בורסת שיקגו השיקה מסחר בחוזי את'ר - ומטבע הקריפטו זינק לשיא

מחיר המטבע של את'ריום שבר שוב את שיא כל הזמנים, כשחצה את רף ה-1,800 דולר • החוזים העתידיים הנסחרים בבורסת CME מאפשרים חשיפה לשוק הקריפטו ללא החזקה במטבעות הדיגיטליים עצמם

את'ריום / איור: גיל ג'יבלי
את'ריום / איור: גיל ג'יבלי

בורסת הנגזרים של שיקגו, CME, השיקה בתחילת השבוע מסחר בחוזים עתידיים על את'ר, המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום. בעקבות ההשקה, ועל רקע הגאות במחירי מטבעות הקריפטו בחודשים האחרונים, ביום שלישי חצה מחיר האת'ר לראשונה אי-פעם את רף ה-1,800 דולר, זינק עד לרמה של 1,815 דולר - ושבר שוב את שיא כל הזמנים שלו. גם ביטקוין, המטבע המוביל בשוק הקריפטו, שבר אתמול (ג') את שיא כל הזמנים, כשמחירו חצה את רף ה-48 אלף דולר.

את'ר, שהבוקר (ד') המשיך להיסחר סביב מחיר של 1,800 דולר, הוא מטבע הקריפטו השני בגודלו, הן מבחינת שווי השוק והן מבחינת היקפי המסחר, אחרי ביטקוין. בשבוע האחרון עלה מחירו הדולרי של את'ר בכ-10%, כשהוא משלים זינוק של כ-145% מתחילת 2021, ומחירו הנוכחי משקף לו שווי שוק של כ-208 מיליארד דולר.

מחזורי המסחר במטבעות את'ר מגיעים להיקף של יותר מ-12 מיליארד דולר ביום, לפי דוח שפרסמה באחרונה חברת השקעות הקריפטו GrayScale. על-פי דוח של חברת CoinShares, היקף ההון הכולל שהושקע במטבעות של את'ריום בשנת 2020 הסתכם ב-926 מיליון דולר, בהשוואה להשקעה שנתית כוללת של 4.5 מיליארד דולר בביטקוין.

בורסת CME פתחה את המסחר בחוזים עתידיים על את'ר ביום ראשון, יותר משלוש שנים לאחר שהשיקה חוזים עתידיים על ביטקוין. כמו החוזים העתידיים של CME על ביטקוין, גם החוזים של את'ר שהשיקה הבורסה הם חוזים שהמימוש שלהם נעשה במזומן - כך שמטבעות הקריפטו עצמם אינם מחליפים ידיים בין סוחרי החוזים. לפיכך, החוזים העתידיים מאפשרים חשיפה לשוק הקריפטו ללא החזקה במטבעות הדיגיטליים עצמם.

אנליסטים של בנק ההשקעות ג'יי.פי. מורגן ציינו כי השקת המסחר בחוזים עתידיים על את'ר עשויה להוביל בטווח הקצר לנפילה במחירו של מטבע הקריפטו, בדומה למה שקרה כשבורסת CME השיקה חוזים עתידיים על ביטקוין בסוף 2017. בשלוש השנים שחלפו מאת השקת המסחר בחוזי ביטקוין, ראתה בורסת CME צמיחה משמעותית באימוץ של אפיק ההשקעה הזה, על-ידי משקיעים מוסדיים וקמעוניים כאחד. לפי נתוני הבורסה, מאז תחילת 2020, מספר חוזי הביטקוין שנסחרו בה הגיע ל-8,560 חוזים ביום בממוצע - היקף השקול לכ-42,800 ביטקוין ביום.

משקיעי קריפטו מצביעים על גורם נוסף שדוחף בחודשים האחרונים כלפי מעלה את מחירו של את'ר - והוא תהליך השדרוג הטכנולוגי המתמשך של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, אל הדור הבא המכונה "את'ריום 2.0". המפתחים של הפלטפורמה מקווים שהשדרוג יהפוך אותה למהירה ובטוחה יותר.