חברת הסייבר הישראלית CYE גייסה 120 מיליון דולר: "מתקרבים להערכת שווי של מיליארד דולר"

חברת הסייבר CYE הכריזה על גיוס הון שני והמנכ"ל ראובן ארונשוילי מבטיח: "תוך 12 חודשים תצמח הערכת השווי של החברה למיליארד דולר" • לדבריו, נוסף למניעים הפוליטיים, מאחורי תקיפות הסייבר של איראן על ישראל עומדים גם מניעים פיננסיים

ראובן ארונשוילי, מנכ"ל CYE / צילום: יוקאן סטודיו
ראובן ארונשוילי, מנכ"ל CYE / צילום: יוקאן סטודיו

"לא צריך להיות גאונים להבין למי יש את האינטרס לתקוף אותנו. השאלה, האם זה נכון שכל דבר מגיע בסוף מאיראן? אני לא יודע להגיד, אבל לפחות חלק מהדברים שאנחנו רואים לחלוטין מיוחסים ליכולות שלהם. אז או שזה הם, או שמדובר בחקיין ממש טוב שיודע לחקות את העבודה שלהם בצורה מאוד יפה", כך אמר ראובן ארונשוילי, מנכ"ל ומייסד חברת הסייבר CYE, בשיחה עם גלובס על רקע סבב גיוס הון שני בהיקף של 120 מיליון דולר, עליו הכריזה החברה ביום רביעי. החברה סירבה להשיב לשאלה מהו ההיקף הכולל של גיוסי ההון שביצעה.

ארונשוילי, יוצא הצוות האדום (דימוי אויב) בחטיבת הגנת הסייבר של צה"ל, אמר כי לדעתו האישית, "לחלוטין יש פה מעורבות פוליטית ממשלתית משמעותית עם יד מכוונת. אם שמים את רצף האירועים הבין-מדינתיים שקרו לאחרונה, בין אם זה חיסולים או דברים כאלה, זה לא צריך להפתיע אף אחד שיש אינטרס איראני לתקוף פה את התעשיות, את המדינה, את המשק והכלכלה".

עם זאת, טען, "מניעי התקיפה של הצוותים האיראניים, נוסף למניעים הפוליטיים והמריבות הבין-מדינתיות - הם גם פיננסיים". לדבריו, "השחקנים האיראניים תוקפים בכל העולם למטרות פיננסיות לא מעט בשנים האחרונות. ראינו מתקפות שכל המטרה שלהן היא סחיטה או דאטה שאפשר למכור אחר כך ולעשות ממנו כסף. השיטה מאוד מזוהה גם עם צפון קוריאה, שכמו איראן גם היא תחת אמברגו ולכן מנסה לייצר לעצמה הכנסה באמצעות מיני סחיטות".

מתמחה במיפוי צורכי אבטחה של ארגונים

CYE היא חברת סייבר של מוצר ושירותים הפועלת במודל תוכנה כשירות ומתמחה במיפוי צורכי אבטחה של ארגונים. CYE פיתחה ומספקת מערכת להערכת סיכוני סייבר לחברות, בעזרתה יכולים מנהלים לקבל הערכת כספית של הנזק שעלול להיגרם לחברה כתוצאה ממתקפות סייבר על חלקים שונים בארגון שלהם ובכך לאפשר להם לבצע הערכת סיכונים מושכלת.

מוצר הדגל של החברה Hyver, מבצע הערכת סייבר מקיפה ומדויקת של כלל הארגון, לרבות ספקי צד שלישי, כאשר לאחר מכן צוותים מבצעים התקפות אמיתיות ומאפשרים ל-CYE לנבא מסלולי התקפה ולייעץ לארגון היכן כדאי להשקיע משאבים. החברה לא מספקת שירותי איתור של מתקפות. לדברי ארונשוילי, "אנחנו לא יושבים על המסכים ומנסים לנטר אם תוקף נמצא בארגון בפועל. צריכה להיות הפרדת רשויות בנושאים האלה, אחרת כל הארגון נמצא באותה סיטואציה וזהו מצב לא בריא".

ארונשוילי סיפר כי "מאז הגיוס הקודם ב-2018 צמחה החברה מ-40 ל-70 עובדים, והיא שואפת לגדול למעל 100 עובדים עד סוף השנה, כאשר מרביתם יהיו אנשי מחקר ופיתוח ומומחי סייבר". ההשקעה בוצעה על פי הערכו שווי נמוכה ממיליארד דולר, אך לדברי ארונשוילי תוך 12 חודשים תגיע החברה לשווי זה. מטה החברה ממוקם בישראל והיא מחזיקה משרדים של אנשי מכירות באירופה ובארה"ב.

בין לקוחות החברה ניתן למצוא את פיליפס, נובארטיס, חברת המעליות שינדלר, אינווסטק בנק, UBS , נוקיה ,פרי-פיק, האני בוק, וכן בתי חולים, מפעילי מזון וחברות טכנולוגיות. מספר הלקוחות המשלמים הכולל של החברה קרוב ל-200.

"החברה לא צריכה כסף בכלל"

לדברי ארונשוילי, החברה לא מסוקרת על ידי גרטנר, ו"לא נופלת בשום קטגוריה ספציפית, אך נוגעת בקרוב ל-20 קטגוריות של גרטנר בהן קטגוריית Risk managment, קטגוריית Pen testing, וקטגוריית Vunrability managmnet". ארונשוילי הסביר עוד כי החברה דומה יותר לחברות ייעוץ כמו מקינזי או ביין. בתשובה לשאלה, איזו חברה עשויה הייתה להתעניין ברכישת CYE השיב "מיקרוסופט".

לשאלה מדוע זקוקה הייתה CYE לגיוס הון בהיקף שכזה, השיב כי "החברה לא צריכה כסף בכלל. היא חברה רווחית מהיום הראשון שהכנסותיה מוכפלות מדי שנה. הגיוס הוא לחלוטין לא פיננסי". ארונשוילי הסביר כי בדומה לגיוס הקודם, שנערך יחד עם קרן 83North, מטרת הגיוס הייתה הכנסת השותף הנכון. "עשינו טכניקה דומה. פעם קודמת רצינו את השותף יורם שניר ספציפית, לאחר שעבדנו יחד בכל מיני עסקאות ועזרנו להם כחברת אבטחת מידע שמספקת להם שירותים. מאוד התלהבתי מהגישה שלו ועשינו שינוי בתפיסה העסקית שלנו ממודל פרוייקטלי למודל מנוי שנתי של תוכנה כשירות. היה לי מאוד חשוב שיהיה לצידנו מומחה עם ניסיון שיקצר לנו דרכים, במקום שניאלץ ללמוד הכול על בשרנו, וכך קיצרנו מהלך שיכול היה לקחת חמש שנים לחמישה-שישה חודשים".

הפעם, הסביר ארונשוילי, "הכנסנו כשותף את קרן הפרייבט אקוויטי EQT פרטנרס, בזכות רשת הקשרים, יכולת השפעה שלהם והניסיון שלהם. הם מקום שביעי בעולם הן מבחינת הנכסים שהם מנהלים. הם לקוח שלנו מאז 2016 ואנו מכירים אותם מאוד טוב, לא נכנסו למשהו חדש לנו".

היקף ההון נקבע לדבריו כך ש"כדי לקבל נתח מינימלי מספיק מעניין מבחינתם, בעסקת מיעוט, הגענו למספרים של 120 מיליון דולר".

CYE

פועלת במודל תוכנה כשירות ומתמחה במיפוי צורכי אבטחה של ארגונים ● פיתחה ומספקת מערכת להערכת סיכוני סייבר לחברות, בעזרתה יכולים מנהלים לקבל הערכה כספית של הנזק שעלול להיגרם ● מטה החברה, שמעסיקה כ-70 עובדים, ממוקם בישראל והיא מחזיקה משרדים של אנשי מכירות באירופה ובארה"ב ● מספר הלקוחות המשלמים קרוב ל-200 ובהם פיליפס, נובארטיס, חברת המעליות שינדלר, אינווסטק בנק, UBS ,נוקיה, ועוד