קבוצת "ידיעות אחרונות" תפטר 36 עיתונאים עד אפריל

הקבוצה ספגה ירידה קשה בהכנסות בשל משבר הקורונה וכעת נאלצת לצאת לתוכנית צמצומים • שני שליש מהמפוטרים יהיו מ"ידיעות אחרונות" ושליש מ"כלכליסט"

בית "ידיעות אחרונות" בראשון לציון./ צילום: כדיה לוי
בית "ידיעות אחרונות" בראשון לציון./ צילום: כדיה לוי

ערב עצוב לעיתונות ולעיתונאים של קבוצת "ידיעות אחרונות": ועד העובדים וארגון העיתונאים הודיע לעובדים על הסכם אליו הגיעו עם הנהלת הקבוצה הכולל פיטורים של כ-36 עיתונאים, קיצוצי שכר של בעלי משכורות גבוהות והוצאה לחל"ת של 6 עובדים. התוצאות העגומות הן מזעור של תוכנית הצמצומים המקורית, שביקשה ההנהלה להוביל, וכללה פיטורים של 80 עיתונאים וכן חסינות מפיטורי צמצום עד סוף השנה. מתוך 36 המפוטרים, שני שליש יהיו מ"ידיעות אחרונות" ושליש מ"כלכליסט".

המהלך מתבצע על רקע הירידה הקשה בהכנסות של קבוצת "ידיעות אחרונות" כתוצאה ממשבר הקורונה והתכווצות הדראסטית בתקציבי הפרסום המופנים לעיתון.

ועד עיתונאי "ידיעות אחרונות", "כלכליסט" ו"לאשה" וארגון העיתונאים הפיצו לעובדים הודעה שפירטה את עיקרי ההסכם: "לאחר משא-ומתן ממושך ועיקש חתמנו לפני זמן קצר על הסכם מול הנהלת ידיעות אחרונות, כחלק מתוכנית הצמצומים של החברה על רקע מצבה הכלכלי".

על-פי ההודעה, עד 26 עיתונאים יזומנו בימים הקרובים לשימוע לפני פיטורים, ועבודתם בעיתון תסתיים לכל המאוחר עד סוף חודש אפריל. עד סוף חודש אפריל יקבלו עד 10 עיתונאים נוספים הודעה על כוונה לסיים את העסקתם במהלך החודשים העוקבים.

 קיצוץ שכר דיפראנציאלי לבעלי שכר גבוה

חמישה עיתונאים יוצאו לחל"ת עד סוף חודש יוני, בתקווה כי תהיה אפשרות לקלוט את חלקם חזרה לעבודה וכך להימנע מפיטוריהם בתום תקופת החל"ת. הם יוכלו לפרוש מרצונם במהלך התקופה בתנאי המפוטרים - כולל מענק ההסתגלות.

הוועד הודיע כי בימים הקרובים תיפתח תוכנית פרישה מרצון למשך 7 ימים, שתכלול מענק הסתגלות הזהה לזה שיקבלו העיתונאים המפוטרים. בכך מקווים בוועד כי ייחסכו פיטורי עיתונאים העובדים בתפקידים מקבילים.

העיתונאים הנשארים יקבלו חסינות מפיטורי צמצום עד סוף 2021. במידה ותהיה הרעה משמעותית בהכנסות החברה לעומת התקופה המקבילה בשנת 2020, על-פי בדיקה שתתקיים בחודש ספטמבר, תסתיים החסינות בסוף ספטמבר.

בנוסף יתקיים מהלך של קיצוץ שכר דיפראנציאלי. משכורתם של עיתונאים המרוויחים 15 עד 20 אלף תקוצץ ב-5%, המרוויחים 20 עד 30 אלף יספגו קיצוץ של 7.5% ואלה המרוויחים 30 אלף ומעלה - 10%. הקיצוץ יימשך עד סוף חודש יולי 2021. אם בבדיקה שתתבצע במהלך אותו חודש תהיה הרעה משמעותית בהכנסות החברה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, הוא יוארך עד סוף 2021.

מהוועד נמסר כי "מדובר במהלך קשה לכולנו, שכרוך בפגיעה כואבת בעמיתים לעבודה ובשכרם של רבים מן העובדים בתקופה מאתגרת במיוחד. עשינו כל שניתן כדי למנוע פגיעה קשה בהרבה: צמצום הגזירות, פריסתן, חלוקת הנטל בהגינות, הסדרת פיצויים סבירים לעוזבים, הקניית ביטחון לנשארים, ויצירת אופק לקראת יציאה מן המשבר. תקוות כולנו, שעם התקדמות מבצע החיסונים ישוב המשק לפעילות מלאה ועמו גם ענפי הפרסום והתקשורת, כך שאלו יהיו צעדי הצמצום האחרונים שנידרש להם בעתיד הנראה לעין".

***גילוי מלא: "ידיעות אחרונות" ו"כלכליסט" מבית ידיעות אחרונות נמצאים בתחרות עם גלובס.