היועמ"ש: גנץ לא יוכל להוציא את גל"צ מצה"ל בזמן הבחירות

המשנה ליועמ"ש, עו"ד מאיר לוין, קבע כי שר הביטחון בני גנץ לא יכול לקבל החלטה סופית בעניין תחנת הרדיו בזמן בחירות, אך הוועדה שהקים תוכל לגבש מסקנות לשר הביטחון הבא

שר הביטחון בני גנץ / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת
שר הביטחון בני גנץ / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

הוועדה שמינה שר הביטחון בני גנץ כדי לבחון את עתידה של תחנת גלי צה"ל תוכל לגבש מסקנות, אך השר יהיה מנוע מלקבל החלטות בעניין התחנה בעת תקופת הבחירות, וההחלטה תחכה לשר הביטחון הבא - כך עולה מתשובה שהעביר המשנה ליועמ"ש, עו"ד מאיר לוין, לחבר הכנסת ניסים ואטורי (הליכוד).

ואטורי פנה ליועמ"ש לאחר שגנץ הודיע כי החליט בהמלצת הרמטכ"ל אביב כוכבי להוציא את גלי צה"ל ממערכת הביטחון. כחלק מההחלטה הקים גנץ צוות מקצועי בין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל, אשר כולל נציגים של משרד הביטחון, צה"ל, משרד המשפטים ומשרד התקשורת שאמורים לגבש בתוך מספר שבועות מתווה להוצאת התחנה ממערכת הביטחון, והפעלתה במתכונת אזרחית או סגירתה.

ואטורי פנה ליועמ"ש בטענה כי החלטתו של גנץ אינה עולה בקנה אחד עם חובתם של שרי הממשלה לנהוג באיפוק ובריסון בתקופת בחירות. על כך השיב כאמור המשנה לוין כי אכן לא ניתן יהיה לקבל בתקופת הבחירות החלטה סופית בעניין גל"צ ובכלל זה גם לא החלטה על הוצאתה מצה"ל. זאת להבדיל מעריכת עבודת מטה מקצועית כפי שהוטלה על הוועדה, שמטרתה בחינת משמעויותיהן של חלופות אפשריות להוצאת גל"צ ממערכת הביטחון, ובכלל זה סגירת התחנה או העברת פעילותה לתאגיד השידור הציבורי.

"ניתן יהיה להביא את המלצות הוועדה לפתחו של שר הביטחון הבא, וככל שיבחר להידרש לסוגיה, יהיה בידיו לבחור בכל אחת מהחלופות האפשריות בנוגע לעתיד גל"צ - לרבות החלופה של הותרת התחנה בצה"ל", קבע לוין.

לאחרונה פנה גם ארגון העיתונאים ליועמ"ש בבקשה שיבהיר לגנץ כי בביצוע מהלך דרמטי בנוגע לעתידה של התחנה יש דופי בתקופת ממשלת מעבר. בארגון טענו כי ההחלטה בנוגע לגלי צה"ל ובכלל זה העברתה לידי גורם אזרחי או סגירתה אינה עניין של מה בכך- ובוודאי לא בהתייחס לגוף שהוא כלי תקשורת ציבורי ובוודאי שלא ניתן לבצע שינויים כה דרמטיים במעמדה של גלי צה"ל בתקופת מעבר. "כידוע גלי צה"ל נושאת בליבה מערכת עיתונאית מובילה וחשובה וכוונה להביא שינויים במעמדה לרבות הףרטתה לידי גורם פרטי (אזרחי כלשון ההחלטה) או סגירתה בימי ממשלת מעבר יש כדי להביא גם לפגיעה בחופש העיתונות", נכתב במכתב.

תחנה עם מעמד מורכב

הניסיון של צה"ל "להיפטר" מהתחנה הצבאית איננו חדש. למרות שהתחנה הצבאית נחשבת לבית ספר ממנו יצאו חלק מבכירי העיתונאים, מדובר בתפוח אדמה לוהט שגרם לצבא הרבה כאב ראש סביב ניסיונות בחישה של גורמים פוליטיים בתכניו, במנהליו ובמגישיו. במשך שנים נתפסה התחנה כשמאלנית, מה שהביא לניסיונות מצד גורמים פוליטיים בימין "לאזן" את השידור. פרט לפוליטיזציה, הואשמה התחנה לעיתים קרובות בהעדפת קרובים ומקורבים, ובבחירת מתגייסים על בסיס ייחוס משפחתי.

בשל המורכבות של התחנה ניסו בעבר רמטכ"לים ושרי ביטחון להפסיק את החיבור בין התחנה לצבא. כך, למשל, ב-2017 הודיע שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן כי יפעל להעביר את גלי צה"ל למשרד הביטחון. אולם בסופו של דבר ליברמן חזר בו והחליט שלא לבצע את השינוי.

כאמור לאחרונה הודיע גנץ על ההחלטה להוציא את התחנה מצה"ל ולהקים ועדה שתחליט מה יעלה בגורלה. גנץ נימק את המהלך באופן הבא: "ההחלטה נובעת מהייעוד של צה"ל, וכן מהצורך להפריד בין שירותם של חיילי צה"ל לבין פעילותו של אמצעי תקשורת בו מועסקים לובשי מדים בתכנים פוליטיים".

לדבריו, "ההחלטה שקיבלתי בהמלצת הרמטכ"ל היא עניין ערכי ולא תקציבי. התקשורת החופשית בישראל היא חשובה מאין כמוה, ואמשיך להגן עליה ולדאוג לעצמאותה, אולם קיום תחנה צבאית בצה"ל אינה סבירה בעת הזו. קבעתי כי לובשי מדים לא יעסקו בפוליטיקה בשום תפקיד, זהו דבר בלתי מתקבל על הדעת הסותר את ערכי צה"ל, את היושרה המתחייבת ואת ההתנהלות התקינה. אני מוקיר את גלי צה"ל ואת תרומתה לתקשורת הישראלית, ולמגוון הדעות והקולות בתקשורת, ונכון יהיה למצוא אפיק אחר להמשך פעילותה".

ח"כ ואטורי מסר בתגובה על ההחלטה: "אני מאמין שיש לנתק את גלי צה"ל מהמערכת הצבאית. אולם, ניתוק כזה צריך לעשות באופן שקול ולא בתקופת בחירות כשהממונה על המשרדים הנוגעים בדבר הוא שר המנסה לצלוח את אחוז החסימה בכל דרך אפשרית. אני מאמין בעקרון המשילות ומתנגד לשלטון הפקידים בכל תוקף, אך במקרה שבו הפקידים נוהגים כרצונם ומגבים החלטות של שר בתקופת בחירות לפי גחמותיו הפוליטיות, יש לדאוג לשמירה על מנהל תקין, הגיוני וחף מהתנהלות פופוליסטית".

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ׳יצקי: "אנו מברכים על עמדת היועץ המשפטי לממשלה, שעולה בקנה אחד עם העמדה שהצגנו בפניו, ולפיה אסור לשר הביטחון גנץ לפגוע בגלי צה"ל בזמן ממשלת מעבר. טוב יעשו הפוליטיקאים אם ירחיקו ידיהם מכלי התקשורת בישראל, קל וחומר ערב בחירות".