הישראלית NeuroRX, שייסד ומנהל ד"ר ג'ונתן ג'אוויט, הודיעה על תוצאות בניסוי שלב II/III בתרופה שלה לטיפול בקורונה ZYESAMI. 

התרופה, שפותחה יחד עם Relief Therapeutics, לא עמדה ביעד העיקרי של הפחתת תמותה מקורונה לעומת קבוצת ביקורת ביום ה-28, והחברה ממשיכה לבחון יעד זה עד היום ה-60. לעומת זאת הושגה תוצאה מובהקת ביעד המשני, של הפחתת מספר ימי האשפוז בכ-3 ימים בממוצע. כ-6 מתוך 8 יעדים משניים הושגו.

מ-NeuroRX נמסר כי תרופות אחרות כבר אושרו על בסיס היעד של הפחתת ימי אשפוז. אולם, אין ביטחון כי גם התוצאות הללו יספיקו לשם כך. החברה ממשיכה לפתח מוצר בשאיפה, הן לקורונה חמורה והן לקורונה בשלבים מוקדמים יותר.

NeuroRX מועמדת להתמזג עם חברת SPAC בשם Big Rock Acquisition Corp. עם ההודעה יורד מחיר מניית ה-SPAC בכ-30%, ושווי החברה הרוכשת עומד על 11 מיליון דולר (לפני הנפקת המניות ל-NeuroRX , שצפויה להעלות את השווי משמעותית). גם מניית חברת Relief, שותפתה של NeuroRX לפיתוח התרופה, ירדה היום 35% עם פרסום ההודעה.

 "אולי תוכל להביא את החולים הביתה מוקדם יותר"

בניסוי השתתפו 203 חולים, מהם 136 קיבלו את התרופה של NeuroRX ו-67 קיבלו תרופת דמה. שתי הקבוצות קיבלו גם את כל הטיפולים המקובלים למחלה. 66% מקבוצת הניסוי ו-70% מקבוצת הביקורת שרדו עד היום ה-28. 47% שוחררו מבית החולים עד היום ה-28, לעומת 46% מקבוצת הביקורת. כאמור, בקבוצת הטיפול שוחררו החולים מעט מהר יותר (הרופאים לא ידעו אילו מטופלים קיבלו את התרופה).

לדברי ג'אביט, התוצאות שיעדים המשניים נמצאו כמובהקים, מהוות את הפעם הראשונה שבה ניסוי קליני מבוקר בחולי קורונה במצב מאוד קשה מניב תוצאה מובהקת. "אנחנו חשים חובה אינסופית למתאמי הניסוי, האחיות, הפיזיותרפים הנשימתיים והרופאים שהוציאו לפועל את הניסוי הזה בעיצומה של המגפה. הצוותים המשיכו לקדם את הניסוי אפילו כאשר נדבקו בעצמם בקורונה, איבדו בני משפחה והתמודדו עם מציאות יומיומית בלתי נתפסת".

הוא הוסיף כי: "אנחנו מעודדים מתוצאות הניסוי. אולי התרופה תוכל להביא את החולים הביתה מוקדם יותר. ייתכן כי מי שיטופל בשלב ראשוני יותר של המחלה יגיב לתרופה טוב יותר, ואת זה אנחנו מתכוונים לבדוק". ניסוי קודם שערכה החברה במספר חולים קטן יותר כן הראה יתרון לתרופה גם בחולים קשים.

ג'אביט הסביר בעבר כי: "וירוס הקורונה תוקף תא אחד ויחיד בריאות, שתפקידו ליצור שכבת נוזל על פני שטח הפנים של הריאה, דרכו מבוצעת ספיגת החמצן. זוהי יכולת שפיתחו יצורים חיים כשהם עברו מהים ליבשה - ובלי זה אי אפשר לנשום. כדי להגן על עצמו נגד ההתקפה הזו, התא מתחיל להפריש ציטוקינים, חומרים שבכמות קטנה מגינים על התא, אבל לפעמים התגובה יוצאת משליטה ונוצרת סערת ציטוקינים שיכולה לגרום לקריסת מערכות, נוסף על הנזק לריאה".

התרופה מאושרת באירופה דווקא לטיפול באין-אונות, אך השימוש בה אינו נפוץ.